Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Medal of Honor

Malý voják v Afghanistánu proti strojům na zabíjení.

Úkol: provést noční útok na kemp vzbouřenců v horách. Afghánskou pustinou víří chladný vítr, v kamení se vlní stébla trávy a v dálce poplávají ohníčky, značící umístění nepřátelských hlídek. V roli vojáka Tier 1 se opatrně pohybujete při zemi a spolu s vámi také skupinka mlčenlivých stínů, vašich přesných a nelítostných kolegů zabijáků.

Ze sluchátek je slyšet našeptávání povelů, pak se skupina rozmístí kolem prvního ohně a následně každý zamíří na svůj cíl. Během jediné vteřiny padají všichni nepřátelé mrtví k zemi. Nikde se nespustil žádný alarm, vojáky nebylo ani slyšet. Afghánský vítr dál hučí a zabijáci se opatrně blíží k dalšímu ohni.

Takhle vypadá začátek předváděčky nového Medal of Honor, kterou Eurogameru v kancelářích EA pustil tvůrčí šéf vývoje Richard Farrelly. Pro tenhle typ hry má snadné vysvětlení: americká armáda čítá dva miliony mužů a žen, z toho jen padesát tisíc se počítá mezi zvláštní jednotky. A pouze dvě stě z nich patří k těm nejlepším z nejlepších. Tier 1 jsou prostě naprostá elita. Vzhledem k tomu, jakému stupni utajení podléhají, zároveň představují i ideální a neokoukanou látkou pro počítačovou hru. Tím spíš, pojednává-li o stále běžícím konfliktu v Afghanistánu - a jde-li o nástupce tak profláklé a úspěšné série, jako je právě Medal of Honor.

Tak tenhle oheň už dnes v noci asi nikdo neuhasí.

V nejnovějším dílu, který bývá kvůli absenci podtitulu označován za "reboot" (tedy restart série), se na současnou afghánskou válku podíváte ze dvou stran: prvně a především jako člen elitních jednotek Tier 1, které ovládají místní řeč, schovávají se v nejrůznějším přestrojení a operují hluboko za nepřátelskou linií. Zároveň tu ale bude i druhá linka v roli člena týmu Army Rangers, rychlých a tvrdých vojáků, kteří při svých taženích naopak věci vyhazují do vzduchu téměř ostentativně.

Z toho má pramenit dvojí herní zážitek, tedy část více laděná do "stealth" a druhá "ryze akční", a zároveň snad i něco jako dvojí pohled na samotný konflikt v Afghanistánu. Byť o nějakých politických posláních samozřejmě řeč být nemůže. Alespoň na jednu misi se také postavíte do role pilota vrtulníku Apache.

I když ale budete zrovna hrát za fousatého člena Tier 1 z obálky hry, Rangerové vám budou v patách, vždy připravení okamžitě zaútočit. Kromě toho budete neustále v kontaktu s nadřízenými ve Washingtonu, odkud také budou přicházet aktuální a leckdy překvapivé povely během hraní. Hraní za tiché zabijáky s sebou nese i překvapivě odlišný zážitek. Kdy jste v počítačové střílečce naposledy strnuli nad tím, když se pár metrů od vás z křoví vyloupne hlídkující protivník z lucerničkou v ruce?

Není nad ranní střelbu na vrabčáky.

EA se tentokrát ze sporých střetů s nepřítelem podařilo vykřesat vzácně sváteční atmosféru a smrtonosné ticho před bouří, které jen tu a tam přerušují strohé slovní pingpongy mezi jednotlivými vojáky. Když tak během hraní dostanete miniúkol se zničením protileteckého děla, uvědomíte si, o kolik je to silnější výbuch než salva z obyčejné pušky, až vás to - navzdory bohaté zkušenosti s žánrem stříleček - téměř ohluší.