Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Trendy na českém herním trhu na Z1TV

Vliv krize na hry, příklon ke konzolím a obrat ArmA 2.

Do ekonomického pořadu Téma - Byznys a podniky na domácí televizi Z1 se tento týden procpaly hry. O popularizaci oboru, který vloni překonal hudební průmysl, se zasloužila nedávno vzniklá Asociace herního průmyslu. Její prezident a zástupce Sony, Ivan Bradáč, byl hostem ve studiu a po telefonu hovořil Marek Španěl z Bohemia Interactive.

Redaktorku nejvíce zajímaly důvody, proč asociací odhadovaný obrat z prodejů her a herních konzolí v ČR/SK meziročně vzrostl o 15% navzdory krizi. Ivan Bradáč to přičítá zlevnění herních konzolí a pro letošní rok má stejně optimistická očekávání. Přesná prodejní čísla sdělit nechtěl, protože "z nějakého důvodu firmy podnikající na českém trhu čísla nezveřejňují". Z pohledu Sony bylo vloni v ČR nejúspěšnější Uncharted 2. Koupěschopnost českých hráčů pořídit si několik titulů za 1600 Kč je podle Bradáče oproti západnímu trhu omezená, což řeší digitální distribucí a díky ní se také proměňuje struktura zákazníků.

"Prodeje her v České republice se stále zvyšují. Vzhledem k snížení průměrné ceny hry roste počet kusů razantním způsobem, je to až o 30-35 procent," řekl v pořadu generální ředitel Game Czech Slavomír Pavlíček. Trh se podle něj začíná více klonit ke konzolovým hrám, ne že by PC platforma celkově klesala, ale konzolové hry rostou rychleji. To potvrdil manažer obchodu Xzone Martin Schovanec: "Podíl prodaných her pro X360 se za poslední tři měsíce postupně zvyšuje". Že by zabralo rozdávání u Mountfieldu?

Marek Španěl v Z1TV přiznal, že někteří menší nezávislí zahraniční vydavatelé se v důsledku krize dostali do insolvence, což se prý na Bohemia Interactive rozhodně nepříjemně podepsalo. Pokles tržeb se jich ale nedotkl díky orientaci na úzkou cílovou skupinu nebo vojenské organizace. Velkou budoucnost spatřuje v digitální distribuci bez mnoha prostředníků.

Obrat ani zisky Bohemia Interactive nezveřejňují, jejich ředitel pouze prozradil: "Každý z našich produktů řádově dosahuje obratu v rámci několika milionů euro celosvětově." Jinak Marka Španěla na E3 nejvíce zaujala snaha Microsoftu s Kinectem, ale jde to mimo jejich byznys a tvůrci ArmA 2 zůstanou nadále věrni PC.

Celý popisovaný pořad Z1TV shlédněte tady - hrám se věnuje mezi 15. a 25. minutou.

Read this next