WRC: FIA World Rally Championship

Někdy se vyplatí nedat hned na první dojem.

Tak dlouho čekali fandové motorsportu na novou licencovanou rallye a formuli, až nakonec obě královské disciplíny dorazily prakticky naráz, v rozmezí pouhých pár týdnů. Ovšem zatímco F1 2010 byla přijata vcelku kladně, koupajíc se ve svém líbivém grafickém pozlátku, WRC italských Milestone je na tom přesně opačně. Oficiální rallye hra to pěkně schytala už díky demu, mimo jiné právě za grafiku a celkové rozpačité vyznění. Diskuse se jen hemžily výrazy jako ošklivé, slabé, nepovedené, hnusný budget, neřku-li propadák.

Je ale WRC: FIA World Rally Championship opravdu takový průšvih? Já si to nemyslím. Naopak, lepší rallye jsme tu od Richarda Burnse neměli. Být tahle hra od Codemasters, a vystavěna na EGO enginu, všichni by asi omdlévali nadšením. Svým způsobem bohužel, ji ale na triku mají vývojáři z Milána, kteří na grafiku i prezentaci celkem kašlou a ani jejich technologie nepatří do stejné váhové kategorie. Pakliže dáváte přednost lákavému vizuálu a la DiRT 2, můžete už teď zařadit zpátečku. Jestli ovšem toužíte po solidních rallye závodech, někde mezi přístupnějším RBR a realističtějším původním CMR, jste tu dost možná správně. Dejte za jedna a pokračujem.

Použité zkratky asi netřeba vysvětlovat. Burnse patrně už nikdy nikdo nepřekoná, nicméně jeho hardcore přístup nebyl pro každého. Naproti tomu McRae byl legenda s prvním a druhým pokračováním, jejíž lesk utrpěl s díly tři až pět. Ty nejen že byly jako přes kopírák, ale někdejší povedený jízdní model v nich nahradila simulace uklouzaného vznášedla. Zbyla jen hezká grafika a efektní model poškození. A odbočka DiRT? Ta je na tom podobně, pod pěknou slupkou je navíc offroadový mišmaš, ve kterém by se ztratil i sám Colin. Možná jde o docela zábavné poježdění, avšak realita (nejen díky brždění na fleku a zatáčení i se zablokovanými koly) má dovolenou.

WRC: FIA World Rally Championship tak má volnou cestu, mezi ní a RBR nestojí prakticky žádný protivník. V úvahu připadá už jen postarší (Sony exkluzivní) série WRC od Evolution Studios – ale kdo by se v dnešní next-gen době vracel k PS2? Titul „nejlepší rallye od Richarda Burnse" ale nedostává WRC zadarmo, ony to jsou totiž vážně dobré závody. Jenom to nedají hned najevo a podobně jako další hry od Milestone (pro příklad povedené Evolution GT), nebo i samotný Burns, jakoby se zpočátku bránily a chtěly hráče vyloženě odpudit. Novému WRC prostě musíte dát chvíli čas a trochu se i přizpůsobit.

Klíčové rozhodnutí přichází hned v prvních vteřinách, po skončení intra, protože nenápadná výzva s volbou obtížnosti nabízí hráči ve skutečnosti takřka tři odlišné jízdní modely. Na položku Beginner rovnou zapomeňte, s ní brzdí auto úplně samo i s vypnutými asistenty a kamera se automaticky přepíná na externí záběr za vozem. Při téhle volbě stačí skutečně jen držet plyn a občas zatočit. Dokonce se zdá, že řidič i sám posílá záď do smyku, přes ruční brzdu. Položka Professional naproti tomu jasně upřednostňuje realitu, když například primárně používá výhled zpoza volantu a nutí hráče řadit, přestože to převodovka označená jako semi-automatic jinak obstarává za něj.

Ideální se tak jeví zlatá střední cesta, nadepsaná Advanced, kde se o volbu rychlostních stupňů není nutno starat. Pomocníci typu brzdového asistenta a kontroly stability jsou však nadále k dispozici, a hráč má na výběr. Na profíka určitě není ostuda hrát na volantu, zase tak arkádově nové WRC nepůsobí. Pokročilí si klidně vystačí i s klávesnicí, s digitálním ovládáním si někdo docela vyhrál a je pohodlné, stejně jako použitelné. Zcela tristně se naproti tomu jeví gamepad, vůz pod analogovými kloboučky jakoby plave a řízení působí dosti gumově, neohrabaně. Jistota je rázem ta tam, stejně jako rychlé reakce – zapříčinilo snad tohle vlnu hráčské nevole?

Já nakonec nejvíc času strávil nad klávesnicí, jako za dávných dob Colina, a vzhledem k možným helpům a procentuálně škálovatelné úrovni soupeřů, si jízdu docela užíval. Milestone zdá se trefili dobrý poměr mezi slušnou arkádou a začínajícím simulátorem – jak už zaznělo, WRC je takový přístupnější Burns pro všechny a realističtější McRae, který bere v potaz fyzikální síly. Zpočátku relativně tuhé řízení se za pár minut promění v solidní kompromis a jakmile se dostanete do fáze „jo tak takhle to mysleli", máte vyhráno. Nejen že hra při jízdě rozeznává dvoukolky a čtyřkolky, ale znát je také povrch trati. Někomu víc sedne šotolina, jinému bláto nebo asfalt, zábavný je i sníh a led.

WRC

PS3, Xbox 360, PSP, PC