PREVIEW DiRT Rally po návštěvě u Codemasters

Překvapivý a slibný návrat ke kořenům rally.

Do budoucna rozhodně velmi slibná a již nyní obsahově bohatá rally hra, vracející se ke kořenům celé série DiRT na reálné notě.

Možná jedno z největších překvapení z ranku závodních her za poslední léta? Asi ano, když britští Codemasters včera oznámili a na Steamu v rámci Early Access přístupu rovnou vydali další díl do skládačky jménem DiRT. A skvělé zprávy pokračují: nový DiRT není právoplatný nástupce „cirkusové" trojky, ale zbrusu nově pojatá odbočka, zatím pouze na PC. Jakoby se tvůrci vrátili do éry Colina McRae a tak je DiRT Rally už zcela prost těch náplav v podobě rozevláté prezentace, atraktivních, leč nereálných závodů se silničními vozy a Gymkhany, aby se vrátil ke kořenům a soustředil se zatím VÝHRADNĚ na klasické rally soutěže proti časomíře.

Codemasters k potěše fandů pravého rallye otočili volantem úplně na druhou stranu celé série a vrací se spíše k simulačním, než dosavadním arkádovým mechanikám. Nemají to být jen plané řečičky, kdy se jízdní model poslednho DiRTu 3 prostě uměle utáhne tak, aby to více smýkalo. Ne ne, fyzický a jízdní engine je prakticky nový (byť právě na základě DiRT 3) a nově počítaný, aby zohlednil jak hmotnost automobilu, tak i povrch, terén, pneumatiky, zavěšení i fyzické síly při jízdě. Však Paul Coleman, vedoucí designér hry, naposled sám navigoval Subaru Impreza (14. ve třídě B13 z 22 posádek) v ostrém podniku v britském Somersetu. A právě své zkušenosti a zážitky jako hlavní tvůrce DiRT Rally promítl do jízdních vlastností celé hry.

„Chtěl jsem vždy vytvořit závodní hru mnohem více zaměřenou na klasické soutěžení, než nabízí dosavadní série DiRT", říká z leamingtonských kanceláří Codemasters Coleman v rozhovoru pro Eurogamer. Vývoj se rozběhl vlastně hned po dokončení DiRT: Showdown, ale jen s malým týmem, který nebyl potřebný pro práci na posledním GRIDu.

"Začali jsme tenkrát vytvářet systém ovládání vozů a současně s tím kreslit první tratě. Použili jsme nejen reálná mapová data, ale také materiál, který jsme nasbírali s kolegy právě při závodění ve Walesu s Imprezou. Ostatně nejen její jízdní projev ve hře jsme vytvářeli pro maximální přiblížení skutečné jízdě, s níž máme ve studiu reálné zkušenosti", doplňuje Coleman.

Už ke konci předminulého roku pozvali vybrané novináře na předváděčku první syrové verze hry, přičemž dostali veskrze velmi kladné, až nadšené reakce. Proto Coleman pokračuje: „S jízdním projevem předokolek a čtyřkolek jsme neměli ve starších DiRTech problémy. Ale reálně nasimulovat jízdní vlastnosti zadního pohonu zejména při řízených smycích už fyzický engine DiRTu 1-3 neumožňoval. Prostě se starou fyzikou našich her jsme reálnější jízdy nebyli schopni. Takže jsme naprogramovali fyziku zcela novou. Nejdříve jsme začali opět zcela novým modelem přilnavosti pneumatik, záhy následovaném povrchy, taktéž nově navrženými. Celý fyzický model hry je tak opravdu čerstvý."

Dříve jste v DiRTu, dělaném pro všechny hráčské skupiny, projeli každou zatáčku velkou rychlostí skoro s prstem v nose. Nyní už ne, simulace sil a přenosu hmotnosti při zatáčení je úplně někde jinde, než známe ze starých DiRTů. Na pořadu dne je tak vyšší obtížnost, podporovaná také vyhozením funkce přetáčení času a omezeným časem na opravy poškozených částí vozů mezi erzetami. V tomto směru se asi hned vybaví obtížné Richard Burns Rally.

Jenže záměrem tvůrců podle Colemana není se této hře vyrovnat: „Naším cílem není Richard Burns Rally. Protože můj osobní pocit a pocit rally jezdců, s nimiž jsem mluvil, je takový, že Richard Burns Rally v původní verzi bez modů je až moc obtížná hra. Je to simulace, která jde nad rámec toho, co je skutečná jízda. Pokud by se mělo soutěžní auto chovat v reálu jako v této hře, přišli bychom o mnoho dobrých jezdců, kteří by ve svých autech objímali stromy."

„Richardu Burnsovi chybí pořádná odezva od povrchu, na to jsme se hodně zaměřili, takže nabídneme simulaci, která je rychlá, ale přitom bude zábava řídit různé automobily na různých površích. Když v naší hře zajedete do hlubšího terénu, tak zde máme různou hustotu povrchu. A jak se prohrabete více a více do hloubky, pocítíte vzrůstající odpor zeminy. Povrch je v DiRT Rally opravdu modelován ještě na vyšší úrovni, než jsme viděli ve vynikajícím Sega Rally Revo, na němž jsem mimochodem také pracoval. Citelné to bude zejména na Pikes Peaku, což bude náš první velký update na konci května", láká Coleman.

Já k tomu doplním, že v balíčku bude nejen současná asfaltová verze tohoto slavného závodu do vrchu, ale také přírodní starší varianta. Můžete si tak zopáknout vítězný výkon Ariho Vatanena na Peugeotu 405 T16 z roku 1988. Velkou pozornost k detailům ilustruje mimo jiných i simulace ztráty výkonu motoru v závislosti na výšce a hustotě vzduchu.

„Možná touto hrou zklameme fanoušky přístupnějšího závodění v současné DiRT sérii", říká Coleman. A proč zatím jen na PC? Ptáme se. „V této časné fázi vývoje prostě nemáme ve firmě kapacity na paralelní vývoj konzolových verzí. I když si to spousta lidí nemyslí, tak Codemasters je stále spíše menší firma s omezenými finančními i lidskými zdroji. A proto je pro nás vydání Early Access hry tolik výhodné. Vrátí se nám část prostředků z vývoje a dostaneme potřebnou odezvu už nyní, ještě před finální fází", ukončuje vývojář.

Přitom už současná startovní Early Access verze rozhodně na obsahu neskrblí: nabízí 14 licencovaných automobilů v 6 třídách, 3 skutečné lokace (Anglie, Monako a Řecko) s 36 tratěmi a několik herních režimů včetně online časovek s příslibem budoucích vylepšení a balíčků. A to vše v přepočtu za 740,-. Už nyní se plánují nové tratě a vozy pro rallycross, a to hlavně z důvodu přidání PvP multiplayeru, dále podpora Steam Workshopu, nebo se uvažují závody trucků ve stylu Baja 1000 v pouštních oblastech. Nic to ovšem nemění na té vítané základní premise celé hry. Majoritní částí nadále zůstává klasická rally proti času, i když později zřejmě dorazí i hromadné závody z minulých dílů. Nakonec malá perlička: komentář navigátora namluvil přímo Paul Coleman, jenž tak využil své zápisky navigátora z Velšské rally.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (6)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna