Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Uncharted 3: Drake's Deception

Objevte bájné město britského plukovníka.

Ta kniha se jmenuje Sedm sloupů moudrosti a plukovník T.E. Lawrence v ní mimo jiné vylíčil, jak v roce 1916 organizoval arabské povstání proti turecké říši. Správně se ptáte, co že tohle téměř stoleté dílo dělá mezi cestovními zavazadly fiktivního dobrodruha Nathana Drakea, který se společně se svým přítelem a mentorem Sullym brzy vydá na své třetí a zřejmě poslední dobrodružství jménem Uncharted 3. Odpověď je nasnadě: Drake bude tentokrát pátrat po Lawrencově bájném městě Irámu, řečené písečné Atlantidě, a ani tentokrát se to rozhodně neobejde bez pořádné dávky napětí i přestřelek.

Uncharted 3 se dle očekávání tolik nezabývá Lawrencovou politickou a vojenskou kariérou jako spíš jeho archeologickými zájmy. Městu, které tohoto Brita v posledních letech života dočista posedlo, říkali místní obyvatelé Ubar Wabar, první zmínka o něm padla už v Koránu a podle všeho by mělo ležet někde uprostřed pouště Rub al-Chálí, kde jej dle legendy definitivně pohřbil zásah Boží ruky. Jak přesně se k téhle záhadě dobrodruh Nathan Drake dostane, není jasné; ví se akorát, že od chvíle, kdy porazil svého nepřítele Zorana Lazareviče a zachránil krásnou Chloe, uplynulo několik let. Logo na hrnečku na čaj a britské libry v cestovních zavazadlech hlavního hrdiny napovídají jen to, že na putování se tentokrát vyrazí z Londýna.

Do všech koutů světa

Sully... nenávidím břečťany!

Sully se ve hře neobjeví náhodou, protože Uncharted 3 se má točit především kolem vztahu dvou hlavních postav, které na své cestě do Rub al-Chálí jinak projedou všechny kouty světa. Jedině tehdy mohou posbírat všechny potřebné informace o tom, kde přesně se má mýtické město nacházet. Fanoušci také v souvislosti s tím upozornili na známý příběh z Pohádek tisíce a jedné noci, na nějž odkazoval i první teaser trailer ze hry: skupina archeologů se snaží najít ztracené město, při tom omylem vykope mumifikovanou královnu a poštve proti sobě tisíce nelidských příšer. Což by se nám, fanouškům Uncharted, pochopitelně jen a jen líbilo - však už bylo na čase, aby se série přestala inspirovat Indiana Jonesem a namísto toho si začala brát nápady třeba z filmové Mumie.

Od samého začátku hry půjdou Drakeovi a Sullymu po krku neznámí muži, příslušící k jakémusi klanu. Ten má zdánlivě stejné zájmy, tedy nalézt bájné město co nejrychleji, ale stejně dobře by se legendu mohl snažit ochránit. Klanu každopádně velí nějaký mocný a zlý válečník, který chce v případě nouze "vyvolat Drakeovy nejhorší noční můry". Že by to nějak souviselo s halucinogeny nebo sugescí? Tak jako tak vítaná změna oproti překupníkům se zbraněmi nebo antickými předměty, kteří stáli Drakeovi v cestě v předchozích dvou dílech.

Tenhle tajemný nepřítel byl prý vymodelován podle skutečného Johna Dee, jednoho z poradců královny Alžběty I. za časů, kdy žil také památný sir Francis Drake, dle všeho jeden z předků hlavního hrdiny Uncharted. Právě nečekaný vztah mezi sirem Francisem (který na svých obchodních cestách pro královnu zřejmě na bájné město narazil) a jeho vzdáleným potomkem Nathanem má patřit k jedněm z odhalení třetího dílu a doufejme, že něco z téhle historie se obtiskne i na vašem novém antagonistovi, jehož předchůdce Dee prý měl záliby v matematice, astronomii, magii a okultních silách. Nádhera - a to ještě nevíte, že při svém bloudění v poušti zažijete nejednu fata morganu nebo nebezpečnou písečnou bouři.

Hrátky s ohněm

První předváděčka hry začala v zapomenuté středověké vile ve francouzském Chateau, která zvenčí porostla břečťanem a uvnitř se válel prach. Právě tady mají Drake a Sully hledat další klíč ke svému bájnému městu, jenže sotva se stihnou rozhlédnout, Drake o patro níž spatří ozbrojenou hlídku. A než je čas vyvodit nějaký závěr, dva neznámí muži začnou vilu polévat benzinem a už se ji chystají zapálit, což se také vzápětí stane - z výzkumné mise je tak rázem boj o holé přežití.

Natáhnu ti jí, i kdybychom tady měli shořet!

Netušili byste, co všechno stihli vývojáři z Naughty Dog demonstrovat v následujícím hektickém úprku. Předně je tu pár nových pohybů: Drake dovede někam vyšplhat a udělat salto dozadu, případně se jednou rukou krýt před nepřátelskou palbou nebo střelbu opětovat a přitom zůstat viset ve vzduchu. Naopak při boji na blízko už se dovede poprat s několika nepřáteli naráz a díky novým kontextuálním tlačítkům jako zbraň tentokrát použít cokoliv, co bude zrovna ležet na podlaze - třeba prázdnou flašku whisky. Když vás nepřítel chytne za zády, budete sebou moci vrtět a snažit se druhému protivníkovi stojícímu proti vám vykopnout zbraň nebo ho alespoň donutit k tomu, aby v poslední vteřině zastřelil právě svého druha.