Videa z Unreal Engine a CryEngine

Slintejte spolu s námi nad efekty chystaných her.

Vysoká koncentrace herních vývojářů na Game Developers Conference pochopitelně představovala ideální příležitost k uklofnutí nových zájemců o licencování enginu. A protože id Software v San Franciscu chyběli, o pozornost publika se ucházel hlavně CryEngine původem z Německa a Unreal Engine zrozený v Severní Karolíně. Zatímco první engine se zatím proslavil jen se sérií Crysis a jinak ho využívá spousta nám neznámých, především asijských her, technologie Epicu dnes tvoří naprostý standard a hry jsou si kvůli tomu podobné jako vejce vejci.

Unreal Engine 3.971 - Samaritan tech-demo

Jeden z vrcholů konference promítal Epic vybraným novinářům a slíbil ho dát pro všechny na internet příští týden. Nicméně italským kolegům se (stejně jako u BF3) podařilo oklamat přísná bezpečnostní opatření a potají ho natočit na kameru. Pokud si nechcete kazit zážitek mírně nižší kvalitou záběrů snímaných z plátna, vydržte to ještě pár dnů. To, na co se dosud dalo jen dívat v předrenderovaných filmečcích v cutscénách, půjde hrát.

Toto video bohužel nereprezentuje žádnou skutečnou hru, i když byste si ho díky atmosféře snadno mohli splést s Deus Ex nebo Blade Runnerem. Chlapík s cigaretou v něm pracuje se svářečkou v noční ulici zkrápěné silným deštěm a osvětlené reklamními neony. Aneb ideální prostředí pro oslnění všemi novými grafickými efekty - odrazy všeho možného v jeho tváři, vylepšeným bloomem či DirectX 11 vlastnostmi, jako je dynamická teselace. Skok mezi verzemi Unreal Enginu 3.5 a aktuální 3.975 má být větší, než byl mezi jeho druhou a třetí generací.

Další "wow" moment nastává při pohledu ze střechy na rozostřená točící se světla policejního majáku, zmorfování do bestie (nikoli nepodobné Zplozencům z Dragon Age) a to raději ani nemluvíme o závěrečném robotovi, který překazil vítězné cigárko. Ke kliknutí na video vás tudíž asi nemusíme dvakrát přemlouvat - první link, druhý link, download link (53 MB).

Jak řekl Epic, smyslem tohoto dechberoucího videa bylo nastínit, jak budou vypadat budoucí hry (a nepřímo tím motivovat hráče k upgradu hardwaru, i jeho výrobce k technickému pokroku). Na řadě míst došlo k dezinterpretacím, které tvrdily, že tento engine prý má být určen až pro příští generaci konzolí, ale to se naštěstí nezakládá na pravdě (Epic skutečně není hloupý, aby vymýšlel a předváděl něco, co by bylo herním firmám na příštích pět let zapovězeno). "Veškerá technologie, kterou jste v demu viděli, je dosažitelná na momentálně dostupném hardwaru a s březnovými DX11 funkcemi Unreal Enginu. Nejlepší na tom je, že vše je již odteď k dispozici všem držitelům licence na Unreal Engine. Ten je plně škálovatelný, když funguje na čemkoli od iPhone 3GS až po budoucí hardware/konzole," vysvětlil Mark Rein.

Na konferenci GDC sice toto konkrétní tech-demo vyžadovalo k plynulému renderování a počítání fyziky v reálném čase (ale bez např. umělé inteligence) tři ultra high-endové NVIDIA GTX 580 karty. Ale to bylo především tím, že bylo ze zjevných důvodů přeplněno všemi novými efekty a že ho narychlo vytvořily pouhé tři osoby (programátor a dva grafici postav). "Odhadujeme, že při provedení patřičné optimalizace byste ho rozběhli i na jedné GTX 580 kartě," dodal Rein pro server Develop-Online.

Záleží proto teď na každém jednotlivém studiu s licencí na Unreal Enginu (a že jich je!), jak se s rozchozením nebo přizpůsobením těchto nových grafických vychytávek popere (zdali třeba kvůli nim neobětuje některé jiné prvky?) při implementaci do svých chystaných her. Při znalosti všech souvislostí se dá tipovat, že prvními vlaštovkami, ve kterých se třeba jen některé efekty z tohoto úžasného Samaritan tech-dema mohou teoreticky objevit, budou hry plánované na letošní podzim, včetně například Gears of War 3 nebo Mass Effect 3. A v masovém měřítku potom v hrách od menších nebo méně zkušených studií vycházejících v průběhu roku 2012.

CryEngine 3 - Sandbox for Cinema tech-demo

1

Crytek se na GDC předvedl s demem cíleným především na tvůrce filmů nebo cutscén. Jejich režiséři dostávají v CryEngine 3 možnost vytvořit a v reálném čase rozpohybovat třeba romantickou pšeničnou louku se stromy. Nebo jednoduše osázet les v podzimním melanchonickém duchu a nechat jím projít hrdinku pod padajícím listím. K tomu se hodí živá synchronizace všech podkladů s grafickým programem Maya.

Na futuristické bugině zase byly demonstrovány pokročilé metody nasvícení nebo efekt depth of field v závislosti na nastavené cloně. Samozřejmě nemůže absentovat podpora motion-capture studia, s virtuální kamerou a analýzou různých typů pohybů, které automaticky ihned reflektuje animace postavy ve hře. Na GDC video z CryEngine 3 se podívejte např. na YouTube tady či tady a zde je odkaz na jeho stáhnutelnou verzi (53 MB).

Každé z těchto videií bylo uvolněno exkluzivně jen prostřednictvím serverů Multiplayer.it a GameTrailers, bez jejichž svolení nesmí být šířeny na ostatní weby kdekoli na světě. Z tohoto důvodu by jejich umístění lokálně na EurogamerTV bylo nelegální a proto na ně zatím pouze uvádíme externí linky.

Reklama

Přeskočit na komentáře (12)

O autorovi

Jan Doskocil

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (12)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna