If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Vanquish

V super-oblečku proti Rusům.

Na E3 nám byla představena third-person akce Vanquish, odehrávající se v daleké budoucnosti a svým vizuálním stylem připomínající sérii Halo. V příběhu Vanquish lidé mají problémy s poháněním svých vozítek i holících strojků, poněvadž skoro všechno už ze země vycucli i mezinárodní konflikt o nerostné suroviny byl tudíž nevyhnutelný. A protože Rusové na tom byli ze supervelmocí nejhůře, vyvalili své robotické jednotky do vesmíru, aby zabrali obří sběrač solární energie patřící Američanům. Ti si to pochopitelně nenechali líbit a rychle odpověděli.

„Hráč je členem amerického zásahového týmu, ale není vojákem. Je vědcem,“ vysvětloval Antoine Molant, marketingový šéf hry. Avšak musím říct, že Sam Gideon jakožto hlavní hrdina ruské plecháče drtil jako nikdo jiný. Jeho vědecká podstata tedy ležela spíše v jeho vybavení. Má totiž takový super futuristický obleček. Zaprvé, Sam nebude muset sbírat zbraně. Díky svému „Blade Weapon“ systému bude padlé zbraně pouze scanovat a jeho základní kvér se pak do nich bude umět během vteřiny přetransformovat. Navíc pokud Sam utrží příliš zásahů, jeho oblek s „augmented reaction“ schopností Samovi zrychlí reflexy – jinými slovy, pokud je hráč jednou nohou v hrobě, čas se zpomalí a má větší šanci vylízat se z bryndy ven.

Autoři nazývají Vanquish „akční střílečkou“, protože Vanquish je podle nich akčnější než většina ostatních stříleček a na základě E3 dema s nimi musím souhlasit. Minimálně co se vystříleného a padlého materiálu týče; mise netrvala dlouho, zhruba deset minut, ale Sam za tu dobu zpracoval asi 700 nábojů, zabil přes 50 nepřátel a procestoval docela kus. Herní prostředí bylo o něco rozsáhlejší než v jiných akčních hrách s krycím systémem, protože Sam má ve svém obleku ještě navíc zabudovaný raketový boost, který jej bleskově přemístí od jednoho úkrytu k dalšímu. Vypadá to trochu komicky, ale tempo je pak rychlejší a třeba moment, kdy Sam doslova přiletěl k překážce, přeskočil ji a kopem usmrtil nepřítele, stál za to.

Hraní nebyla žádná věda. Antoine kontrolující Sama na obrazovce drtil ovladač jako o závod a nestaral se o nic jiného, než o krytí a palbu. Ačkoliv s ním celou dobu běhal jeho tým, byl na něm nezávislý a jen se soustředil sám na sebe. Protože jsem nehrál, měl jsem možnost se dívat i trochu kolem a musel jsem ocenit překvapivě rozsáhlá bojiště a hlavně scenérie – po celou dobu E3 dema bylo vidět daleko předaleko na druhý konec sběrače solární energie a ačkoliv člověk bude mít při hraní ruce dosti svázané, je aspoň fajn vidět, kde to vlastně bojuje.

Třebaže podle autorů nejintenzivnější kus dema se odehrával na jedoucím vlaku s nalétávajícími nepřáteli, já osobně jej považoval za ošuntělý a více se bavil při pasáží, kdy se Sam musel vyhrabat strmým svahem na vrchol jedné konstrukce, ale cestu mu kromě nepřátelské střelby marnila i třeba padající betonová věž. Tady to chtělo rychlé reakce, ať už šlo o běhání, střílení nebo krytí, a je jen škoda, že Vanquish nepoužívá technologii jako třeba Killzone 3 nebo Crysis 2, se kterou by zběsilá a hektická atmésféra řádně vynikla.

„Platinum Games jsou opravdu dobří ve tvorbě singleplayeru, takže Vanquish ani multiplayer, ani kooperativní režim obsahovat nebude,“ pravil ke konci prezentace tvůrce a dodal otřepané odůvodnění, „Vanquish bude mít silný příběh s charizmatickými postavami, které by se nedaly do multiplayeru převést. Kazilo by se tím, co jsme vybudovali ve hře pro jednoho hráče.“ V dnešní době tuze odvážné konstatování a rýpavá otázka je tudíž nasnadě: Jaký že ten příběh, potažmo celý singleplayerový zážitek, ve Vanquish tedy bude?

Na konci E3 dema na mě vyskočilo závěrečné zhodnocení, kde jsem se dozvěděl všemožné statistiky z právě dohrané mise a já se tím jen utvrdil v klubajícím se názoru, že Vanquish je vlastně nestydatou arkádovou střílečkou. Spíše než o výtku se jedná o konstatování po shlédnutí demoverze, která předvedla svižnou, nenáročnou a nelogickou střílečku – a je jen na vašich preferencích, zda pro vás tyto charakteristiky znamenají hru hodnou očekávání či nikoliv. Pokud ano, kroužkujte 20. října.

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

Tagged With

Comments

More Recenze

Latest Articles