Půjčování her pro XBOX ONE kamarádovi? Jen za poplatek

Všechny přelomové funkce zastínila tato kontroverze + aktualizace.

Microsoft se mohl na dnešní večer pečlivě připravovat po několik let a pilovat každý detail scénáře, ale všechny ty báječné a nepochybně přelomové funkce zastínila z jeho pohledu velmi nepříjemná kontroverze. Týká se půjčování her kamarádům nebo hraní bazarovek, které bude na XBOX ONE oproti současnému stavu odlišné. Bazarovky sice nebudou blokovány, ale budou na ně uplatněny restrikce.

Odstartovala to zpráva Wired zabývající se povinnou instalací her na 500 GB harddisk konzole. S tím souviselo, jak vlastně bude v praxi ošetřena slíbená nová možnost nevyžadování originálního disku v mechanice, který se tím pádem dá někomu dát nebo přeprodat.

Podle některých zdrojů to má být řešeno provázáním konkrétní hry s vaším unikátním Xbox Live účtem, kvůli čemuž si váš kamarád s půjčenou hrou (nebo nový majitel hry koupené z bazaru) z disku hru sice nainstaluje, ale bude muset zaplatit nějaký menší poplatek Microsoftu, aby ji mohl hrát stejně jako vy.

Protože se Microsoft z taktických důvodů rozhodl na toto téma prozatím mlčet a nevysvětlovat podrobně mechanismus převodu práv na nového majitele či kamaráda (když jako kafemlejnek opakoval, že dnes se soustředí jen na představení vize nového Xboxu), motivoval tím novináře, ať se v tom hrabou a snaží zjistit více, načež se z toho vyklubala velká kauza.

Internetem kolovaly protichůdné informace, kdy například redaktor OXM tvrdil, že o žádných poplatcích za půjčování her nikdy nic neslyšel, zatímco redaktor T3 zaslechl jinou informaci, že pokud hru pro Xbox One prodáte do bazaru, licence na ní se přenese do cloudu a přijdete o možnost ji hrát, jakmile si ji nový majitel opakovaně aktivuje. A toto opakované aktivování z cloudu má být údajně nějak zpoplatněno, což postihne i bazarovky.

Oficiální podpora Xboxu zase dostala příkaz komunikovat tuto záležitost, že prý šlo jen o "překlep Wired". Že namísto "fee" (poplatek) správně mělo být "free" (zdarma), což by bylo poněkud úsměvné kvůli jedinému chybějícímu písmenku ve slově, že věc získá úplně opačný význam.

2

Situaci rozseknul až speciální reportér Eurogameru Tom Bramwell, který v Redmondu vypozvídal v exkluzivním dvacetiminutovém rozhovoru (publikujeme ve středu) viceprezidenta Microsoftu a nemohl mu tuto otázku nepoložit: "Pokud si nějakou hru sami nainstalujete na harddisk, budete ji hrát a pak ji dáte či půjčíte kamarádovi, nejsou žádné restrikce v opakované instalaci na jeho konzoli. Kromě toho, že ta druhá osoba za to pochopitelně musí zaplatit," odpověděl mu Phil Harrison.

Tvrdí, že mají vymyšleno nějaké řešení, jak toto obchodování s hrami mezi uživateli řešit, ale prý je nevhodné čekat, že hned v první den po oznámení konzole budou zabíhat do takových hloubkových detailů a že se to dozvíme až později. Podle něj je důležité, že nijak neomezují opakované instalaci na harddisky různých konzoli, která nedovede rozpoznat, jestli už ta hra byla dříve někdy instalována jinam nebo ne, ale je prý samozřejmé, že majitel této jiné konzole musí za obsah zaplatit (nerozlišuje se, jestli to je soused od vedle nebo bazarový přeprodej).

Na závěr ještě poztivní zpráva: na jedné domácí konzoli žádné restrikce nebudou. Vícero různých uživatelů, například vaši sourozenci nebo členové rodiny, budou moci volně hrát jednu a tutéž hru na jednom Xbox One zdarma. Jinými slovy, hry nebudou až tak moc provázané s jednotlivými účty na Xbox Live a bude dovoleno je hrát (zpřístupnit) všem členům jedné domácnosti.

AKTUALIZACE: Major Nelson z Microsoftu doplnil, že vámi vlastněné hry můžete klidně hrát i na cizí konzoli, ale pouze při přihlášení na svůj profil (tzn. na ten, kde jste je poprvé jednorázově aktivovali). Phil Harrison mezitím pro Kotaku připustil, že cena za umožnění hraní už jednou použité hry dalšímu uživateli na jeho konzoli může být shodná jako původní plná cena, pokud šlo předtím o novou hru. Uff.

AKTUALIZACE 2: Phil Harrison potvrdil nutnost opakované koupě her z druhé ruky i v interview pro CVG, zatímco k jiné problematické oblasti - nutnosti sáhnout si na net minimálně jedenkrát denně i u singleplayerových her - už raději odmítl odpovědět.

Reklama

Přeskočit na komentáře (23)

O autorovi

Jan Doskocil

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (23)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna