RECENZE multiplayeru The Last of Us

Nakrmte svůj klan.

Touhle dobou již snad mají všichni zapálení majitelé Playstationů tuhle pecku v singlu (10/10) za sebou, nejlépe několikrát, hrdě ukazují na množství udělených absolutních hodnocení a vyprávějí si nejsilnější zážitky ze strhujícího příběhu. Všechny galerie a skiny již máte odemčené, nejvyšší obtížnost pokořenou, ale s hrou se vám ještě nechce loučit? Zvykli jste si na její intuitivní ovládání či nelítostný svět a nechce se vám je opouštět? Pak je nejvyšší čas vstoupit do režimu pro více hráčů, zde přezdívanému "Frakce". Možná vás na první vyzkoušení nijak nenadchne - jako se to stalo mě i kolegovi - nicméně pokud vytrváte, objevíte svérázné kouzlo, skryté pod povrchem.

Nakrmte svůj Facebook

Název multiplayerového režimu odkazuje na vaši úvodní volbu mezi dvěma stranami: "Světluškami" a "Lovci", které dobře znáte z příběhu hry. Světlušky (v české verzi hry poněkud kostrbatě přeloženo jako "Světlonoši") jsou něco jako bojovníci za svobodu, snažící se svrhnout vojenskou vládu a nastolit právo lidu. Lovci jsou prostě skupiny vrahů, které hlídají svá teritoria, návštěvníky přezdívají "turisté" a loví je pro jejich zásoby, včetně samotného oblečení. V multiplayeru nečekejte žádné filmové scény, nicméně jsou zde textové obrazovky s kreslenými ilustracemi, které dávají kontext jednotlivým hrám.

Nad tím vším je v hlavním menu Frakcí obrazovka vašeho "klanu", což je rozrůstající se skupina lidí ve vašem virtuálním táboře, kterou musíte krmit a zásobovat vyhráváním dostatečného množství "zásob/bodů" v jednotlivých utkáních. Pokud vyhráváte, váš klan se rozrůstá. Pokud ne, jeho obyvatelé onemocní nebo vyhládnou a postupně vymřou.

Každá multiplayerová hra znamená jeden den v životě vašeho tábora. Příběhová osa končí, pokud dohrajete 12 týdnů nebo vám umřou všichni obyvatelé tábora. Zábavné je, že obyvatele tábora můžete nechat automaticky pojmenovat podle vašich přátel z Facebooku, takže se vám budou v menu hry ukazovat jejich jména i fotky, včetně informací jako "Petr Novák je nemocný", "Jana Smutná opravuje plot" a tak dále. Je to kosmetické, ale zábavné.

Opatrnost a adrenalin

Jeden z důvodů, proč prvotní dojmy z Frakcí mohou být rozpačité, je fakt, že tradiční návyky z akčních her zde moc nefungují. Pokud se v každém kole rozběhnete po mapě nadšeně hledat nepřátele, zemřete dřív, než si uvědomíte, co vás zabilo. Není zde žádná regenerace zdraví (musíte najít a použít lékárničky, stejně jako v příběhové kampani) a jeden proti přesile nemá prakticky žádnou šanci. Spousta zbraní a útoků - především těch zezadu - navíc podporuje zabití jednou ranou. Jelikož oba herní módy jsou variací na týmový deathmatch (4 na 4), vaší nejlepší nadějí je držet se pohromadě s vašimi spoluhráči. Když už budete chtít "flankovat" neboli obklíčit protivníky, dělejte to alespoň ve dvojicích.

Ne nadarmo je zde dostupný také režim "Naslouchání", kdy si pomocí tlačítka dřepnete, svět kolem vás ztratí barvy, zvukové efekty ztichnou a vy uvidíte skrze zdi, pokud se tam někdo hýbe. Aby to nebylo tak docela neférové, můžete na rozdíl od kampaně tuhle schopnost použít jen krátce a jednou za nějakou dobu. Protivník se jí samozřejmě může vyhnout tím, že se prostě nebude hýbat.

Pohromadě s prvky zmíněnými v předchozím odstavci tak hra jasně podporuje kempování, krytí klíčových bodů a opatrný postup. Nenechte se ale mýlit, tohle není Splinter Cell. V okamžiku, kdy se znepřátelené strany setkají, divoké přestřelky či souboje tupými a sečnými zbraněmi na sebe nenechají čekat. Vše je znásobeno možností dorážecích úderů, které vypadají mimořádně brutálně a jsou za ně body navíc (provést jdou ovšem pouze nablízko).

Multiplayerový trailer

Další vrstvy

Pokud vás u hry neudrží samotná povaha a jinakost hratelnosti nebo rámcový příběh, najdete zde celou řadu tradičních lákadel v podobě postupně odemykaných zbraní, vylepšení, schopností i kosmetických doplňků pro vaši herní postavu. Její vzhled, včetně pohlaví, se mimochodem generuje náhodně pro každé kolo hry, nicméně můžete nadefinovat oblečení, emblém, výzbroj a schopnosti.

The Last of Us pro PS3 v češtině vyšlo v půlce června.

Hráči, kteří jsou na vyšší úrovni, samozřejmě mají přístup k lepší výzbroji a budou vás tak náležitě štvát, než se jim vyrovnáte. Můžete ale například dělat "spotera" pro vaše vyzbrojenější parťáky - pokud uvidíte protivníka, tlačítkem můžete jeho pozici označit na pár vteřin pro všechny spoluhráče. Hodně bodů je také za oživování zraněných, plazících se po čtyřech.

Ať už budete hrát poněkud divočejší režim "Supply Raid" s (omezeným) zásobníkem respawnů nebo mnohem taktičtější a napínavější "Survivor" s jedním životem pro každého hráče na každé kolo, vaším cílem bude shromáždit maximum zásob. Kromě obírání zabitých nepřátel budete nacházet také červené krabice, které je potřeba otevřít a vysbírat. Z jejich obsahu pak můžete vyrábět léčivo nebo smrtící zbraně, jako je například zcela OP molotovův koktejl. V průběhu každého kola také můžete proměňovat sbírané body/zásoby v okamžitý nákup zbraní, munice nebo brnění. Tohle "utrácení" nemá žádný vliv na to, kolik zásob na konci kola dostanete pro svůj klan. Hra je dynamická, napínavá, skvěle se ovládá a neříkejte, že nemáte chuť zkusit, kteří z vašich přátel na Facebooku se dožijí dvanáctého týdne.

Tento článek je založen na testování prodávané verze v reálných podmínkách multiplayeru s živými hráči. Více o The Last of Us v recenzi singleplayeru nebo v popisu mulťáku.

The Last of Us

PS3