Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z rozehrání Resident Evil: Operation Raccoon City

Ve městečku jsem byl ošklivě pokousán. Jako v Left 4 Dead?

Zatímco svět spekuloval o možném příchodu Resident Evil 6, který se nakonec potvrdil, já tou dobou špekuloval nad blížící se odbočkou série. V redakční PS3 se nám totiž znenadání objevila její hratelná preview-verze, na což jsem naprosto nebyl připraven. Je ovšem otázkou, zda-li vůbec někdo připraven být mohl? Při tak razantní změně žánru, kdy se ze survival hororu stává týmová akce s hordami zombíků.

Jestli vám podobné spojení automaticky evokuje opus božských Valve (a čekali byste něco na způsob Left 4 Dead), po spuštění nového Resident Evil se patrně spoustě hráčů vybaví trochu jiné značky. Aktuální mecheche v zamořeném Raccoon City totiž připomíná spíše Gears of War klon, zasazený do RE univerza, od věci asi nebude ani příměr k SOCOM. Ostatně tohle dostaveníčko se zombies režírují pánové a dámy ze studia Slant Six Games, podepsaní pod SOCOM: U.S. Navy SEALs - Confrontation.

Bezprostředně první dojem ze hry? Akce, akce a zase akce! Jsem členem drsného komanda specialistů, které zlikviduje absolutně vše, co se pohne. Zombík, vědátor, voják, polda nebo civilista, v našich očích je to stejná cháska. Kdo není nakažen, ten jistě brzy bude. A kdo by snad i měl šanci se z tohohle pekla dostat, je potenciálně nebezpečný - protože o články v novinách či televizní reportáže o tom, co uniklo z laboratoří společnosti Umbrella, nikdo nestojí. Fungujeme vlastně jako Viktor Čistič a o všechen ten bordel se máme postarat.

Je to špatně nakalibrovaný ovladač nebo ryzí záměr?

Brutální a nelítostná akce zmíněného kvarteta je hráči servírována z obvyklého pohledu třetí osoby, nicméně není to tak úplně typický náhled přes pravé rameno, spíš relativně vyosená externí kamera. Pro začátek se tak musíte srovnat nejen s naprosto odlišným stylem a pojetím celé hry (pravověrní fanoušci série hádám asi nepřekousnou, že tahle věc má vůbec tu drzost říkat si Resident Evil), ale i s ovládáním a pohybem. Přivyknutí si na výhled (postava trochu zaclání) je otázkou několika minut, poměrně dlouho jsem se ale sžíval s jakousi automatikou, díky které má hrdina neustále tendenci lehce postupovat vpřed.

Působí to jako špatně nakalibrovaný joystick, potažmo notně vyčvachtaný Sixaxis, co postavu neustále a po malých krůčcích postrkuje vstříc temným zákoutím. Avšak řečeno tradiční hantýrkou, to není chyba, ale vlastnost. Takhle to zkrátka preview-verze na PS3 má a jsem docela zvědav, bude-li finální hra řešena jinak, případně zda bude tato "furt ve střehu a furt v pohybu" funkce volitelná někde v nastavení. Zvyknout se na ni určitě dá a svým způsobem dává i smysl. Přinejmenším to vypadá filmově, když při tomhle pomalém plížení vpřed kosíte nabíhající zombie a můžete se soustředit jen na míření a manipulaci se zbraní. Ostatně borec pod hráčovým vedením se úplně zastavit dá, chce to jen trochu úsilí a soustředění.

Musím ale říct, že jakmile jsem se naladil na režim akčního Raccoon City, souzněl s většinou z herních mechanik a naskočil na vlnu "jo, tak takhle to autoři mysleli", začal mě nový Resident Evil docela bavit. Jistě, původní atmosféra šla do háje a tenhle titul svým způsobem na značce jen parazituje. Nelze nicméně přehlížet ani fakt, že atraktivní a všem známé prostředí prezentuje odlišně a veškeré to masakrování nemrtvých po desítkách rozhodně má něco do sebe. Inu zombíci stokrát jinak a s tímhle pojetím se celkem blížíme všem těm filmům, kde nebohý hrdina běží ulicí a pronásledován hordami mozkožroutů pálí zběsile hlava nehlava (v tomhle případě tedy raději ta hlava), ve snaze prodloužit si život o pár dalších minut.

