World of Warcraft: Cataclysm

Verdikt po dvou měsících hraní.

Žádná jiná MMO hra nepřitáhla k počítačům tolik hráčů, jako právě World of Warcraft. A ač se to někomu nemusí zdát, celá série je tu s námi již přes 6 let. Bylo možná načase, aby se něco změnilo – svět Azerothu již hráči znali jako své boty a po přidání Outlandu v datadisku The Burning Crusade a Northrendu v minulém Wrath of the Lich King již mnohé původní lokace zely prázdnotou. To se Blizzard jal změnit a s předstihem oznámil, že v duchu nového datadisku bude překopán celý „starý svět". Jak Blizzard řekl, tak učinil – kompletně přeměnil oba kontinenty (Kalimdor a Eastern Kingdoms) a konečně zpřístupnil zapovězená místa jako Hyjal či Uldum.

Ruku v ruce s novým datadiskem byl v Cataclysm zvýšen i maximální level, kterého hráči mohou se svými postavami dosáhnout, přidána byla nová sekundární profese – Archeologie, přibyly dvě nové hratelné rasy, i nové PvP oblasti, dále samozřejmě i nové dungeony a raidy pro ty nejctižádostivější. Nicméně, minoritních změn je mnohem více a po šesti letech můžeme říct, že World of Warcraft už je bravurně vyladěná hra.

V podvečer dne vydání se na všech realmech počali hráči připravovat na úmorné „levelování" svých postav – po zkušenostech z předchozích přídavků to měla být doba docela dlouhá. Nicméně, podstatnou změnou oproti předchozím datadiskům je právě zvýšení nejvyšší dosažitelné úrovně – ta byla totiž stanovena na 85, což znamená, že Blizzard připravil „pouze" 5 nových levelů. A ač byli hráči ujišťováni, že jim to potrvá notně hodin, než dosáhnou 85. levelu, opak byl pravdou. Již druhý den v dopoledních hodinách dodělávali ti nejrychlejší poslední questy a měli hotovo. Naštěstí můžeme říci, že obsah celého datadisku je natolik rozsáhlý, že kratší doba „expení" příliš nevadí.

V souvislosti s vyšší maximální úrovní Blizzard překopal i znatelnou část technické podstaty jednotlivých charakterů. Z toho všeho uveďme především naprosto nové talentové stromy, eliminování některých sekundárních statů (jako např. armor penetration, regeneraci many za pět sekund atp.). Talenty získaly zcela nové vzezření, nicméně asi nejpodstatnější změnou je nutnost volby specifického talentového stromu, kdy je nutné svou postavu jednoznačně specializovat (není tak možné rozvrstvit talenty do dvou stromů, jako jsme to často viděli v minulosti).

Taktéž byl značně omezen příděl bodů, které do talentů může hráč umístit, na 85. levelu je to "pouze" 41 bodů. V duchu této specializace ve hře přibyla tzv. Mastery – bonusová dovednost, která je rozdílná právě pro každou specializaci – u některých hratelných tříd je specializace lepší, u některých takřka nepoužitelná. Např. u mága zaměřeného na oheň se pomocí Mastery zvyšuje efektivita všech periodických kouzel, kdežto mág zaměřený na ledovou magii má bonus proti „zmrzlým" cílům.

Byla řeč o změně starého světa, nicméně jak se to přihodilo? Tak jako v každém datadisku, i s příchodem Cataclysmu muselo být přidáno mnoho „lore". Příběh se točí okolo zkaženého dračího aspekta Deathwinga (dříve známého jako Neltharion the Earth Warder), jenž se vrátí z Deepholmu a způsobí katastrofu známou jako „The Shattering". Ta má za následek právě rozbití téměř celého starého světa a drastické změny ve většině lokací – některé jsou spáleny, některé zaplaveny vodou, některé zase naopak zatravněny a obydleny atp. Jednou z největších změn od dob původní hry je možnost létání po celém kontinentu – postačí umět létat a pořídit si licenci za nepatrný poplatek herních peněz.

Na hráčích samotných je, aby se ještě před počátkem cesty na 85. level rozhodli, zda své první kroky povedou do legendárního Hyjalu (který jsme mohli vidět doposud pouze jako raid instanci v TBC), nebo podmořského světa Vashj'ir. Hned v den vydání tyto zóny zaplavily stovky hráčů, a nutno říci, že s počátečním náporem se Blizzard vypořádal velmi dobře. Když pomineme nemožnost nalogovat se do hry v prvních minutách spuštění, následné boje o moby z důvodů nejrůznějších questů se nekonaly – vývojáři totiž dramaticky přizpůsobili „respawn" nejrůznějších potvor tak, aby se na ně netvořily sáhodlouhé fronty (jak jsme byli zvyklí z minulých přídavků). Ať už se hráč rozhodl jakkoliv, o nic určitě nepřišel, protože obě lokace jsou nádherné a především podvodní Vashj'ir je něco, co doposud ve WoW nebylo.

Další zóny, do kterých se hráči se svými postavami podívají, jsou již zmiňovaný Deepholm, dále pouštní lokace Uldum a pobřežní Twilight Highlands. Blizzard opět ukázal, že jeho zaměstnanci mají smysl pro humor a my se tak setkáváme v průběhu celé hry s rozličnými narážkami na moderní svět, popkulturu atp. Vrcholem je série questů na poušti, kde spolupracujete s člověkem, který nosí kožené kalhoty i klobouk, bílou košili a v ruce třímá bič. Jmenuje se Harrison Jones a mohli jste ho potkat na okamžik už i v předešlém datadisku.

Celkově se questy samotné dost změnily – přibylo mnohem více interaktivních a zábavných úkolů, jmenovitě například zachraňujete medvědy ze stromů a shazujete je dolů na trampolínu, používáte nejrůznější stroje s roztodivnými funkcemi atp. Tyto typy úkolů jsou určitě oživením mezi klasickým „seber 10 věcí a přines". Na druhou stranu v nějaké té tisícovce questů v nových lokacích nenaleznete jediný skupinový – hráč si zkrátka vystačí sám, což je samozřejmě rychlejší, nicméně to hře trochu upírá na kouzlu.

Pokud se někdo rozhodně hrát postavu od začátku či dá přednost zaplacení příslušného poplatku a změní rasu, má na výběr jednu ze dvou nových. V datadisku se k Hordě přidala frakce Goblinů z ostrova Kezzan a k Alianci Worgeni z Gilneasu. Obě dvě frakce nabízejí asi nejsilnější rasové specializace ve hře dostupné – Goblini nabízejí svým majitelům mj. 1% bonus do rychlosti útoku, Worgeni pak 1 % do šance, že útok bude kritický – to dělá v současnosti z těchto dvou nových ras velmi žádané postavy. Blizzard se po letech odhodlal a zpřístupnil i určité hratelné třídy nově jiným rasám – ve hře tak můžeme vidět např. Taurena paladina.

Skupiny si hráči naopak užijí v nových dungeonech pro 5 lidí – těch je v datadisku celkem 7. Cataclysm je na rozdíl od datadisku předešlého koncipován zcela jiným způsobem – v posledních pár letech hráčům do ruky padaly nejlepší předměty fialové kvality na každém rohu a samotné dungeony na „heroickou" obtížnost byly pouze zběsilým úprkem skrze skupinky bezmocných nepřátel. Hráči ale ihned pocítili, že tento datadisk je jiný – samotná hra postavy na heroickou obtížnost nepustí, pokud nemají potřebné vybavení z questů v poslední lokaci Twilight Highlands či dungeonů na normální obtížnost.

Ani v heroických instancích se hráči nedočkají těch nejlepších předmětů – ty se dají získat až za reputace s novými frakcemi či v prvních raidech. Tentokráte je ale obtížnost „heroiců" mnohem vyšší a bez potřebného vybavení a hlavně znalostí taktik v nich i lepší hráči mohou mít problémy. A ač tento systém není příliš atraktivní pro rekreační hráče, „stálá klientela" WoW produktů tento přístup vesměs oceňuje. Nutno ještě podotknout, že na heroickou obtížnost se zpřístupňují dva staré známé dungeony pro nízké levely – Deadmines a Shadowfang Keep, z čehož některým možná ukápne i menší slzička.