Pomineme, jak se někteří zahraniční žurnalisté cítí být skoro zneuctěni, když cestovali přes půlku zeměkoule do EA pronajatého multiplexu Metreon v San Franciscu, aby tam z Battlefieldu 4 za vzdychání okolosedících i překvapivé skladby Total Eclipse of the Heart od Bonnie Tyler spatřili pouze to samé co vy doma v 17-minutovém videu a nic více, vlastně šlo jen o takový dražší lístek do kina. Moc nadšeni z únavných podmínek nebyli ani evropští reportéři sezvaní na souběžně probíhající akci do Stockholmu, když měli šibeniční lhůtu na sepsání výstupů po příletu domů pozdě v noci a embargu stanoveném nezykle brzy na ráno další den, aby se omezily úniky.

Vynecháme i všeobecné zklamání z absence jakékoli zmínky multiplayeru BF4, o němž se smí začít mluvit až později, asi na červnové E3, aby se teď neodpoutala pozornost od singleplayeru. Marketingová pravidla jsou zkrátka neúprosná.

Namísto nyní už zbytečného popisu báječného videa, které jste - předpokládáme - všichni viděli na Eurogameru již po sedmé hodině ranní, se zde zaměříme na konkrétní fakta o náplni hry a na zásadní citace vývojářů (ale oproštěné od reklamních frází v oficiálním popisku), z nichž se dá ledacos vyčíst o jejich úmyslech a cílech Battlefield 4. Ten bude podle dodatečné tiskovky EA Czech "nástupcem nejprodávanější FPS v ČR v posledních dvou letech," což je poprvé, co to od nich o Battlefield 3 zaznělo (leč bez uvedení čísel či metodiky).

1

Vize otevřenějšího singleplayeru připomínajícího mulťák

  • Kampaň vymyšlena od základů znovu: už žádné sevření v koridorech jako v BF3, nýbrž svoboda na rozlehlejších bojištích, díky čemuž singl připomíná multiplayer a nabídne více taktických možností. Avšak současně to nebude hra s otevřeným světem, spíš kombinace obou designových přístupů.

  • Ke klíčovým situacím můžete přistoupit různě: např. v předvedeném levelu v Baku se buď držet zpátky s odstřelovačkou a proplížit se nezpozorováni nebo použít džíp nebo ho zničit a přivolat tím nepřátele. V ukradeném taxíku (co ten sakra dělal ve vybuchující továrně?) můžete v závěru strávit více času jízdou po krajině. Občas se tedy budete moci rozhodnout, jak co řešit.

  • "Battlefield byl vždy o možnosti volby. Chceme, abyste se nestarali o nic jiného než o to, co se stane dál. Díky poskytnutí vám více nástrojů budete do uvěřitelného a lidského zážitku ještě více vtaženi."

  • "Chceme ve hře pro jednoho hráče emulovat spontánní momenty z online hraní, kdy napětí a děj navozují sami hráči. Rádi bychom vás vyzvali, ať se těchto dramatických scén zúčastníte a měli pocit, jako když tam opravdu jste".

  • Vaše výsledky v singleplayeru budou nějakým způsobem měřeny, což mu má dodat trvanlivost a "přátelskou" soutěživou výzvu: "Přidali jsme nějaké sociální prvky do kampaně, abyste nebyli jen osamělými vlky."

Postavy

  • Příběh vypráví o získání zpravodajských informací o propojení ruských vojsk se zběhlým čínským generálem. Kromě odvíjení se od evakuace amerických VIP ze Šanghaje se o něm zatím více neví.

  • Nově budete moci udělovat příkazy týmovým parťákům, např. podpůrnou palbu na cíl tím, že jim označíte nepřítele, po kom mají jít.

  • Ve vašem týmu jste tři: Recker (hráčova postava), Irish a Pac (čtvrtý člen týmu nejspíš zemře v autě pod vodou).

  • Charakter postav a výbuchy emocí kvůli nastalým stresovým situacím a pocitu bezprostředního ohrožení na živoě prý sehrají významnou roli a také pomohou rozvinout příběhovou zápletku, podobně jako tomu bylo v opomíjené podsérii Bad Company.

  • Animace postav jsou skutečně ještě uvěřitelnější a organičtější, skoro nerozeznatelné od skutečných lidí. Mají například nervové tiky nebo se různě pohupují, i když přitom stále stojí na místě.