Ta bezmoc a strach, když se rozrazí dveře a do místnosti (nebo na ulici) začnou proudit zástupy zombíků, je tady všudypřítomná a funguje. Jakkoli má hra i několik poklidnějších pasáží, mnohem častěji pracuje s matematikou v duchu: čtyři drsní žoldáci, po zuby ozbrojení versus padesátka nemrtvých, nebo alespoň patnáctka speciálně vycvičených vojáků. To budou ty správné počty, aby se nám panáčkové s gamepady zapotili. Paleta útočníků je vskutku pestrá, pokousaných je spousta druhů a každý navíc v jiném stupni rozkladu, či nas... štvanosti. Před zombíky se pochopitelně krýt nemusíte, maximem je asi ústup a dobrý pohyb, jelikož řada z nich je docela mrštná, až rozlítaná. Krytí a palba (třeba i naslepo) zpoza překážek potom nachází využití především při střetech s vojáky a policií, respektive menšími bossy.

Herní módy a umělá inteligence v singleplayeru

Resident Evil: Operation Raccoon City je často titulován coby týmová kooperativní střílečka, takže je nejvyšší čas to vysvětlit. Primárně je hra evidentně navržena čistě jako multiplayerová, přičemž kampaň (řekněme singleplayerová) nechybí a nehraje ani druhé housle. Kromě ryze MP módů jako Team Attack (dvě party proti sobě, klasický deathmatch), Biohazard (v podstatě variace na hru o vlajku, eskortuje se vzorek viru), Survivors (při čekání na záchranný vrtulník jste proti všem) a Heroes Mode (znovu dva týmy, tentokrát ale chráníte především svého VIP člena) je totiž možné zapojit více hráčů také do singlu, kampaň s co-opem počítá. A tak zatímco já jsem jel vyloženě sólo, jelikož jsem během testování nenarazil na nikoho dalšího online, co by stejně jako já testoval ;) ve finále si budete moci přizvat na pomoc až tři další kamarády, neřku-li se připojit k někomu jinému, do už probíhající hry.

Vzhledem k právě vyřčenému asi nemá příliš smysl řešit vlastní hratelnost, či hodnotit umělou inteligenci - nikdo netuší, jak pokročilá preview-verze byla, ani jak moc "nouzovým řešením" je hraní téhle týmovky v singlu. Dovedu si ale představit, že při dobré komunikaci, s partou šikovných parťáků po boku a s vhodně nastavenou obtížností (jsou celkem čtyři) by to chvílemi mohl být i solidní nářez. I já sám, jako voják v poli, jsem si masakrování zombíků vcelku užíval, ačkoliv se mi parťáci pod vlivem nijak duchaplné AI občas pletli pod nohy i před hlaveň. Zrovna tak soupeři moc fištrónu nepobrali - je sice hezké, že nepřátelé detekují hozený granát a hlasitě halekají, ale mohli by se taky snažit od něj utéct. Chápu, že v těsné chodbě a na úzké lávce nemají moc na výběr, ovšem oni tápali i na otevřeném prostranství. A podobně moji kolegové ve zbrani, projít skrz paprsek nastražené výbušniny jim vrásky nedělalo.

