Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Syndicate

Ani klon Deus Ex, ani tuctová střílečka. A sebevraždy.

Můžete se vsadit, že prvních pár minut nového Syndicate od EA budete myslet na Crysis 2 a hlavně poslední Deus Ex. S prvním jmenovaným má čerstvě odhalená FPS, nepřímo navazující na taktickou akci z 90. let, společné hektické tempo, sci-fi prostředí a spoustu důmyslných nepřátel. Ale celkovým zpracováním a designem je správnou asociací spíš Deus Ex. Oproti jeho pomalejšímu, stealth způsobu hraní je ale Syndicate opravdovou akční střílečkou plnou krve - naštěstí natolik obohacenou, aby se vyhnula tuctovosti.

První novinářská předváděčka hry skočila rovnou do druhého levelu hry, kde se hlavní hrdina Miles Kilo, agent mocné korporace Eurocorp, prohání chodbami velitelství konkurenčního spolku Aspari. Váš parťák se šel podívat do nižších pater budovy, aby vyřadil z provozu hlavní počítač, a na vás tady zbyla rutinná práce - prvních pár zabijáků snadno odkráglujete obyčejnou pistolí, kterou na obrazovce doprovází mířidlo trochu jako z Dead Space. Teprve když vyhlédnete z okna na létající město La Ballena, uvědomíte si, čím je Syndicate od konkurence jiné. Na každé zdi poblikávají stovky maličkých hologramů (na screenshotech zatím chybí), na ulicích polétávají hmyzí droidi a ze stěn mrakodrapů koukají interaktivní reklamy plné Asiatů, očividná výpůjčka z Blade Runnera.

Vaším cílem je tady zabít nepřátelského vědce, který má v hlavě vedle obligátního čipu nainstalovaný také sebedestruktivní mechanismus. Ten čip se jmenuje Dart 6 a v hlavě ho má skoro každý obyvatel světa Syndicate - lidem usnadňuje život, poskytuje potřebné informace a také je drží zcela pod kontrolou syndikátu, který čip zrovna instaloval (odsud rivalita mezi Eurocorpem, Aspari a ještě třetí stranou Cayman Global, která do hry vstoupí později). Kdo hrál první díl této značky, možná si pamatuje, že Eurocorp přišel k moci v průběhu datadisku Syndicate: American Revolution - od té doby ale uběhly desítky let, během nichž se technologie čipů drasticky vyvinula a také spolehlivě vyřadila většinu reálií či odkazů, které by z návratu Syndicate dělaly záležitost jen pro zasvěcené.

Hrdina je vybaven pokročilejší vojenskou verzí čipu, který ho nejen informuje o okolním prostředí a každém, kdo mu přijde do cesty, ale také s hrdinou v průběhu hry komunikuje a poskytuje rady. Díky čipu Dart 6 se můžete napojit na každý terminál i bezpečnostní konzoli nebo dokonce hacknout mozek nic netušících nepřátel. Až si svoji postavu začnete vylepšovat a investujete do prvních upgradů, naučíte se s čipem odemykat zamčené dveře, vypínat bezpečnostní věže nebo alarmy, či dokonce protivníkům vlézt do hlavy a donutit je, aby spáchali sebevraždu.

Sebevraždy na denním pořádku

Tvůrci naloadovali už vyvinutého Milese, aby byla nějaká legrace. Když přišli do výslechové místnosti, kde dva agenti Aspari zrovna mučí připoutaného chudáka Francise, mohli si zapnout čip a dvěma kliknutími se hacknout do hlavy jednoho ze strážců - ten zešílí, zastřelí nejprve svého parťáka a pak i sebe. Čistá práce, Milesi! Sebevraždy se ale ve světě Syndicate ději i bez vašeho přičinění: když se třeba k vědci Changovi nedostane včas, také on si raději rozstřelí hlavu, než aby vám poskytl cennou technologie. Naštěstí Milesův čip hrdinu rychle naučí, jak vyoperovat potřebné části z Changovy rozstřelené hlavy (není to pěkný pohled, opravdu), a za chvíli už Miles může poprvé "upgradovat"....

Na výběr také bude např. augmentace Toughened, která posune práh bolesti a tudíž Milesovi zvýší životnost. Jiná technologie vás naučí ovládat slavnou zbraň Gauss, což byl v původním Syndicate velice silný raketomet. Tady jde o extrémně účinný kulomet, který se zaměří na protivníka a pak po něm švihá kulky klidně i za roh nebo pod desku, za kterou se pronásledovaný zrovna pokusil ukrýt.

