Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Zájem o krabicové hry meziročně klesl o čtvrtinu, jejich žebříček prodejnosti

Navzdory Vánocům a startu konzolí, ale digitálky rostou.

Na první pohled zvláštní věc se přihodila v Americe. Přestože odbyt hardware trhal rekordy, zájem o krabicovky rapidně klesl, meziročně o čtvrtinu, navzdory Vánocům a navzdory startu konzolí společně s řadou exkluzivních titulů. Že se něco takového kvůli digitální distribuci stane, se předpokládalo, ale ne že to bude tak výrazné a že to postihne i hlavní prodejní sezonu, která tím dosud obvykle byla netknutá.

Vysvětlení je asi prosté: auditor trhu v USA monitoruje jen prodeje softwaru na fyzickém nosiči, pořád ne digitální downloady. Ty zřejmě s příchodem PS4 a Xbox One zaznamenaly obrovský boom, když na nových konzolích jsou nákupy i stahování v uspaném režimu atd. o něco jednodušší než minule (možná i kvůli početným řadám čekatelům na nextgen verze multiplatformních her z minulých měsíců).

A jestli právě tohleto není tím hlavním důvodem, proč před pár dny nečekaně z ničeho nic zdražily digitální verze her na Xbox Live a předtím i na PlayStation Network (řádově o pár stovek korun), tak už nevíme, co jiného by jím mělo být. Ocitáme se na prahu nové éry, kdy krabicovky budou muset být cenově zvýhodňovány oproti pohodlněji dostupným digitálkám, aby si je ještě vůbec někdo koupil? Trochu to tak z těchto údajů a kroků vypadá...

Shodou náhod se současně s tím objevil výzkum od společnosti SuperData, podle nějž prodeje digitálních her meziročně vzrostl o 25% oproti listopadu 2012. Hlavní podíl na tom prý má okamžité vydání stahovatelné verze Call of Duty, která v minulosti byla na Marketplace a PSN uvolňována až později. Odbytu digitálního obsahu prý svědčily i NFS: Rivals, Assassins Creed 4 či Battlefield 4. Zájem o DLC měl meziročně stoupnout o 41% a naopak trh Free-2-Play MMO klesnout o 17%.

Čísla o počtu kusů bohužel oficiální žebříček prodejů krabicovek v USA od NPD nedoprovázejí. Pouze Nintendo se rozhodlo k nezvyklému činu, když se pochlubilo součtem prodejů krabicovek+digitálek u jeho her za listopad: Pokémon X a Y 225 tisíc kusů (i dohromady s říjnem už téměř půl milionu), The Legend of Zelda: A Link Between Worlds 3DS 280 tisíc kusů (nebo 405 tis. při započítání bundlů) a Super Mario 3D World 215 tisíc kusů za 8 dnů na trhu.

Read this next