RECENZE Jagged Alliance 3

Velmi milé překvapení léta.

VERDIKT: Překvapivě velmi povedené pokračování, které konečně jde ve šlépějích Jagged Alliance 1 a 2 - DOPORUČENO

Legendární žoldácká strategie kombinující RTS a tahové prvky, která se proslavila v devadesátých letech, se pokusila o comeback už dvakrát. Bohužel ani jednou to nedopadlo ideálně. Sice šlo o odbočky, a ne o plnohodnotné díly, ale neúspěch stejně zamrzel. Až po více jak dvou dekádách, tak přichází regulérní třetí díl, který má ambice navázat na původní hry. Zároveň musel být natolik moderní, aby zaujal i novou generaci hráčů a nejen ty, kterým je dnes už 35+. K Jagged Alliance 3 jsem proto přistupoval velmi opatrně. Doufal jsem v návrat klasiky a zároveň stále hledal, kde je ten zakopaný pes. Zdráhal jsem se totiž uvěřit, že se takhle hra skutečně povedla.

Úvodní menu hraje na silnou nostalgickou notu a pracuje s typickým černým humorem, který známe z dřívější JA her. Vtipný sarkasmus se projevuje i když si do svého týmu zapracováváte vlastní postavu vytvořenou pomocí důmyslného dotazníku, který vyhodnocuje hráčovo uvažování v modelových situacích. Zbytek týmu si jinak lze dotvořit z nabídky charakterů, kteří jsou rozděleni do skupin podle svých schopností. Pamětníci série zde poznají i staré známe postavy jako je třeba Fidel, Ivan a další.

Na Jagged Alliance bylo vždy super, že si člověk mohl maximum věcí rozhodnout sám a ve stejném duchu to funguje i nyní. S přiděleným rozpočtem je čistě na vás, jestli si tým postavíte na větším počtu levných žoldáků nebo rovnou vsadíte na mnohem nižší počet ostřílených borců. Postavy jsou také rozděleny do různých tříd typu ostřelovač, mechanik, zdravotník nebo univerzál a v průběhu hry jim za získané body rozdělujete ještě specifické perky, které mohou mít vliv i na počet akčních bodů nebo na opakované použití zbraní. Výběr týmu tedy výrazně ovlivňuje styl boje. To znamená, že druhý průchod hrou s odlišnými charaktery nabízí i odlišnou hratelnost, a to je jedině dobře.

Vstup do hry je svižný a ihned se začíná odvíjet hlavní příběh. Premisa je jednoduchá – unesený prezident malé africké zemičky a zakázka na jeho záchranu. Logicky se ale začne vše komplikovat a ve výsledku vás čeká boj o celou ostrovní oblast Grand Chien a snaha o zničení nepřátelské militantní skupiny zvané Legie. První výsadek se odehrává na malém ostrůvku, který výborně slouží i jako nepřiznaný tutoriál a poté z něj děláte výpady do dalšího okolí.

Čím déle ve hře trávíte, tím více chápete, jak komplexní Jagged Alliance 3 vlastně je. Není to jen o tom vyčistit jednu mapu a jít dále. Neustále člověk řeší své zdroje, kontrakty a operace. Zvláště operacím (jsou dostupné pouze při satelitním pohledu na mapu) musí člověk věnovat velkou pozornost. Je to totiž jediná cesta, jak plně uzdravit členy svého týmu, opravit zbraně, nebo jak vycvičit domobranu v dobytých oblastech či provádět průzkum okolních sektorů.

