Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

TÉMA: Český herní průmysl v polských rukou

Martin Schovanec se zamýšlí nad vlivem Polska na náš trh.

Určitě jste si všimli, že v posledních letech je na krabičkách počítačových a často i konzolových her minimálně jeden z nápisů v polštině, možná je tam dokonce uveden i jako ten hlavní a český popis je až pod ním. Určitě se vám alespoň jednou stalo, že polský jazyk byl ve hře standardně nastaven jako první a že v manuálu je polovina textu polsky. Tohle vše není náhoda, český herní průmysl je totiž z velké části řízen z Polska.

V českých herních mediích se o Polsku a jeho trhu píše v drtivé většině jen ve spojitosti s firmou CD Projekt RED a jejich hitem Zaklínač, což je chyba. Ač se to mnohým nezdá, tato země je pro české hráče mnohem důležitější než Německo, Anglie, nebo USA. Přirovnal bych to s trochou nadsázky k propojení českého automobilového průmyslu s Německem. Dovolte mi tedy malý průlet "českými" herními firmami a jejich historií, kdy vám chci dokázat, že jsme na Polsko napojeni více, než by si někteří mysleli.

1) CD Projekt

Tato polská firma měla před nějakými 10 lety ambiciózní plán stát se velkým distributorem ve střední Evropě, a jak znám Poláky, možná i na světě :-). Jejich česká pobočka ve velké míře pomáhala budovat náš domácí herní trh do podoby, jak ho známe nyní. Poláci sem přivezli jejich know-how, styl marketingu, obchodování, cenotvorbu her a také celkem dost peněz. Energie českého CD Projektu nakopla a donutila další české distributory více lokalizovat hry, snížit ceny a začít konečně něco dělat. V dobách největší slávy české vedení rozjíždělo pobočky v Maďarsku a Rumunsku. Pohádka bohužel skončila krachem, torzo českého CDP bylo prodáno a funguje jako dnešní Comgad, nyní již plně v českých rukou. Jejich hlavní titulem v portfoliu je ale stále polský Zaklínač.

2) Cenega

V současné době spolu s EA patří mezi hlavní české distributory. Nepatří přímo Polákům, ale ruské firmě 1C. Centrála Cenegy je ale v Polsku a odtud se schvalují lokalizace, dohadují tituly, které se budou distribuovat, schvalují rozpočty, kompletují hry atd. Technicky ve velké míře fungují tak, jako před lety CD Projekt. Možná se už ale zapomnělo, že Cenega vznikla spojením několika firem v regionu a jako hlavní byla dříve česká firma Bohemia Interactive. Měla ambice být největší regionální distributor ve střední Evropě s vedením ale tentokráte z Prahy. Cenega má mimochodem znamenat Central European Games. V roce 2005 po pohlcení 1C se pomalu a jistě hlavní rozhodování přesunulo do Polska.

3) EA Česká republika

Ne, EA pravdu není polská firma, ale s Polskem brzy bude mít hodně co dočinění. Vedení koncernu dělá různé úpravy struktury a celý region bude brzy řízen z Polska. Prvním krokem byl přesun marketingového oddělení v tomto roce z ČR do PL a podle mnohých je jen otázka času, kdy se tam přesune administrativa, část obchodu a dalších pozice. Přitom ještě donedávna byla česká EA vzorovým příkladem, jak se z naší země dá vést regionální centrála velké korporace. Měla pod sebou několik států(pro upřesnění, zatím ještě má) jako Slovensko a Maďarsko, byla na Polsku nezávislá a jeden čas zde dokonce sídlila technická podpora pro ruský trh (pro hru Warhammer Online asi 20 lidí).

4) Další distributoři

ABC Data - tato firma vlastní distribuci titulů Activision Blizzard pro Česko a Slovensko, přičemž plánují i další země. Česká ABC Data je v polských rukou a vznikla převzetím českého IT distributora Actebis. Její největší trhák bylo loňské Diablo 3 a pravidelně Call of Duty.

AT Computers - další IT distributor, který v začátcích českého CD Projektu výrazně pomohl s distribucí jejich her do českých obchodů a hlavně velkých nadnárodních řetězců, kteří dříve o hrách nechtěli slyšet. V dnešních době patří mezi významné dodavatele konzolí a her na Playstation 3 a XBox 360 do menších prodejních sítí. Od roku 2007 je v rukou polské společnosti AB.

Dalo by se ještě pokračovat a hledat vliv Polska ve výrobě lokalizací pro region, výrobě krabiček, skladů, dopravy atd., ale to je mimo rozsah tohoto článku a takto to pro představu stačí. České barvy zatím stále ještě hájí dost dalších společností, jako třeba hradecký Playman, Conquest či zmíněný Comgad. A jsou tu pobočky velkých firem jako je Sonya Microsoft, které mají pod sebou dokonce i další (většinou Slovensko, v případě Sony ještě Maďarsko). Trend a směr je ale myslím dostatečně zřetelný.

Proč tomu tak je? Jak se mohlo stát, že ČR, ten tygr střední Evropy, odkud byly ambice řídit pobočky v celém regionu, najednou takhle ztrácí (není to jen herní průmysl)? Na to si odpovědět netroufnu, takže to nechám na vás v diskuzi pod článkem. Tradiční odpověď, že Polsko je 4x větší trh, mě ale neuspokojí, tak silný byl i dříve.

Martin Schovanec je provozovatelem Eurogamer.cz a majitelem obchodu Xzone.

Read this next