Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Proč Xbox One tak prohrává? Stvořitel Xbox 360 to identifikoval

Napsal o tom knihu.

Vedoucí týmu, který je podepsaný pod prvním Xboxem a velmi úspěšným Xboxem 360 s 80 miliony kusů, vydal knihu Xbox Revisited, ve které se podrobně zamýšlí nad důvody, proč Xbox One prohrává konzolovou bitvu s PlayStation 4, nejen na českém trhu.

Vedle všeobecně známých pravd ohledně DRM s povinným připojením k internetu či nepodporou bazarovek, což se později otočkami o stoosmdesát stupňů změnilo, zdůraznil Robbie Bach jiné klíčové věci:

"V moment, kdy Kaz Hirai ze Sony kdysi oznámil cenovku 500 dolarů pro PlayStation 3, vypuklo v našem týmu nadšení a byl to klíčový moment. Věděli jsme, že náš rival bude příliš drahý, což postavilo Xbox 360 do výborné pozice na trhu. Proto nechápu, jak je možné, že Microsoft opakoval tu samou chybu s Xbox One. Souvisí to s proběhlou reorganizací v Microsoftu, takže Xbox One uváděl na trh úplně jiný tým než předtím Xbox 360 a tito noví lidé pochopitelně přistupovali k řadě věcí odlišně."

O hlavním viníkovi má stvořitel X360 jasno: povinný Kinect. Kvůli němu narostla cena X1 do závratných výšin (500 dolarů), což pak způsobilo problémy, než to bylo dodatečně změněno. Tým stojící za Xbox One prý učinil špatné rozhodnutí, za jak moc důležitý Kinect považují, i s přenesením vyšších výrobních nákladů na koncové zákazníky.

"Když už tedy dáte Kinect ke každé konzoli, buď se musíte smířit s tím, že budete prodělávat opravdu hodně peněz, jinak na vysoce konkurenčním trhu máte potíže," podtrhl Robbie Bach. Také připomněl, že když začínal první Xbox a bylo potřeba se etablovat na konzolovém trhu, odhadovala se ztráta dva miliardy dolarů, ale nakonec se za ty čtyři roky prodělalo pět až sedm miliard dolarů (více zde).

Read this next