Povedený filmeček

Scénáře misí s vystřelováním mozků z hlavy

Pozitivní dojmy však převažují, už jen možnost být tam a projít si některé části Raccoon City je skvělá. Vzpomínky naskakují naprosto automaticky, jako bych se s původní trilogií rozloučil teprve včera. Stačilo například vylézt ven (mise jsou tak půl na půl, část se odehrává v budovách, část přímo ve městě) a spatřit ulice plné vraků, převržených hořících aut a dalšího haraburdí, no dvojka jako vyšitá. K vidění byl i převrácený tahač s cisternou (havárie Leona a Claire), policejní stanice, Kendova prodejna zbraní, městská radnice... lokace jednoduše stojí za to, ať už jsou nové, či jen staro-nové. A přestože je zabíjení z velké části stereotypní a na jedno brdo, prostředí nemocnice, jakési vstupní vlakové stanice/depa, nebo hřbitova, si budu asi dlouho pamatovat.

Kvituji i scénáře misí, jakkoliv bývá zadání většinou velmi prosté (najdi/zabij tohle a přines tamto) snad pokaždé se něco zvrtlo a měnily se priority i cíle. Stejně tak levely, zdají se relativně rozsáhlé a dlouhé, přestože je v závěrečném hodnocení řada z nich vypsána na něco málo přes půl hodinky (hráno na obtížnost normal), v několika misích jsem strávil i přes hodinu, když ne rovnou dvě. Ale záleží na stylu, mít k ruce živé spoluhráče a vědět, co vím teď (taktiky, fígle, postupy...), rozstřílel bych ty mozky s vetší grácií a rychleji. Oslí můstek, střelba do hlavy je skutečně doporučena, avšak není problém ustřelit někomu třeba ruku, potažmo ho ukopat a rozsekat. S krví a násilím tvůrci rozhodně nešetřili.

Výzbroj a speciální schopnosti postav

Líbila se mi možnost být pokousán a vlastně infikován, pokud jsem neměl po ruce sérum, za pár chvil jsem promptně přešel do týmu zombie. Což pravda v singlu znamená konec všem nadějím, ale v multiplayeru by to mohla být dobrá legrace a proměnlivé přeskupení sil. Při spoustě úkolů se rovněž vyplatí taktika, dle zadání mise můžete vybrat členy týmu (postav je dohromady tuším šest, stealth expert, zdravotnice, frajer s náložemi... klasika), přestože pak při hře neexistuje nic jako přepínáni mezi nimi, či snad udílení rozkazů. Svoje může sehrát též výběr zbraní, sekundární a tak tak použitelné jsou obyčejné pistole, primární flintou jsou potom různé brokovnice, samopaly, těžké kulomety, sniperky..., snad cokoliv vás napadne. V boji na blízko lze využít ono zmíněné mlácení a sekání, každý člen má svůj bojový styl a nutno uznat, že údery a řetězená komba vypadají cool, byť při nich občas zlobí kamera.

Jistě, původní atmosféra šla do háje a tenhle titul svým způsobem na značce jen parazituje. Nelze nicméně přehlížet ani fakt, že atraktivní a všem známé prostředí prezentuje odlišně a veškeré to masakrování nemrtvých po desítkách rozhodně má něco do sebe.

Marek Beniač, redaktor Eurogameru

Lehce asi zamrzí nijak výrazné rozdíly charakterů, s taktikou a přípravou si můžete sice vyhrát, přímo v boji lze však potom sbírat zbraně padlých nepřátel, tudíž stejně pálíte z čeho je libo a co je zrovna po ruce. Podobně vyznívají také speciální schopnosti našich borců, je tu sekáč co se umí maskovat (speciální plášť, či co), potažmo převzít na okamžik podobu nepřítele (je sranda naběhnout mezi "kamarády" vojáky v uniformě a všechny je pak postřílet), nebo další, co dokáže přepnout své vidění na bio scanner, termální skener a tak podobně. Všechno to sice vypadá hrozně fajn, vidět zombíky ve tmě, nebo rovnou skrz zeď, ale přímo v boji jsem to použil minimálně. To už je lepší kolegyně zdravotnice (plné zdraví se tu hodí vždy) nebo taťka bombraďák, se zásobou výbušnin po ruce.

