Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z Mists of Pandaria pro World of Warcraft

Medvídek panda na kontinentu exotické fauny a flóry.

Modrá jasná obloha, tu a tam mráček plující po obloze v doprovodu s lampióny "čóčin" a papírových čínských draků. V dálce šumění bambusového lesa, exotické fauny a flóry. Tuto idylku zdánlivě naruší mystický nebeský drak "tchien-lung", který protrhne mraky a elegantním stylem letu ukáže, kdo je dočasným pánem oblohy ve světě Pandarie.

Tak nějak vypadají první krůčky mladého pandarenského monka po novém kontinentu Pandaria v nedávno vydaném rozšíření populární MMORPG World of Warcraft od společnosti Blizzard. Zásadní a kontroverzní změnou/přídavkem je nová rasa Pandaren (medvídek panda). Pro někoho to je Kung-fu Panda (pro nezasvěcené: jeden z celovečerních animáků), pro jiné normální rasa, co měla do hry přijít už v době The Burning Crusade. Nemá smysl řešit, proč, je třeba se s tím smířit a podívat se na vše trošku objektivně (osobně jsem ve WoW začínal už v evropské betě a hrál aktivně skoro šest let - dnes se k ní vracím vždy s novým datadiskem, tak na měsíc dva, a hru jako takovou miluji i nenávidím).

Pandu ve hře nepotkáte v roli Paladina, Warlocka a Death Knighta. Zato ale na 80%+ potkáte pandu v roli Monka, což je nová hratelná třída dostupná pro všechny rasy mimo Goblinů a Worgenů. Monk jako takový je mistr v bojovém umění a může se vydat cestou damage dealera, tanka či healera. Vše ve stylu dávných čínských bojových umění, využívající energii Chi, pomocí které udržuje světlé a temné síly v harmonii.

K World of Warcraft jsem se díky Pandarii vrátil po delší době (naposledy to bylo s příchodem Cataclysm), takže některé poznatky nebudou možná 100% aktuální. Jako první věc musím pochválit design datadisku, jelikož je vidět, že se v Blizzardu poučili a nový kontinent na mne působil podobnou atmosférou jako kdysi dávno první kroky po zasněženém Northrendu v datadisku Wrath of the Lich King, který osobně považuji za jeden z nejlepších. Atmosféra staré Číny na mne útočila na každém kroku. Od rozsáhlých horských rýžových polí, přes členité farmy až po tibetské hory. Celý nový kontinent je i na hru neobvykle živý a doplněn o mnoho neagresivních živočichů, kteří si žijí svým životem.

Za vše uvedu příklad s mývaly, respektive s rodinkou složenou z matky a dvou/tří dětí, které svoji matku následují, občas se zatoulají a vzápětí svojí mámu dohánějí. Jsou to drobnosti, ale příjemně oživují svět v momentě, kdy se člověk na chvilku zastaví. Jen škoda, že většina modelů staronových potvor dostala redesign (jak v počtu polygonů, tak detailnosti textury) pouze na novém kontinentu, včetně zvýšení pohybu fauny i v místech, kde dříve člověk nacházel hluchá místa hry.

Vše toto dává novému kontinetu neskutečnou atmosféru a člověk tak zapomene na pro někoho nepříjemné pandy ve hře a velmi rychle si celý tento svět zamiluje. Aspoň v mém případě to tak fungovalo. Nic tedy nebrání v plnému věnování se příběhu a questům. Forma questů je na klasické úrovní hry a nepřináší v zásadě nic nového, ale také nic nekazí. Upřímně řečeno, do WoW by ve výsledku nějaká nová forma questu ani moc neseděla.

Pro nové hráče bude příjemnou změnou i všudypřítomná nápověda v herním rozhraní. V praxi to znamená, že při prvním otevření jakéhokoli herního okna se objeví intuitivní nápověda s podrobným popisem všech elementů daného rozhraní. Tuto nápovědu lze kdykoliv zpětně vyvolat.

Co mne ale zpočátku velmi rozladilo, je změna talentů a celkového systému kouzel. Talenty jako takové již ve hře nejsou - vše se skládá z určení specializace (dříve talentový strom), dle které se automaticky postava učí nová kouzla a jednou za 15 levelů je možné vybrat jeden z talentů z nabízených tří pro daný talentový tier. Ve výsledku se herní build sestaví z šesti talentů z celkového počtu osmnácti pro danou specializaci.

Dle mého názoru to již není ono a cesta k jednoduchosti zabíjí jeden z základních prvků hry. Sice dříve vždy existoval jeden/dva ultimátní talentové buildy pro danou specializaci, ale pokud hráč chtěl a řídil se jen vlastním úsudkem, mohl tak zkoumat možnosti a plánovat. I víceméně drobnost dojít k trenérovi a naučit se nová kouzla byla na místě, než získat nové kouzla automaticky s postupem o level. To nemluvím o rozhodování, které kouzlo upřednostnit při nedostatků financí (což sice poslední dobou ve hře už není tak časté, ale...).

Nový datadisk Mists of Pandaria není jen o designu světa či novém bojovém systému, přibyly i další herní prvky, které rozhodně nejsou špatné a celý WoW příjemně oživuji. Mezi první věci patří černá aukce, neboli Black Market Auction House. Jedná se o oživení ekonomické situace ve hře, která, jak známo, byla poslední roky ve hře hodně zničená prodejci goldů a pokusy ze strany autorů zamezení nutnosti kupování goldů. Tato černá aukce, kde věci na prodej nabízí pouze NPC, je opravdu pro hardcore hráče a je tam k nalezení exkluzivní obsah. Jako například věci z TGC (Trading Card Game), unikátní mounti, peti, recepty apod.

Datadisk Mists of Pandaria pro World of Warcraft vyšel koncem září za 799 Kč a k hraní vyžaduje původní hru i minulé datadisky.

koupit na Xzone.

Další novinkou je "battle pet system". Pod tímto krycím názvem lze nalézt Pokémony podávané ve stylu Blizzardu. Jedná se o takový bojový systém, kde mezi sebou soupeří vaši peti, kteří doteď sloužili jen jako okrasný doplněk. Každý pet se může naučit specifické dovednosti a ty využívat v boji. Pro sběratelé těchto zvířátek se otevírají další možnosti pro zábavu a dovolím si tvrdit, že nejen pro ně. S touto novinkou bylo třeba upravit i celkový systém a manipulaci s vaší kolekcí petů a mountů, který hře jen prospěl.

Intro z datadisku

Každý hráč WoW určitě ví, jak fungují cross-realm dungeony či battlegroundy. Odteď jsou propojovány i běžné lokace, které si hra v reálném čase určí jako málo aktivní a propojí tak lokace z několika serverů. To vše bez loadingu či nějakého rušivého elementu.

Ve hře je ještě mnoho dalších nových či upravených herních systému, které stojí za prozkoumání a podrobnější rozbor, ale to už by přesahovalo rámec tohoto článku. Celkově na mne první krůčky v novém datadisku působily příjemně a i přes nechuť k novému hernímu systému talentů a kouzel jsem se bavil. Znovu musím vyzdvihnout povedený design nového kontinentu. Jen mám obavy, že po nabažení se nových věci hru zase odložím a budu čekat na další datadisk či nové Blizzardí MMO (Titan).

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article
Related topics
About the Author

Martin Mastný

Contributor

Comments