Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

NVIDIA s GeForce RTX řady 40 přináší obrovský skok ve výkonu

S novou érou renderingu pomocí neuronových sítí.

Společnost NVIDIA dnes představila GPU GeForce RTX řady 40 navržené tak, aby poskytovaly revoluční výkon hráčům i tvůrcům. V jejich čele je vlajková loď RTX 4090 s až čtyřnásobným výkonem oproti svému předchůdci.

Jako první GPU na světě založené na nové architektuře NVIDIA® Ada Lovelace přináší rodina RTX řady 40 obrovský generační skok ve výkonu a efektivitě a představuje novou éru ray tracingu v reálném čase a renderingu pomocí neuronových sítí, které využívá umělou inteligenci ke generování pixelů.

"Éra RTX ray tracingu a renderingu pomocí neuronových sítí je v plném proudu a naše nová architektura Ada Lovelace ji posouvá na další úroveň," řekl Jensen Huang, zakladatel a generální ředitel společnosti NVIDIA, během GeForce® Beyond: Speciálního streamu u příležitosti GTC.

"Ada představuje obrovský skok pro hráče a otevírá cestu tvůrcům plně simulovaných světů. S až čtyřnásobným výkonem oproti předchozí generaci nastavuje nový standard pro toto odvětví," dodal.

Huang také oznámil NVIDIA DLSS 3 - další revoluci v technologii Deep Learning Super Sampling využívající neuronové sítě při vykreslování grafiky ve hrách i kreativních aplikacích. Tato technologie poháněná umělou inteligencí dokáže generovat celé snímky pro výrazně rychlejší běh her. Dokáže ve hrách překonat omezení výkonem CPU tím, že umožňuje GPU generovat celé snímky nezávisle.

Tato technologie míří i do nejoblíbenějších herních enginů, jako jsou Unity a Unreal Engine, a získala podporu mnoha předních světových herních vývojářů. Brzy se objeví ve více než 35 hrách a aplikacích.

GPU řady RTX 40 jsou navíc vybaveny řadou nových technologických inovací, jako např.: Streamingové multiprocesory s výkonem shaderů až 83 teraflopů – 2x více než předchozí generace.

  • RT jádra třetí generace s výkonem až 191 efektivních teraflopů pro ray-tracing - 2,8× více než u předchozí generace.
  • Tensor jádra čtvrté generace s výkonem až 1,32 Tensor petaflopů – 5x oproti předchozí generaci s využitím akcelerace FP8.
  • Funkce Shader Execution Reordering (SER), která zlepšuje efektivitu provádění operací tím, že za chodu mění plánování zátěže při stínování, aby byly lépe využity zdroje GPU. SER je obdobně významnou inovací, jakou bylo out-of-order provádění u CPU. Zvyšuje výkon ray-tracingu až 3× a snímkovou frekvenci ve hrách až o 25 %.
  • Ada Optical Flow Accelerator s 2x vyšším výkonem umožňuje DLSS 3 předvídat pohyb ve scéně, což umožňuje neuronové síti zvýšit snímkovou frekvenci při zachování kvality obrazu.
  • Architektonická vylepšení těsně spjata s kustomizovaným výrobním procesem TSMC 4N vedou k až dvojnásobnému skoku v energetické účinnosti.
  • Duální enkodéry NVIDIA (NVENC) zkracují dobu exportu až o polovinu a jsou vybaveny podporou AV1. Kódování NVENC AV1 bude dostupné v nástrojích jako OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve, Discord a dalších.

Po desetiletí bylo vykreslování scén s fyzikálně správným osvětlením pomocí ray-tracingu v reálném čase považováno za svatý grál grafiky. Geometrická složitost prostředí a objektů se zároveň neustále zvyšuje, protože 3D hry a grafika se snaží poskytovat co nejpřesnější odraz skutečného světa.

Dosažení fyzikálně přesného vyobrazení grafiky vyžaduje obrovský výpočetní výkon. Moderní hry s technologií ray-tracingu, jako je Cyberpunk 2077, provádějí pro každý pixel více než 600 výpočtů jen kvůli určení osvětlení – což je 16násobný nárůst oproti prvním hrám s touto technologií představeným před čtyřmi lety.

Nová RT jádra třetí generace tedy poskytují 2x rychlejší testování průsečíků paprsků s trojúhelníky a obsahují dvě nové důležité hardwarové jednotky. Opacity Micromap Engine dvojnásobně zrychluje ray-tracing geometrie alfa-testů a Micro-Mesh Engine za chodu generuje mikrosítě a vytváří tak další geometrii. Micro-Mesh Engine poskytuje výhody složitější geometrie bez tradičních nároků na výkon a uložení komplexních geometrií.

RTX 4090 je nejrychlejší herní GPU na světě nabízející nejen extrémní výkon, ale také pozoruhodné akustické a teplotní vlastnosti. V hrách s plným ray-tracingem je RTX 4090 při zapnutí DLSS 3 až 4× rychlejší ve srovnání s RTX 3090 Ti minulé generace a DLSS 2. Je také až 2× rychlejší v současných hrách při zachování stejné 450W spotřeby. Disponuje 76 miliardami tranzistorů, 16 384 CUDA® jádry a 24 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X. Při hraní her ve 4K rozlišení trvale poskytuje více než 100 snímků za sekundu. RTX 4090 bude k dispozici ve středu 12. října s doporučenou maloobchodní cenou začínající na 1 599 $.

Společnost NVIDIA rovněž oznámila model RTX 4080, který uvede na trh ve dvou konfiguracích. RTX 4080 16 GB má 9 728 CUDA jader a 16 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X a díky DLSS 3 bude v aktuálních hrách 2x rychlejší než GeForce RTX 3080 Ti a překoná i GeForce RTX 3090 Ti při nižší spotřebě. RTX 4080 12 GB má 7 680 jader CUDA, 12 GB paměti Micron GDDR6X a s DLSS 3 překonává RTX 3090 Ti, vlajkovou loď GPU předchozí generace.Obě konfigurace RTX 4080 budou k dispozici v listopadu a jejich doporučené maloobchodní ceny budou začínat na 1199 USD, resp. 899 $.

Kde koupit? GPU GeForce RTX 4090 a 4080 budou k dostání jako kustomizované karty, včetně modelů se základními i z výroby zvýšenými takty, od předních dodavatelů jako jsou ASUS, Colorful, Gainward, Galaxy, GIGABYTE, Innovision 3D, MSI, Palit, PNY a Zotac.

Karty RTX 4090 a RTX 4080 (16 GB) vyrábí také přímo společnost NVIDIA v limitovaných edicích Founders Edition pro fanoušky, kteří chtějí vlastní NVIDIA design. GPU GeForce řady RTX 40 budou také dostupné v herních PC sestavách od společností Acer, Alienware, ASUS, Dell, HP, Lenovo a MSI, předních světových výrobců systémů a dalších společností.

Read this next