Jestli ve hře uspějete, bude záviset na tom, jak dobře se naučíte "breaching" neboli samotný princip hackování. Celkem dvacet skillů má mít předobraz ve třech základních dovednostech Suicide (donutí protivníka, aby obrátil zbraň proti sobě), Backfire (nepřátelova zbraň vybuchne a srazí všechny na zem) a dále Allegiance, kdy se dotyčný přidá na vaši stranu, chvíli bojuje s vámi a nakonec zabije sám sebe. K úspěšnému hacknutí stačí zaměřit protivníka a podržet příslušné tlačítko na ovladači, pokud omylem pustíte, můžete vždy navázat tam, kde jste skončili - hacknutí je věc několika málo vteřin a spočívá v tom, že se ukazatelem musíte trefit do správného místa. Trochu jako když se v Tiger Woodsovi snažíte ideálně napálit míček...

Netřeba zdůrazňovat, že i vaše hackerské schopnosti se musí čas od času dobíjet a že jednotlivé skilly nelze používat neustále dokola. Myslete na to, než zabočíte za příští roh, kde vás může čekat třeba miniboss s neprůstřelným brněním, jež je třeba hacknutím nejprve deaktivovat a teprve poté začít střílet - bez hackování prostě lepší nevystrkovat čumák. Při střetech s většími skupinkami nepřátel jistě oceníte i schopnost Dark Vision, která zpomalí čas a zvýrazní obrysy protivníků schovaných za stěnou.

Podle toho, jaké si při upgradu vyberete skilly, odpovídajícím způsobem zvládnete i střet s partičkou stráží a bezpečnostními věžemi. Jedna z augmentací dovoluje vypnout automatické střílny a jiná vás naučí zpomalit čas a odhodit granát, který po vás protivník mrsknul. Je ale důležité mít na paměti, že první level nějakého skillu ještě nezaručuje vždy stoprocentní úspěšnost - jak se Miles přesvědčí na konci levelu, kdy hackne řidiče prolétávající transportní lodi, ale nezvládne koordinaci a obrovitánské těleso si hodí rovnou na hlavu. Jak z téhle šlamastiky ven, to už vývojáři neprozradili.

Navíc šlo pořád jen o jedinou úroveň. V průběhu nového Syndicate se kromě fiktivních vzdušných měst podíváte i do Los Angeles, ponurého New Yorku a také spodních částí metropolí, jako je ta, kam na začátku mise zavítal váš parťák. Fór je v tom, že zatímco "nahoře" mají všichni implentované čipy, ti žijící dole v Tribece nebo Soho se agentům syndikátů úspěšně vyhýbají. Do nižších částí měst zamíříte obvykle za řešením puzzlu, hledáním nástrojů či sbíráním vizitek (asi něco na způsob achievementů), ale musíte být připraveni na to, že tady se s vámi nikdo párat nebude.

Protože lidem bez čipu se nemůžete dostat do hlavy, lze se spolehnout jen na možnost, že jim hacknete přímo zbraň - to se ale vždy nemusí podařit včas. Vaši protivníci o téhle slabině ví a proto se budou držet dál, teprve když získají dojem, že vyřadili váš čip, přiblíží se na dostřel a pokusí se na vás zaútočit naráz. Podle vývojářů "lidé zespoda" víc než kdokoliv jiný spolupracují, drží spolu a učí se vašim taktikám. V pozdější části hry dokonce narazíte na některé, co si do hlavy nainstalovali čipy vlastní výroby.

Už jsme zmínili příměry s Blade Runnerem nebo Deus Ex, nutno ale říct, že nový Syndicate vypadá přesto originálně a opravdu na úrovni. Běží na vlastním enginu, který si autoři vydržují od dob Riddicka: Dark Atheny, dnes ovšem zvládá mnohem detailnější modely, animace i textury. Když zaměříte na nepřítele, uvidíte pod jeho kůží kosti a nervovou strukturu, což je moc hezký efekt. Jiné kulky se za protivníkem otočí a jak budou zabočovat za roh, nechají za sebou úchvatnou světelnou stopu. A to jsme ještě neviděli, jak bude v nové hře vypadat klasická zbraň z původního Syndicate, památný Persuadetron...

Nejdůležitější částí hry bude singleplayerová kampaň, kromě té ale Starbreeze chystají ještě kooperativní mise pro čtyři hráče. Půjde o samostatné levely, převážně předělávky lokací z původního Syndicate, a mají nabízet trochu jiný styl hraní. Už aby to tu bylo!

Syndicate vyjde 21. února 2012 pro PC, 360 a PS3.

Read this next