Docela zklamáním pro mně ovšem bylo neustálé vedení za ručičku a takřka pravidelný přísun střeliva. Nejen že je po celou dobu k dispozici mapka v pravém horním růžku, ale k cíli vás bezpečně navede i zobrazená ikonka. Přímo v chodbě, na výtahových dveřích, nad schody..., zabloudit snad není možné. Co víc, funkční a "otvírající se" dveře jsou vždycky snad jednom jedny. Ostatní jsou v lepším případě zamčené, v tom horším pouze namalované. Zamrzí i tuny nábojů všude kolem. OK, několikrát jsem se bál, s pouhou hrstkou střel v pistoli, po většinu času se ale po zemi válejí hromádky střeliva, když ne rovnou velké bedny nadepsané weapons. Bez legrace. Pokud by zbyly zásobníky po vojácích, je to v pořádku, jenže ony vypadávají i ze zombíků. Všech zombíků, nejen těch v policejních uniformách. Podotýkat, že vše co je k sebrání a použití lehce září, už asi nemusím?

Sestřih z hraní

Technické zpracování

Trochu víc bych rovněž čekal od destrukce, ta se ale drží na úrovni nízká až žádná. Tuším hned ve druhé misi, odehrávající se na městské radnici, jsem se těšil na efektní drolení mramorových obkladů, zdobeného kamenného zábradlí, různých soch, sloupů a dalších okrasných prvků. Jenže to bych chtěl v roce 2012 zjevně moc. Rozstřelit šly snad jen sudy s hořlavinou, dokonce i tabulky skla snad měly zapnutou nesmrtelnost. Ono vlastně všechno v levelu je tak nějak napevno, což jsem pochopil při střelbě do vozíku ze samoobsluhy, naplněného plechovkami a dalším haraburdím. Nepřevrátil se ani nepopojel, byl asi přišroubovaný. Logo slibující Havok, respektive ona fyzika a engine, byly patrně použity toliko na animace všech panďuláků. Musí se ale nechat, že se kácejí, přepadávají, a věší různě po zábradlích a schodech, docela pěkně.

Resident Evil: Operation Raccoon City vyjde pro PS3/X360 koncem března a PC verze bude následovat v červnu

koupit na Xzone

Zrovna výstavní mi nepřišla ani grafika, když už jsme u technického zpracování, do krásné a detailní jí leccos schází. Celá hra je především hrozně tmavá a gamma slider jakoby nefungoval. Ať jsem s ním hýbal jak chtěl, pořád bylo šero. Ale dobrá tedy, i tohle je asi záměr a mám se bát. Tam kde se aspoň trochu svítí ovšem narazíte na rozmáznuté textury, když ne rovnou zubaté sprity. Je to snad tím, že šlo o PS3 verzi a ty (při vší úctě) obvykle graficky ztrácejí, u multiplatformních titulů? Nebo to mám chápat tak, že hra je vlastně multiplayerová a vsadila na plynulý framerate, oproti detailům? Lépe řečeno engine si raději šetří polygony na zombíky, v duchu hesla lepší padesát postav v nic moc scéně, než dvě ale v obrázku jako malovaném? Na to asi dokáže chytře odpovědět jen PR oddělení Capcomu.

Nuže měli byste zatlouct okna? Těžko říct. Určitě bude třeba přenést se přes myšlenku "co nám to proboha provedli s RE". Spoustu hráčů změna žánru odradí, další fanoušky naopak přiláká - budou zkrátka chtít vidět Raccoon City trochu jinak a v akčnějším kabátě. Vyhraje opovržení nebo zvědavost? Osobně bych Delta týmu Wolfpack šanci dal, přes všechny připomínky se mi tahle ukázka nehrála vůbec špatně. A s vědomím, že byl nový Resi navržen jako týmová akce... by především v multiplayeru mohl zabodovat. Je drsný, krev stříká na všechny strany, končetiny odlétávají... a do toho všeho atraktivní kulisy městečka Raccoon a temné laboratoře Umbrelly, s jejím logem na každém rohu.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

Resident Evil: Racoon City

PS3, Xbox 360, PC, Windows Phone

Related topics
About the Author

Marek Beniač

Contributor

Comments