If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z vyzkoušení The Last of Us

Z půlhodiny hardcore hry jen pro odvážné.

Už po prvních několika minutách a krocích v The Last of Us ta hra dokáže překvapit. Mě překvapila například tím, jak moc je patrné, že je určena skutečným hardcore hráčům. Když člověk sleduje videa na internetu, je to jako zábavný film a místy to skoro působí, že celou hru půjde odehrát zmáčknutím toho pravého tlačítka v pravý moment. Ale kdepak. The Last of Us je hardcore hra, která je neúprosná, pokud uděláte chybu. Jinými slovy, během toho půlhodinového segmentu, který jsme dostali možnost si zahrát, se umíralo. Často a brutálně. Uděláte chybu a nedočkáte se ničeho jiného, než rozpáraného krku s vyhřezlou tepnou.

Joel, Ellie a ti druzí

Přímo v centrále českého Sony na pražském Chodově jsme dnes dostali možnost zahrát si pasáž kousek za začátkem samotné hry, kdy se Joel a Tess snaží dostat malou Ellie k rebelské skupině. Což znamená, že jdete ve třech. Ačkoli nás zástupci Sony upozorňovali, že jde o pre-alpha verzi této PS3 exkluzivity, která je půl roku stará, umělá inteligence vašich společníků vykazovala příjemné momenty. Když tedy odhlédneme od těch momentů, kdy se Ellie postavila v napínavé části na stůl a tupě civěla na nepřátele dole.

Obě holky doprovázející Joela byly samostatné, nemusely jste se o ně nijak zvlášť starat, a když šlo do tuhého, dokázaly také přiložit ruku k dílu. Tedy kulky k dílu. Byly to takové Elizabeth z BioShock Infinite, ale jejich chování působilo mnohem méně skriptovaně. Vlastně pokaždé se chovaly jinak a reagovali na to, jak se chováte vy.

Nechodí s vámi neustále, občas musíte vyčistit cestu vepředu, aby mohla malá Ellie a Tess projít někam dál a to jsou momenty, kdy se relativně lineární hra překvapivě otevírá. Ano, The Last of Us je v rámci jistých mezí docela svobodná hra. Respektive, nenutí vás jít jedinou cestou, ale můžete si zvolit tu, kterou považujete za nejlepší a dokonce i způsob vyřešení problému je na vás.

Stealth nebo Rambo?

Čímž se dostáváme asi k tomu nejpodstatnějšímu. Jak se vlastně The Last of Us hraje? Nebudeme chodit okolo horké kaše, podle otestovaného segmentu to primárně vypadá na stealth akci. Pokud naběhnete do místnosti plné potvor zvaných Clickers, přežijete asi tři sekundy, než vás čapnou a zakousnou se vám do krku. Z dálky je stěží postřílíte, protože nábojů bude v téhle hře pomálu, takže musí nastoupit na řadu trochu strategie.

Pasáž, kterou jsme si dnes vyzkoušeli, můžete vidět v pohybu v březnových nahrávkách z veletrhu PAX.

Prvního Clickera, kterého jsme v té části měli možnost potkat, jsme odlákali pryč tím, že jsme do druhé místnosti hodili cihlu, o kterou jsme zrovna zakopli. Clickers nevidí, chodí jen za zvukem a vydávají ty hrozně děsivé klapavé pazvuky, ze kterých budou mít hráči nejspíš i noční můru. Chlápek z houbou místo hlavy šel pryč po cihle a naše trojice mohla v poklidu utéct. Jenže o kus dál už jich bylo tolik, že se jim vyhnout nešlo a přišlo na řadu zabíjení.

Hra vám dává možnost pomocí sluchových vjemů detekovat, kde jsou nepřátelé, což vypadá zhruba tak, že zmáčknete R2 na ovladači a ukáže se vám, kdo kde stojí. Senzační věc v případě, že jim chcete vpadnout do zad a tiše je zlikvidovat. Pokud ovšem preferujete poněkud hlasitější způsob vypořádání se s nepřáteli, můžete naběhnout do místnosti s brokovnicí. Jenom pozor, nepřátelé nejsou hloupí a nechodí podle předem daných cest. Chovají se dle mého názoru poměrně inteligentně - jakmile skočíte do místnosti a začnete si hrát na Ramba, dříve nebo později vám někdo skočí na záda a bude se chtít pomazlit. S vašimi vnitřnostmi.

Vytváření zbraní

Senzační je, že hra vás vlastně směřuje k tomu, abyste si hráli se svým zbraňovým arzenálem a kombinovali různé způsoby likvidace nepřátel. Když máte dostatek nábojů, můžete se schovat za rohem a zkusit místnost vystřílet. Ale to nebude tak časté. Mnohem častěji najdete tady trubku, kousek opodál lepicí pásku a na stolku nůžky. Šup do menu, tyhle tři věci zkombinovat a vznikne vám výborné kopí, se kterým se už nemusíte bát ani Clickerů. Takovouhle věcičku jim rozkošně zabodnete do té jejich houbové hlavy a to už nerozchodí ani oni.

V té části, kterou jsme měli možnost si zahrát, jsme ještě stihli vytvořit si starý dobrý Molotovův koktejl. Které další kombinace plná hra nabídne, to netušíme, ale doufáme, že jich bude ještě mnoho. Je dost osvěžující nebojovat jenom pořád s brokovnicí a pistolí (ano, na obě tyto zbraně jsme tam také narazili, chjo).

A když jsme u těch věcí, které můžete jako Joel najít (mimochodem, bylo nám potvrzeno, že hrát budete celou dobu pouze za Joela) - když použijete lékárničku, postava si začne obmotávat ruku obvazem a ten pak na té ruce stylově zůstává po celou dobu hraní. Povídá se také o tom, že když je Joel zraněný nějakou střelnou zbraní, potom ještě kulhá, ale to jsme ověřit nedokázali, protože v té pasáži žádní živí protivníci bohužel nebyli (a to jsem se na ně tak těšil!).

Pocit strachu

Pokud bude i zbytek hry takový, jako ta naše půlhodinka, dokonce bych se nebál zařadit The Last of Us mezi hororové hry. Svou atmosférou místy opravdu připomíná mnohem spíš první Dead Space, než třeba Uncharted. Temné, opuštěné budovy, klapavé zvuky nepřátel, které se vám zarývají pod kůži, hra světla a stínů (hra má obsahovat dokonce revoluční světelné odrazy, tvůrci si na nich prý dali dost záležet). A určitě tam bude i pár lekaček.

The Last of Us jen pro PS3 vyjde 14. června za 1349 Kč, spekulované české titulky zatím nebyly oficiálně potvrzeny.

rezervovat na Xzone a dostat nástěnný kalendář zdarma.

Hra si samozřejmě z Uncharted od stejného studia Naughty Dog vypůjčuje pár věcí. Některé, co jsme zrovna nikdy v oblibě neměli (maštění tlačítek, když se snažíte někomu ubránit/něco otevřít a podobně), jiné, co byly na Uncharted vynikající (kontextuální likvidování nepřátel - na ten líbezný moment, kdy toho houbovitého parchanta narazíte do stěny, protože u ní zrovna stojíte, jen tak nezapomenu). Půjčují si ale jenom elementy, všechno ostatní se nedá s Uncharted srovnat - atmosféra, herní styl, dokonce i ta syrová brutalita nemá srovnání. A je to jen dobře.

The Last of Us bude unikátní hra. Vychází sice v době, kdy jde pomalu ale jistě PlayStation 3 do důchodu, ale stejně to vypadá, že se na ní bude ještě dlouho vzpomínat. Doufejme. Teď jde jen o to udržet si naši pozornost po celou dobu kampaně, která má být delší než v Uncharted 3. Zatím víme jen o třech druzích nepřátel, čtyři, pokud se počítají také lidé. Snad nedojde k tomu, že se postupem času stane The Last of Us trochu na jedno brdo. Ale tady mluvíme o Naughty Dog. To jsou přeci kluci šikovní!

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

The Last of Us

PS3

Related topics
About the Author

Ales Harazim

Contributor

Comments