  • Hratelné ženské postavy vojaček v BF4 nebudou (jen Asiatka jako NPC), čímž byly vyvráceny spekulace. "Vážíme si všech vojáků nehledě na jejich pohlaví, ale nemůžete si do hry navymýšlet úplně všechno".

Prostředí

  • Potvrzenou lokalitou je kromě Ázerbájdžánu zatím pouze Čína.

  • Ve vytváření atmosféry prostředí se tvůrci výrazně inspirovali v reklamách automobilek: slunce nízko při východu nebo západu, které oslňuje, dlouhé stíny, paprsky odrážející se od každého povrchu. Některé levely začnou za krásného počasí a později se pokazí, což bude reflektováno na jiném nasvícení a náladě scén.

  • Každá lokace má mít svou historii, nebýt jen umělými kulisami, kudy máte projít, jako to někdy bývá v jiných hrách. Každý level prý oplývá vlastní identitou a ikonickými, pamětihodnými momenty.

  • "Battlefield 4 je nejvíce dynamickým světem, co jsme kdy postavili a zakládá si na tzv. vyprávění příběhu prostředí, kdy každá krajina má svůj rukopis."

  • Ovladatelné vehikly v singlu sehrají větší význam než dříve, bude jich více a nebudou chybět útočné lodě i jiné jednotky na moři (pro multiplayer stále nepotvrzeny, ale jsou pravděpodobné).

Technologie

  • Vývoj Frostbite 3 enginu probíhá od roku 2011 a už od tehdy DICE věřili, že next-gen technologie budou o vícejádrových platformách, tak pro ně engine navrhli. Zároveň však ještě hodlají naplno využít výkon ještě starých konzolí.

  • Nový engine obecně popisován jako evoluce Frostbite 2, prý umožňuje i pokrok v umělé inteligenci, což bohužel demonstrováno nebylo.

  • Vše ve hře bude ovlivněné větrem a jinými rozmary počasí: mohou způsobit pád helikoptéry, havárii auta (viz i stříkance od vln na sklo na pobřežní silnici), dráhu letu hozeného granátu či pád věže. Na sílu vítru, globálního i místního, bude reagovat všechno v prostředí - stromy, tráva, kouř, smetí, oblečení na postavách i vlající látky (viz ty pohybující se plachty pověšené na rozestavěných konstrukcích výškových budov jako ve Spec Ops).

  • Frostbite 3 zajistí ještě živější svět, viz stovky poletujících ptáků v pustině nebo běžný provoz ve vedlejších ulicích města i během intenzivní přestřelky. Realističtější budou lidské tváře, dynamické nasvícení "přirozenější", vliv různých materiálů, odrazů apod.

  • Destrukce zůstane jednou z hlavních vlastností: tvůrci se s ní prý naučili lépe pracovat i pochopili její smysl pro hráče, což se projeví jednak na častější destrukci toho, kde to dává smysl, a také na propracovanějších a více různých typech destrukce, které jsme prý ještě nikdy předtím neviděli.

  • "Všechno v 17-minutovém videu je přímo ze hry (z PC verze běžící v 60 fps), přímo z enginu, nic předrenderovaného, žádný filmeček, žádný podvod. Jde přesně o to samé, co i vy zažijtete při hraní (jde prý o úplný úvod hry)."

  • "Nový engine je vrcholem technologie, který nás neustále vyzývá k vymýšlení nových nápadů a hledání nových cest, jak hráče zabavit."

Ostatní

  • Verze pro Wii U nebude, protože by prý byla riskantní až přílišným rozkročováním studia.

  • Co next-gen verze a běh v 60 snímcích za vteřinu na konzolích? "Možná si o nich povíme, až se uvidíme příště. Nacházíme se ve velmi vzrušujícím období."

  • Do betatestu BF4 se vedle limitky Medal of Honor Warfighter půjde dostat i jinou cestou: koupí digitálky na Originu.

  • Ve hře kupodivu nenajdete kooperativní režim, což DICE vysvětlují jejich maximálním soustředěním na singleplayer a multiplayer.

  • "Není to o polygonech a shaderech, nýbrž o navázání emocionálního propojení s hráčem. Nastává nová éra zábavního průmyslu."

  • Battlefield 4 pro PC, PS3 a X360 vyjde na podzim letošního roku (na Xzone k němu za rezervaci dostanete nějaký přídavek zdarma).

Reklama

O autorovi

Jan Doskocil

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director