If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Jak Gabe Newell poráží piráty pomocí hráčů

Stačí chytře zahýbat s cenou a peníze se sypou.

Gabe Newell změnil se Steamem PC herní scénu a teď se mu možná podaří vymýtit pirátství. Jak? Newell začíná aplikovat to, o čem mluví už roky - hry nejsou produkt, hry jsou služba.

"Zjistili jsme, že problém pirátství není cena, je to otázkou služeb. Nejjednodušší způsob, jak zastavit pirátství, není nasadit protipirátskou technologii. Je to o tom dát lidem službu, která je lepší, než to, co dostanou od pirátů," řekl Newell.

A ihned to ilustroval na příkladu země, která je pirátstvím prolezlá skrz na skrz: "Když jsme řekli, že půjdeme na ruský trh, tak nám lidi říkali, že je s námi konec, že v Rusku se pirátí všechno. A Rusko je pro nás teď po Německu druhým největším trhem v kontinentální Evropě," prozradil Newell na konferenci v Seattle, jak reportuje Geekwire.

Podle Newella jsou lidé, kteří si stěžují na pirátství v Rusku ti stejní lidé, kteří čekají s lokalizací na tamní trh šest měsíců.

Šéf Valve také zopakoval, že firma pořád experimentuje s cenami svých her a v experimentech nekončí. Valve prý zkusilo bez jakýchkoliv oznámení snížit cenu jedné ze svých her a pak sledovali, jak se budou zákazníci chovat. Valve elasticky upravovali cenu a jejich hrubý příjem byl údajně pořád stejný.

Z dalších experimentů vzešel například fakt, že promo na dočasně sníženou cenu na Steamu zvedá výrazně i prodeje krabicové verze. Hra za levnější cenu se pak ale dostane na Steamu do žebříčku nejprodávanějších her a tam chvíli vydrží, i když se cena vrátí zpátky do normálu. Spousta hráčů si jí ale všimne až za plnou cenu a i přesto si ji koupí, což je ještě efektivnější.

"Vaše publikum, lidé, kteří si hru koupili, tak v podstatě bylo mnohem efektivnější, než tradiční marketingové taktity," dodal Newell.

Pomocí bedlivého sledování svých zákazníků a flexibilního nastavování cen na základě jejich chování tak může Valve dostat hru do mnohonásobně více rukou, než kdyby ji jen jako standardní vydavatel položili za půl roku na pulty obchodů a dalšího půl roku by nehýbal s cenou.

Jak to jen ten Newell dělá? Jednoduše. Líp, než ostatní.

About the Author

Adam Homola

Contributor

Comments