If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Pražský orloj ožívá digitálními triky díky NVIDIA Studio

Spojení futuristické vize a významných památek.

Společnost NVIDIA pozvala zkušené animátory z České republiky, Polska a Rumunska k tvorbě videa unikátním způsobem oživujícího ikonické památky jejich rodných zemí. Polsko zastupuje ikonický Starý jeřáb v historickém přístavu města Gdaňsk, Rumunsko zase budova Unie rumunských architektů. V České republice padla volba na jednu z nejznámějších evropských památek, Staroměstský orloj z počátku 15. století. Jeho zpracování se ujal zkušený designer Dalibor Cee.

Dalibor má s tvorbou 3D animací bohaté zkušenosti. Jeho prvním projektem byla už ve 12 letech tvorba návrhu pergoly pro babičku. Následovalo studium 3D grafiky ve Spojeném království na střední škole zaměřené na tvorbu her a poté získávání pracovních zkušeností na Kypru tvorbou architektonických 3D návrhů pro filmový průmysl. U filmu Dalibor zůstal i po návratu do České republiky a specializuje se na fluidní 3D efekty, jako simulace explozí či kouře. Podílí se také na ambiciózním českém snímku Tajemství a smysl života, který má vyjít v letošním roce. Vedle toho stojí za vizualizacemi pro pražské Planetárium a bohaté zkušenosti má i s populárním videomappingem, který oživuje významné české památky a budovy.

Staroměstský orloj si vybral jako dominantu historické Prahy a v jeho futuristickém rozpohybování se nechal inspirovat návrhy vygenerovanými umělou inteligencí. V populárním 3D programu Blender nechává Dalibor postupně vystoupit zlaté a křišťálové elementy z ciferníků pražské památky a roztáčí je v podívané plné světelných her a odlesků.

Vše je klíčováno na záběry z několika kamer, ale podle autorových slov si podobné podklady může dnes pořídit téměř každý třeba na chytrý telefon. V kombinaci s faktem, že Blender je dostupný zdarma, se tak otevírá snadná cesta ke kouzlům tvorby 3D efektů všem kreativním jedincům. "Rád bych řekl, že všechno je jednoduché. Jenom člověk musí trochu chtít a musí ho to trochu zajímat," dodává Dalibor Cee.

Tvorba podobných efektů, které známe především z filmů, je však velmi náročná na výpočetní výkon. Donedávna byla spojena s dlouhými renderovacími časy a prací na stolních pracovních stanicích.

Pokrok v architektuře grafických karet během posledních let ale tuto situaci citelně mění a přináší dostatek výkonu i do světa přenosných zařízení. Jednou ze zásadních platforem, které mají usnadnit práci tvůrcům obsahu po celém světě, je NVIDIA Studio. Tato platforma sdružuje nejen pracovní stanice, ale také moderní notebooky i ovladače optimalizované právě pro tvorbu ve 3D programech, střih videí a podobné činnosti.

Dalibor pro tvorbu futuristické vize Staroměstského orloje využil notebook ASUS ProArt. Ten dokáže i přes kompaktní rozměry blízké “obyčejným” notebookům nabídnout výkon srovnatelný s moderními stolními pracovními stanicemi.

"Nejdůležitější při výběru hardwaru je dostupnost stabilních ovladačů, softwarová podpora a dostatečně výkonná kombinace GPU a procesoru, aby zvládla zátěž," komentuje autor volbu svého vybavení, které nese štítek NVIDIA Studio označující zařízení optimalizovaná pro tvorbu obsahu.

Práce na moderním zařízení umožňuje vytvářet komplexnější scény a zobrazovat jejich přesnější náhledy v reálném čase i šetřit čas strávený vykreslováním výsledku. Při práci na podobném projektu může jít o úsporu desítek hodin. Další dobrou zprávou pro případné začátečníky je, že řada z těchto výhod je dostupná i majitelům grafických karet GeForce RTX populárních mezi hráči. A k dispozici je i řada výukových videí.

Také 3D animátoři z ostatních dvou zemí pracovali s obdobným vybavením a programem Blender. V Polsku vsadil Dawid “Graffit” Herda na spojení historické a moderní architektury slavného přístavního města, v Rumunsku zase nechal Robert “Eurosadboy” Lazăr ze střechy budovy vztyčit futuristický rozpohybovaný výtah do vesmíru. Vzniklo tak unikátní spojení kreativních vizí třech autorů z různých částí Evropy originálním způsobem reprezentující historii zemí, ze kterých pocházejí.

About the Author
Jan Doskocil avatar

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Comments