If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Překvapení a zklamání E3 podle reportérů Eurogameru

Také vyhlašujeme tři nejlepší hry i předváděčky veletrhu.

Tři nejlepší hry E3 2012

Miloš Bohoněk - Nad subjektivně nejlepší hrou letošní E3 vůbec nemusím přemýšlet, Ubisoft mi ji zavrtal hluboko do paměti. Watch Dogs! Nesmírně originální a hlavně zbrusu nové IP, které kombinuje otevřenost GTA s akrobatickou volností Assassin's Creed a důvtipem Deus Ex. Watch Dogs navíc adresují dospěle otázky, které bychom si měli klást čím dál častěji - jakou cenu mají osobní informace a jsme vůbec ve světě konstantního sdílení informací po internetu v bezpečí? Na stříbrné místo bych z letos viděných her šoupnul Beyond: Two Souls, které, i přes určité nelogičnosti (nebo spíše prosté nedodělky) ve svých akčních pasážích, působí nesmírně poutavě i nonkonformně. Navíc, Beyond má šanci zaujmout i naprosté nehráče, které se nad interaktivní zábavou jinak pouze ušklíbají. Bronz si ode mě letos odnáší God of War: Ascension (o fous se zfetovaným Far Cry 3 a kořenům věrnému Halo 4). Trochu kontrast s výše řečeným, což? Inu, člověk nemůže pořád hrát jenom vážné hry! Rubání v novém Bohovi války vypadá uspokojivěji a ruději, než kdy dříve.

Honza Doskočil - Ledacos napověděl už odhalovací trailer na policejní stanici, avšak teprve předváděčka Beyond od tvůrce Heavy Rain pevně utvrdila v tom, že půjde o něco výjimečného. Od jejích prvních vteřin bylo na sto honů jasné, že před sebou máme umělecké dílo, něco, co vybočuje z řady stříleček, které od sebe prakticky nejdou rozeznat. Jediná má obava u Beyond se týká přespříliš dlouhého vývoje. Pokud opravdu každá pasáž ve hře bude unikátní a žádné mechanismy se nemají opakovat či recyklovat, jak sliboval autor, i pokud se budou zaobírat detaily, jako různé animace pohybu hrdinky podle jejího psychického rozpoložení, těžko se Beyond dočkáme dříve než za několik let. A pak ještě otázka, zda Beyond nebude příliš snadné díky neomezenému používání ducha? Za druhou nejlepší hru E3 považuji Assassins Creed 3, který ohromil svým rozsahem, který by klidně vydal na několik různých her (divočina, město, námořní bitva), propracovaností i velkými změnami oproti minule. O třetí místo se u mě dělí Tomb Raider (za emoce hrdinky a ztvárnění přírody s potůčky či srnkami v zatím nezveřejněném E3 demu, ačkoliv to už nebylo takové nadšení co vloni) a The Last of Us (za syrovost soubojů na blízko a strach z průzkumu opuštěných interiérů).

Pavel Oreški - Protože jsem byl vesměs jen na prezentacích Nintenda, nelze se mému lehce omezenému výběru divit. První místo věnuji New Super Mario Bros. U. Zdánlivě hloupá volba, ale v momentě, kdy jsem si vyzkoušel multiplayer v pěti lidech, se na italského instalatéra nesmírně těším. Stejný masakr jako na Wii, jen uhlazenější díky pomoci pátého člověka tvořícího nové plošinky. Druhé místo dávám Far Cry 3. Zahrál jsem si obě demoverze, jak singl, tak mulťák a po delší době se těším na klasickou střílečku. Šílené charaktery, dospělácký obsah, zajímavá kooperace, různé druhy řešení a návrat na tropický ostrov mi v duši rezonují. Asi proto, že mě mě trailer z Beyond přišel hloupý, dávám hlas The Last of Us. Sice je to kopie Uncharted, ale já jsem byl na zombie akce vždycky zatížený. Navíc mi spolupráce mezi Johnem a Ellie nesmírně připomíná průchod Half-life 2 s Alyx. V posledních řadě se těším i na morální otázky, které vyvolá přítomnost tak mladé hlavní hrdinky.

Překvapení E3 2012

Miloš Bohoněk - Tady mi nezbývá nic jiného, než odkázat na svůj první odstavec. Watch Dogs! A kdybyste chtěli mermomocí slyšet něco nového, zmíním prsatý úvod Far Cry 3. Upřímně mne překvapilo, že si někdo v prudérní a konzervativní Americe dovolil odstartovat předváděčku hry pohledem na odhalená ňadra punkerské domorodkyně. Ubisoft má koule. (Ty už ale naštěstí neodhalil.)

Honza Doskočil - Když skoro všechno uniklo dopředu, ať už úmyslně (asi častý případ) nebo nechtěně, dá se vůbec mluvit v souvislosti s E3 o nějakém překvapení? Jen odhalení Watch Dogs, které se jediné UbiSoftu podařilo uhlídat a o to větší rozruch pak vyvolalo. Zajímavý byl též fakt, že většina her byla podle jednoho průzkumu předváděná na PC, ačkoliv sám jsem nejčastěji pod obrazovkou viděl svítit Xbox 360. Za překvapení vnímám i to, jak mohutně všichni zareagovali na WiiU kopírováním spolupráce tablet+konzole, ať už jde o SmartGlass (podporovaný všemi budoucími hrami od Microsoftu), LittleBigPlanet nebo doprovodnou aplikaci k Watch Dogs. Ani jsem nečekal, že na výstavišti bude většinou funkční internet od mobilního operátora (AT&T) na výstavišti, na rozdíl od loňska. Zaujala i vysoce kvalitní volba hudebního doprovodu k mnohým trailerům (Forza Horizon, NFS Most Wanted, ZombiU a další). A to, že jsme se bez předchozí domluvy prorvali na každou předváděčku, co jsme chtěli, navzdory ujišťování distributorů dopředu i slečen u vchodu, jak jsou "overbooked" a pak tam byla půlka židlí prázdná, už za překvapení nepovažuji, neb je to koloritem všech podobných veletrhů.

Pavel Oreški - Už Honza zmínil, že většina materiálů unikla před výstavou a ze židle mě tím pádem nesundalo vůbec nic. Trochu mě zaskočilo, že Rockstar naprosto ignoroval E3 a nevydal z GTA 5 ani trailer. Naopak příjemně mě překlvapilo, že Sony prezentovala dvě nové značky, ačkoliv se obecně předpokládá, že už příští rok by mohla nastoupit nová generace. Sony to očividně vidí trochu jinak. A nakonec jsem byl u vytržení z toho, že Los Angeles je oproti minulému roku očividně čistší a méně smradlavé.

Zklamání E3 2012

Miloš Bohoněk - Těch byla řada. Konkrétně mi v krku leží tři věci. 1) Málo nových AAA značek. Oceňuji celou plejádu atraktivních záležitostí pro XLive/PSN, skutečně velkých premiér však bylo poskrovnu. Zejména EA zklamali. Kde byl Overstrike? 2) Nebetyčně dementní ukázka singleplayeru Black Ops II a dosti nezáživné novinářské demo Skyrim: Dawnguard. Oboje nakonec třeba budou prima hry (Dawnguard je prakticky jistota), na E3 se ovšem nepředvedly. 3) Davy a fronty. Vždyť poloprázdné LACC před čtyřmi roky bylo tak malebné... Organizátoři z americké ESA by mohli být v rozdávání akreditací selektivnější, E3 posledních několik let působí spíše jako akce pro fanoušky, nikoliv "professional industry event". (Hej, hej, tady! Hoďte mi taky jedno tričko!) Na druhou stranu, příliš uzavřená E3 by znamenala konec E3 babes a kdo ví, jestli by při té selekci Američani automaticky nevyškrtávali drobné africké země, včetně České republiky.

Honza Doskočil - Mrzí mě, že jsme se nedozvěděli lautr nic o Grand Theft Auto 5 ani sebemenší náznak něčeho o příští generaci konzolí, když se všichni tvářili, jako by se nic nechystalo. Zklamal mě Unreal Engine 4, který není takovým skokem, jak si mnozí vysnili, zatímco konkurenční CryEngine oslnil tech-demem s bouračkou auta. Microsoftí konference byla nemastná neslaná, složená jen z jedné akční příměsi a bez výrazných řečníků, což Xboxu může uškodit. Na samotném výstavišti nejvíce otravovalo život i práci smíchání hlasitých expozicí s místnostmi pro předváděčky. Jak máte v podmínkách kotle na hudebním koncertě udělat pořádný rozhovor např. s hlavním designérem Assassins Creed 3 jeden na jednoho, když o deset metrů vedle řve hlasitá show, že neslyšíte vlastního slova a při každé otázce musí předvádějící sundavat svá sluchátka, aby vás slyšel? Pokud by někdo z plánovačů použil mozek, umístil by některé předváděčky za zavřenými dveřmi do vzdáleného prvního patra, kde byl naštěstí klid a konaly se tam jinak jen obchodní schůzky. V tomto směru by to chtělo E3 2013 radikálně překopat a vybrat si, zda má jít primárně o místo pro setkání novinářů s vývojáři nebo o pro show pro masy, obojí v jednom není možné. Na rozdíl od Miloše mě zklamal Hitman: Absolution svým plytkým, předvídatelným obsahem bez valné výzvy, zabíjením na počet, celkově zastaralým designem hry a příliš moc statistikami či achievementy. Nepotěšila ani absence některých velkých her (Aliens jen mulťák, nic o BioShock Infinite, Guild Wars 2 atd.), takže ve čtyřčlenné sestavě jsme občas neměli do čeho píchnout. A o viditelném šetření vystavovatelů tím, že novinářům ve většině případů neposkytli žádné občerstvení ani jiné pití než obyčejnou vodu, už šla řeč v podcast-speciálu.

Pavel Oreški - Dosud jsem nepobral, proč Sony totálně zabila PlayStation VITA, až mi přišlo, že jsme svědky pohřbu v přímém přenosu. Her je připravováno opticky stejně jako pro konkurenční Nintendo 3DS, ale marketing byl nulový. I Nintendo na hlavní konferenci předvedlo svůj handheld více než Sony. A o dva dny později zaútočilo další exkluzivní 3DS hodinou, která byla plná (zajímavých) věcí. Trochu mě mrzí i rozjezd Wii U. Já si ho rozhodně koupím, ale Nintendo nezlákalo pro svou platformu žádného jiného vydavatele než UBI s Assassin´s Creed 3 a dejme tomu Gearbox s Aliens. Kde bylo Call of Duty, proč je Wii U zatím v podstatě ingorováno EA nebo Square Enix, nemluvě o Bethesdě, Rockstaru, Valve? Návrat na scénu hardcore her se konat nebude.

Nejlepší předváděčka či expozice E3 2012

Miloš Bohoněk - Davida Cage jsem měl vždy zafixovaného jako do mikrofonu sténajícího, obskurního Frantíka, který sice dělá výjimečné hry, ale jehož přítomnost ve mne vyvolává trochu neklid. Je na čase názor o 180° otočit, Davidova předváděčka Beyond: Two Souls byla nejpamětihodnější ze všech a to právě díky němu. Půl hodinu hraní v pohodlném minikině poutavě komentoval, jen aby následující půl hodinu trpělivě a velice zajímavě odpovídal na spousty našich dotazů. Vyprávěl o barovém setkání s protagonistkou Ellen Page, o svém znechucení se sterilní produkcí velkých studií i o inspiraci pro Beyond - David před lety přišel o člověka jemu velice blízkého, byl zklamán tím, co mu na to řeklo náboženství a Beyond je tak jeho pohledem na smrt a na věci, které po ní následují.

Honza Doskočil - Musel bych opakovat to samé, co již řekl Miloš. Beyond při pohledu na streamované trailery nevypadá bůhvíjak zázračně, ale když ho vidíte naživo na obří obrazovce, vyniknou všechny detaily a je znát obrovský rozdíl oproti většině ostatních her, které najednou připadají strašně tuctové. A když vše komentuje David Cage, který evidentně ví, o čem mluví, zanechá to ve vás hluboký dojem. Vzpomínat budu i na předváděčku Resident Evil 6, kde tři přítomní, anglicky nemluvící japonští producenti z Capcomu názorně ukazovali své tvůrčí záměry tím, že naživo opakovaně zahráli divadýlko, kdy jeden představoval hráče na zemi a druhý zombíka, co po něm lezl :) Jinak za vrchol E3 každoročně pokládám pondělní konference a nebýt jich, byl by zážitek sotva poloviční ani by se mi nechtělo do Ameriky jezdit.

Pavel Oreški - Kupodivu nejvíce na mě zapůsobil Wargaming.net, tvůrci World of Tanks a World of Warplanes. Před lety škemrali, aby za nimi novináři přišli a tenhle rok měli jeden z největších stánků, chrlili sebevědomí, na prezentaci ukázali zapálení pro hru jako nikdy jiný a rozdávali snesitelné pohoštění. Letadélko na dálkové ovládání možná vypadalo chabě, ale funguje bezvadně a nebylo z nejlevnějších. Wargaming.net je důkaz, že se dají vydělat ohromné peníze na Free2Play a pádný důvod nedivit se Crytek, že se možná vydají stejným směrem. Ze židle mě nesrazila žádná prezentace, a tak jde mé ocenění za reklamní kampaní Capcom na Resident Evil 6. Ještě před výstavištěm pobíhal špinavý vousáč s letáky o konci světa kvůli novému viru. Na samotném stánku byly vylepeny stovky fotografií s žádostí o pomoc s nalezením kamaráda nebo člena rodiny a kobercem smutečních květin. Chyběl jen dav zombie, který by v tu pravou chvíli začal útočit na návštěvníky E3.

Nejlepší konference či vydavatel E3 2012

Miloš Bohoněk - UbiSoft. Měl obsahově nejzajímavější konferenci, na níž představil dost možná nejnabitější line-up ve své historii. Assassin's Creed 3, Far Cry 3, rebootovaný Splinter Cell, Just Dance 4 (jen se smějte, ale tohle se prodává jako rohlíky a zremixovaný Avicii rozhodně potěšil). A samozřejmě Watch Dogs, které jsem tu myslím už zmínil. Jediným WTF momentem bylo představení ShootMania, ošklivé a nezajímavé střílečky s progamingem v merku. Něco mi říká, že se nechytne...

Honza Doskočil - Z konferencí vyhrál UbiSoft (z důvodů popsaných Milošem výše) následovaný EA, kteří dokázali zaujmout nejvíce premiérovými ukázkami z hraní novinek, byť atmosféra v historickém divadle nebyla ani zdaleka tak napumpovaná. Co se týče vystavovatelů na E3, zvítězila u mě Sony díky třem silným titulům (The Last of Us, Beyond, God of War: Ascension), ale je krapet škoda, že její lineup pro letošní podzim pro našince/hardcore hráče nezahrnuje téměř nic zajímavého (LittleBigPlanet Karting, All Stars Battle Royale, Sly Cooper atd.), neboť to zmíněné trio bohužel nevyjde dříve než příští rok.

Pavel Oreški - Ač jsem ji neviděl živě, věřím že se všichni shodneme na tom, že nejzábavnější byl UbiSoft. Nejvíce potenciálních hitů, bez nudných pasáží a se skvělou atmosférou. Druhý extrém byl Microsoft - nuda, zív, zív, nuda.

Srovnejte si výsledek s očekáváními redakce vyřčenými týden před konáním E3.

About the Author

Redakce

Contributor

Comments