Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Krizový rok pro herní distributory

Cenega, CD Projekt i EA vloni prošli očistou.

Slovo „krize“ bylo v minulém roce snad nejpoužívanějším výrazem v nadpisech všech českých deníků. A zatímco jsme se mohli každý den dočíst, jak válčí s problémy nízkého odbytu české automobilky a jak lobují za různé šrotovné, tak v oboru her bylo vloni na jaře až podezřelé ticho, jakoby se snad krize her netýkala. Velmi rychle se mělo ukázat, že to byl spíše klid před bouří. Jak tato krize otřásla herním byznysem u nás a jak hodně zvláštní rok 2009 byl? To a více se dozvíte v našem tématickém článku.

V novinách by se tento příspěvek mohl klidně smrsknout na krátkou zprávu typu: „Díky světové finanční krizi obyvatelé ČR začali šetřit, a protože počítačové hry jsou zboží zbytné, stejně jako např. elektronika, poklesl prodej díky odloženému nákupu o desítky procent.“

Z části by měly noviny pravdu, ale jak to tak u podobných krizí bývá, sama nezpůsobí až tak velkou spoušť jako spíše urychlí vývoj v dané společnosti. Pomyslných kostlivců bylo ve skříni z dob minulých už tolik, že bez každoročního růstu o desítky procent se vyvalili ve velkém ven. To v kombinaci s nárazovým propadem prodejů po Novém roce udělalo vrásky nejednomu řediteli herní firmy u nás. Jak tedy na rok 2009 budou vzpomínat právě ony české distribuční společnosti?

Electronic Arts, jediný z velké čtyřky herních vydavatelů, který má v ČR své vlastní zastoupení, se musel po letech fungování naučit nové slovíčko ve firemní politice – ÚSPORY. Výrazné seškrtání nákladů, změny ve vedení pobočky, propouštění i změna marketingové a obchodní strategie - to vše potkalo českou EA. Dle zlých jazyků údajně těsně ustála i kompletní zavření či přesunutí do jiné země. Pomohly i úspěšné prodejní starty her The Sims 3 a Dragon Age.

Stejně jako v EA, kde zahraniční centrála díky přišlápnutí penězovodu a změnou korporátní strategie přinesla zaměstnancům na týdny nelehké spaní, tak podobně se válčilo i v CD Projektu. Svého času největší český distributor a smělý konkurent velikánů jako EA, si v roce 2009 sáhl na pomyslné dno.

Došlo ke změně na postu ředitele, velké odchody a propuštění zaměstnanců následovalo záhy. Došlo i na ztrátu vydavatelů (Activision Blizzard, Capcom, částečně THQ, složité vztahy s Codemasters...). Z velikého distributora, který svůj podíl na trhu budoval roky, se během pár měsíců stala třetinová firma. Do toho se ještě připojily problémy podobného rázu v polské mateřské firmě, a i když je současný stav stabilizovaný, nemá ještě CDP úplně vyhráno.

Když mluvíme o ztrátě vydavatelů z náruče CD Projektu, dostáváme se k Ceneze. Právě tato firma roztáhla v minulém roce svoji síť a zachytila do ní většinu vydavatelů, které CDP ztratil. Activision Blizzard byl největším úlovkem. I když se může zdát, že tím Cenega vyhrála, nebylo tomu tak. Přísun nových zastupovaných zahraničních distributorů z ní pravda udělal největší zastupitelství zahraničních vydavatelů v ČR (tak jako kdysi), ale to v kombinaci se špatnými rozhodnutí z dob minulých a vnitřními sváry jí málem zlomilo vaz. Z boje s CD Projektem vyšla Cenega vítězně, ale paradoxně musela udělat čistku ve skladu, změnu ve vedení a propuštění některých zaměstnanců, stejně jako druhá jmenovaná firma.

I když se většina z hlavních společností zuby nehty dokázala udržet naživu, distributor SeVeN M (Jowood hry, Gothic 3, apod.) takové štěstí neměl a koncem léta vyhlásil bankrot. Nad propastí jménem insolvence se držel již delší dobu. Pro insidery nebyl krach žádným překvapením. Jednatel společnosti s tím už má určité zkušenosti, je to totiž již jeho třetí herní firma, která podobně skončila.

Co tyto problémy největších distributorů znamenaly pro nás, jejich zákazníky?

Aby herní distribuční firmy přežily novinkovou pustotu, která herní trh postihla hned od začátku roku 2009 (odsuny a rušení her byly na denním pořádku), musely ve velkém vyprodávat sklady i za cenu obrovských prodělků. Tolik slevových akcí krátce za sebou ještě nikdy předtím nebylo. Nákup nové hry se v roce 2009 stal nejlevnější v historii a jen pár měsíců či týdnů staré hry se prodávaly za 399 - 599 Kč. Zákazník se radoval, trh to ale vrátilo o několik let zpět, alespoň z pohledu tržeb a rozvoje herního byznysu v ČR.

Na druhou stranu dle hesla: „co tě nezabije, to tě posílí,“ byla tato krize svým způsobem zapotřebí a očistná. Kroky, ke kterým se dlouhé roky nikdo ve zmíněných firmách neměl, bylo najednou zapotřebí udělat. A každý krok bolel. Díky tomu však firmy fungují efektivněji než kdy dříve.

Na druhou stranu už distributoři nebudou tak nažhavení, aby v ČR vydávali kdejakou hru, když je předem jasné, že bude prodělečná. A také lokalizací titulů do češtiny ubylo, což už bylo vidět o těchto Vánocích.

Herní trh v ČR se pohybuje po cca pětiletých cyklech a roky 2009/2010 se ocitly v té spodní části. Není tomu tak poprvé a podobných propadů a zas následujících růstů již zažil mnoho (vstup nových distributorů na trh, změny vlastníků těch dřívějších apod.) a hlavně, není to naposled. Uvidíme, kdo z distributorů si pořádně splnil svůj domácí úkol a o kom tu budeme za pár let psát jako o vítězi či poraženém.

V původním textu byl nedopatřením zmíněn krach Bohemia Interactive, k němuž ve skutečnosti oficiálně nedošlo. Za chybu se omlouváme.

Read this next