Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

DVA odhalují další herní soundtrack, tentokrát vážný

Na výročí atentátu na Heydricha.

Imaginativní autorská dvojice Dva (Jan Kratochvíl, Bára Ungerová) pravidelně spolupracuje s českými hernímu tvůrci. Po veselejší a hravější tvorbě právě vychází o poznání vážnější kolekce skladeb, kterou Dva vytvořili pro hry studia Charles Games - Attentat 1942 (Česká hra roku 2017, nominace na Apple Design Award 2021) a Svoboda 1945: Liberation (vítězství v kategorii společenský dopad na BIG Festival).

Album melancholických, ale i znepokojivých skladeb s rozpoznatelným multiinstrumentálním rukopisem vychází v den, kdy od atentátu na Reinharda Heydricha uplynulo 80 let. Už teď je dostupné na herní platformě Steam a Bandcampu, na Spotify se objeví příští týden.

Jedenáct skladeb vzniklo pro potřeby historických adventur Attentat 1942 a Svoboda 1945: Liberation, které pokrývají období protektorátu a konce druhé světové války, včetně počátků kolektivizace. Hráči v nich prohledávají historické materiály, mluví s pamětníky a unikátním, detektivními hrami inspirovaným způsobem se dozvídají historické reálie.

Kromě pro Dva charakteristické práce s hlasem na oficiálním soundtracku uslyšíte modulovanou dechovku, ambientní a dronové plochy, harmonium nebo violoncello a zvonkohru.

Kromě pro Dva charakteristické práce s hlasem na oficiálním soundtracku uslyšíte modulovanou dechovku, ambientní plochy, harmonium nebo violoncello a zvonkohru. Tvůrčí proces přibližuje Jan Kratochvíl: “Nejčastěji jsme používali kombinaci terénních nahrávek na diktafon (nádraží, prádelna, zkouška sirén, vodní elektrárna) s akustickými nástroji. Z dobových nástrojů jsme používali basklarinet, který pravděpodobně používala německá a po válce československá posádková hudba - Barbora Ungerová ho před lety koupila v jednom bazaru a je na něm dodnes vidět vyrytý rok 1939 a svastika, která pak byla ne úplně zdatně vybroušená.” Pro Kratochvíla a Ungerovou jde o změnu nálady i přístupu. “Vymýšlení herních soundtracků je úplně specifická disciplína, mně osobně připomíná hru s legem. Se DVA obecně hrajeme spíše radostnou hudbu. V případě Attentatu a Svobody pro nás byla velká výzva si vyzkoušet vymýšlení hudby závažné, temné,” vysvětluje Kratochvíl.

“Pro nás je spolupráce s Dva radost. Hry jsou multimediální žánr a v případě Attentatu 1942 i Svobody 1945: Liberation je zvuk polovinou prožitku. Scény z protektorátu nebo vzpomínky na osvobození od nacistů Dva skvěle dokreslují,” říká za Charles Games hlavní designér obou her Vít Šisler. “Dva ve skladbách pro naše hry originálně kombinují historické nástroje a zvuky do formy, v níž se minulost odráží, ale stále zní moderně,” uzavírá Šisler.

Soundtrack má stopáž 32 minut.

Read this next