Do plnění hlavního poslání vstupuje řada vedlejších úkolů od různých NPC postav, se kterými ve hře mluvíte. Správa ovládaného území také není žádná sranda, zvlášť pokud jsou v dosahu základny nepřátel, které jsou schopné vysílat přepadové oddíly. Můžete sice zkoušet všechno ubránit sami, ale dobře rozmístěná milice dokáže ušetřit spoustu času a námahy. Ve chvíli, kdy člověk neví, kam dřív skočit, se hodí i možnost vytvořit více vlastních týmů s nájemnými žoldáky a rozložit tak své síly do různých míst mapy najednou. Zároveň je ale potřeba si hlídat finance, takže příjmy a výdaje jsou rovněž hráčovým denním chlebem. Naštěstí se dají dolary získat i jinak než plněním bojových misí. Například ovládnutí diamantových dolů dokáže generovat trvalé příjmy. Případně se dají diamanty nalézt jako kořist u padlých nepřátel a v inventáři je i ihned proměnit na hotovost.

Jakmile člověk pochopí jednotlivé složky hratelnosti, dostane se mu Jagged Alliance 3 řádně pod kůži a nepustí. Hra má všechno potřebné od RPG prvků a taktiky v tahových bitvách přes strategické rozhodování na satelitní mapě až po zajímavé rozhovory s NPC postavami, které mají i různé konsekvence. Náhodného chlapíka vydávajícího se za civilistu můžete prokecnout a klidně nechat běžet nebo se důvtipnými otázkami dozvíte, že vlastně má vazby na nepřátelskou Legii a bez milosti ho odstřelíte.

Nejlepší ovšem je, že taktické bitvy nabízí mnoho různých řešení a je na vás, jestli na věc půjdete chytře a využijete pomocné prvky nebo to budete drtit na sílu (obojí je možné). Například útok na opevněnou základnu lze provést skrze hlavní bránu, ale pak nastane doslova peklo, které ustojí jen ti nejlepší. Druhým způsobem je najít slabá místa nepřítele jako je schovaný žebřík nebo fakt, že pletivo plotu se dá přestříhat kombinačkami a udělat si vlastní vchod. Když se pak ještě proplížíte k věži s opuštěným těžkým kulometem, hned je čištění základny od nepřátel větší sranda.

Chvílemi hraje velkou roli i náhoda. Například jeden člen Legie vybavený RPG střelou mě nejdříve vyděsil, ale jen do chvíle, kdy sám vlezl do hangáru, že jako vystřelí ze zákrytu. Pár vteřin poté se týpek rozletěl na cucky a z hangáru zůstalo jen pár vlnitých plechů opodál.

Taktické možnosti při střelbě mě skoro až fascinovaly. Lze si například navolit zacílení do různých částí těla, aplikovat různé množství akčních bodu do přesnějšího míření apod. Zároveň je potřeba řešit i management munice, přebíjet zásobníky a pro případ nouze mít i záložní zbraně. Nové náboje je nezbytné získávat od zabitých nepřátel nebo je vyrábět skrze operace na satelitní mapě. Jednotlivých typů zbraní je velké množství, a to se ještě dají různými způsoby vylepšovat a modifikovat.

Hratelnost Jagged Alliance 3 je vynikající a skutečně se blíží legendám Jagged Alliance 1 a 2, za což jsem hrozně rád. Třetí díl tak nabízí doslova desítky hodin zábavy v singleplayeru, a pokud chcete, můžete si k sobě přizvat i další hráče do kooperace. Sám jsem u toho proseděl řadu večerů a neustále opakoval známou hlášku „ještě jeden tah a jdu spát“.

Kladně musím hodnotit i grafiku, která je na maximální detaily velmi pěkná a hlavně pestrá. Herní mapy nabízejí rozličná prostředí od zelené džungle až po vyprahlé pouště nebo městské zástavby. Nechybí ani podzemní lokace nebo přestřelky v budovách včetně těch vícepatrových.

Celkově je pro mě Jagged Alliance 3 velmi milým a až nečekaným překvapením léta. Pokud se vám někdy zastesklo po prvních dvou dílech, tohle byste si rozhodně neměli nechat ujít a mé doporučení míří i ke zcela novým hráčům, nebojte se toho a určitě nebudete litovat.