Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

R.U.S.E.

Skutečným generálem v netradiční RTS.

Loni mi v hlavě utkvěl hlavně netradiční EndWar, což byla strategie pro X360 a PC s možností ovládání hlasem. Nyní UbiSoft společně s tvůrci Act of War připravuje další nevšední RTS, kterou jsem si po shlédnutí prezentace mohl i zahrát. Sice se děj odehrává opět během už relativně otřepané druhé světové války, ale na tento fakt jsem rychle zapomněl hned poté, co jsem viděl hru pěkně naživo. R.U.S.E. se totiž na první pohled vymyká tradičním realtimovým strategiím, ačkoliv základní kameny žánru zůstaly zachovány.

„Nejdůležitější na celém R.U.S.E. je, že jsme chtěli dát hráči možnost stát se skutečně generálem. Dělat důležitá rozhodnutí s adekvátními následky a ne se starat o zatoulané pěšáky kdesi na mapě. Žádný velký mikromanagement od R.U.S.E tedy nečekejte. Tady jde hlavně o válku a její plánování,“ uvedl hned na úvod designér hry. Ostatně vše šlo odhadnout už z grafického zpracování a především rozhledu nad strategickou mapou, který dosahoval až úrovně stolku se zapíchnutými vlaječkami ve velící místnosti.

R.U.S.E. klade velký důraz na rozlehlost krajiny.

Dalo se samozřejmě naprosto plynule přejít z této perspektivy tak blízko, že bylo možné vidět stromy s listy plápolajícími ve větru. S obdobným rozhledem a zpracováním přišlo už několik strategií. Na mysl mi sice jako první vyvstalo srovnání s World in Conflict, ale poté jsem si uvědomil, že se R.U.S.E. daleko více podobá starším kouskům jako byl Panzer General, Steel Panthers či Hearts of Iron. To byly však tituly odehrávající se v tahovém režimu a R.U.S.E. tyto zábrany hry na kola naprosto zbořil.

Pokud ale jde o základní systém hry, nelze od R.U.S.E. čekat žádné zázraky. Mapa bude vždy rozdělena na několik sektorů a na každém z nich se bude nacházet skladiště. Odsud budou dodávky svážet „peníze“ do velitelství, jež budete utrácet zejména za trénování jednotek či budovy. Ty lze stavět po celé mapě a jediným limitujícím faktorem je, abyste ochránili inženýry, kteří k tomuto místu musí nejdříve dojet.

Strategická mapa se symbolicky znázorněnými jednotkami.

„Pokud chcete být úspěšným generálem, musíte se neustále zajímat o spojovací cesty na mapě. Jednak výhradně pouze po nich jezdí inženýrská vozidla a zásobovací dodávky, ale i vojenská technika se na lepším povrchu pohybuje o mnoho rychleji,“ zdůraznil význam silnic designer hry a pokračoval: „Místo toho, abyste se museli neustále vypořádávat s novými a novými jednotkami nepřítele, je o hodně snadnější narušit jeho zásobování. V R.U.S.E. jsou totiž tyto zdroje „peněz“ vyčerpatelné a s pozdější fází hry se musíte přesouvat čím dál tím víc blíže k nepřátelské linii.“

Ostatně tomuto stylu boje bude nahrávat i mírně netradiční systém fog of war. Tato neprostupná mlha bude fungovat v R.U.S.E. totiž pouze částečně. Na jedné straně sice uvidíte na mapě všechny jednotky, ale ty vzdálenější budou stejně zahaleny rouškou tajemství a poznáte pouze jestli jde o pozemní, leteckou či námořní techniku. Navíc si budete muset dát pozor na maskované jednotky v lesích, které budou prakticky neviditelné.

Kamufláž tanků v celé své kráse.

Tento princip fog of war tak trochu předznamenává, jakým způsobem budou ve hře fungovat taktické zbraně, podle nichž dostal R.U.S.E. svůj název. Toto slovíčko totiž v překladu znamená lest či nástrahu a většina těchto podpůrných sil se bude točit okolo maskování jednotek, rozmisťování falešných budov po mapě, házení sticky bomb na tanky, rušení nepřátelského radaru či útoku sabotérů.

Rovněž bude ve hře okolo dvě stě jednotek rozdělených mezi celkem šest stran, které bojovaly za druhé světové války. Konkrétně půjde o Brity, Američany, Němce, Italy, Francouze a Rusy, bohužel s tím, že půjde hrát v kampani pouze za Američany. Ta má sledovat osudy majora Joe Sheridana, se kterým samozřejmě procestujete kus světa. Rozhodnuto není prozatím o možnosti hrát celou kampaň kooperativně.

Zpočátku nevyrovnaný souboj může zvrátit některá z podpůrných sil.

Rozdíly mezi jednotlivými stranami konfliktu nebudou tak velké, jak by si člověk přál, ale přesto se tvůrci snažili každou nějak ozvláštnit. Například Němci budou disponovat nejsilnějšími tanky ve hře, ale na druhé straně jejich pohyb mimo cesty se velmi protáhne v porovnání s podobnou technikou protivníků. Snadno si na nich smlsnou třeba ruské Šturmoviky. Nacisté budou mít obdobu těchto letounů ve svých Stukách a Američané zase mají disponovat velmi účinnou a přesnou artilerií...