Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Špatné prodeje Polda 7 svedeny na pirátství, ale chyby se staly někde jinde

Dání do souvislostí a reakce zkušených marketérů.

Opakuje se zhruba to samé, co potkalo Someday You'll Return v roce 2020. Myšlenkové pochody jsou podobně zcestné, jako nedávno u tvůrců Oddworld Soulstorm zdevastovaných jejich vlastním rozhodnutím umístit titul na PlayStation Plus. Jinak se děje přesný opak než u populární české hry Mashinky, právě slavící 100 tisíc prodaných kusů.

Nejspíš jste to přes Velikonoce zaznamenali, takže stručně: Zima Software svedli velmi špatné počáteční prodeje nové adventury Polda 7 na pirátství. Stěžují si na to, že jejich nijak nechráněné dílo dal na internet ke stažení někdo z podporovatelů projektu (jeho jméno znají) na HitHit ještě před oficiálním datem vydání 15. dubna. Vyhrožují, že ukončí vývoj dalších dílů této série i zamýšlený port pro mobily nebo remaster dvojky a vrátí se k práci programátora mimo herní průmysl.

"Petr Svoboda je spíš hlavně zklamán z toho, že tohle všechno způsobuje člověk, který musel být též přispěvatelem. Tohle přece férový člověk a fanoušek nedělá. [...] Chtěl zničit další díl Poldy? Vadí mu ta hra, tak předběžně přispěl aby ji hned poslal dál? Pořád on sám z toho nic nemá. Ten projekt nevznikl za týden. V malém kolektivu lidí, kteří mají svou vlastní práci, na tom dělali dva roky. Naprogramovat to není žádná legrace, když to dělá jen Petr. Je to jeho srdcovka. Jeho a kolegů specifický humor, kterému se ne suchar ale normální člověk zasměje," posteskli si na facebookové homepage adventur Polda.

Petr Svoboda, hlavní autor Polda 7

Statistiky Steamu ukazují, že Poldu 7 dosud hrálo ve špičce necelých 600 lidí. Na HitHitu získalo nárok na (zbytečný až kontraproduktivní předčasný přístup k downloadu) zhruba 1000 lidí v kampani, kde se vybralo celkem 1,4 milionu korun (ale ty prý na vývoj nestačily, takže 600 tisíc na něj dal z vlastní kapsy Svoboda) . Pirátská stažení se zatím velmi rámcově odhadují na desítky tisíc, přesně se to zjistit nedá a pouze sčítat zhlédnuté stránky by bylo zavádějící.

Jedna z nepsaných pouček říká, že uživatelskou recenzi hry na Steamu napíše zhruba pouze každý třicátý kupující a toto číslo rok od roku klesá. Polda 7 tam má po pěti dnech na trhu zhruba 60 hodnocení od hráčů, dle čehož se dá jeho momentální odbyt tipovat zhruba na 1800 kusů (ale pozor - v tom jsou už ty klíče rozdané podporovatelům na HitHitu nebo novinářské review-verze, tudíž dodateční kupující se mohou aktuálně počítat v řádu pouhých pár stovek).

Kde se tedy u Poldy 7 stala chyba? Pojďme se podívat na reakce od zkušených herních marketérů a osobností, které vidí problém spíš úplně někde jinde než v pirátství:

Marketingový manažer z Warhorse Studios, Jiří Rýdl, k tomu pronesl následující, pod což se nedá než podepsat: "Pirátství neomlouvám, ale vypadá to jako podcenění marketingu. Hra má jistě svou cílovou skupinu, ale možná to byla ta skupina na HitHitu a ne o moc větší, nevím. Nicméně spoléhat na malý český trh, že zaplatí nákladnou, ale přitom velmi specificky českou hru, bylo možná pošetilé."

Rýdl stojící za úspěšným Kingdom Come Deliverance (též s crowdfundingovou kampaní) připomněl, že pirátství tu je a bude, a že motivace pořídit si hru přece primárně neplyne z toho, zda jde stáhnout zdarma. Smysl má podle něj oslovit lidi, kteří krást nechtějí, a přesvědčit je kvalitou a zajímavostí. I pokud by všichni piráti Poldu 7 nyní okamžitě smazali, hře, o které její platící cílová skupina neví, že vůbec existuje, by to podle něj v prodejích beztak nepomohlo.

Spolumajitel a zakladatel obchodu Xzone, Martin Schovanec, dodal: "Hru jsme měli v předprodeji skoro od začátku roku a 90% objednávek přišlo poslední 1-2 týdny. Marketing byl skoro nulový a nakonec tyhle negativní zprávy s pirátstvím můžou pomoct, protože plno fandů Poldy se o novém dílu dozví."

Možná jste se o existenci Poldy 7, který stojí 700-750 Kč, dozvěděli právě až v těchto dnech, až z četných článků ohledně jejího pirátění, což zjevně není správné. Nebo byla někdy vidět například v mainstreamových televizích, časopisech, novinách či ČT24? Kupříkladu nám k ní dorazila všehovšudy pouze jediná tisková zpráva.

Bývalý herní recenzent Marek Beniač se zamyslel ještě nad něčím jiným, ačkoli by to samozřejmě znamenalo další náklady na implementaci a takové Denuvo je drahé: "Otazka: jakou ochranu mel Polda 6? Ten totiz zustal "neukraden" pomalu cely rok. (tusim instalacni klice, omezeny pocet aktivaci + overeni nekde na Zima serveru). A jakou ochranu ma Polda 7? Napadlo nekoho v Zima Software, ze se hra mozna bude piratit? A vzpomneli si na Poldu 6?"

Celkově to působí, jako by možná Zima Software zamrzli někde v minulém století, když vytvoří hru jen pro jedinou PC platformu, navíc specificky určenou pouze pro české a slovenské publikum (rozdíl oproti Someday You'll Return), přitom musela být velmi nákladná díky angažování slavných herců a dabérů. Trend je však dávno opačný: Vedle dobře uchopeného marketingu (řešil někdo u výrobce třeba motivace hráčů pro přidání do wishlistu na Steamu?) to chce mít souběžně i konzolové verze (co nejvíce cílových platforem pro minimalizaci rizika investice), a hlavně mířit na globální trh (resp. digitální distribuci), protože ten český je značně omezený a malý. Jenže v zahraničí bohužel celou sérii Polda nikdo nezná nebo jim nepřipadá zábavná. Tady bychom hledali hlavní zádrhel, nikoli v pirátství, které často bývá jen univerzální výmluvou na učiněné chyby tvůrců v jiných oblastech.

Čtěte také: Pirátství za neúspěch Someday You'll Return nemůže, myslí si zkušení čeští vývojáři

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

About the Author
Jan Doskocil avatar

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Comments