DOPISY ČTENÁŘŮ Eurogameru #3

Autoplay u videí, moderování diskusí, videorecenze, nadpisy, lokální náměty, zbytečné články...

Kolik si vydělává průměrný redaktor v EG?

Přesnou výši odměny recenzentů / autorů zveřejnit nemůžeme, ale je zhruba na stejně výši jako v jiných domácích médiích. Nevedeme jednu pevnou sazbu, záleží na spoustě kritérií, jak byl článek náročný, jak rychle byl hotov (zda jde o první českou recenzi), jak je dlouhý, zda ho bylo potřeba nějak upravovat, jestli v něm byly nějaké faktické chyby atd. Obecně se dá říct, že recenzováním her ještě nikdo nikdy nezbohatl a nejde to dělat kvůli výdělku. Když si přepočítáte dobu hraní např. 20 hodin, pak dalších minimálně pár hodin na psaní článku a další související činnosti, dostáváte se často na nižší hodinovou mzdu, než má dělník.

Proč nejste ochotni vypnout autoplay u vašeho přehrávače videa? Je to prudérní a všechny to jenom... štve.

Nikdy se nedá zavděčit úplně všem. Když dříve po nějakou dobu autoplay nebyl, jiní čtenáři si stěžovali, že je obtěžuje / zdržuje nutnost klikať na video pro zahájení jeho přehrávání. Bereme to tak, že když čtenář klikne na titulek "Trailer že hry XY", chce se na něj jít podívat a stejně by si ho za vteřinu pustil sám.

Aši hraje roli hlavně to, jakým způsobem konkrétní člověk konzumuje obsah - pokud si otevřete deset oken naráz, chápeme, že zvuk odněkud není příjemný. Jiní lidé to zase dělají odlišné. Každopádně dobrá zpráva pro vás je, že poslední dobou čím dál častěji (namísto vlastního EGTV přehrávače) používáme vloženy YT přehrávač, který autoplay nemá :)

Ahoj chtel jsem se zeptat jestli se hodlate vratit k podcastum a videorecenzim

K podcastům jsme už odpovídali minule. Videorecenze dělané starým způsobem jsou bohužel taktéž přežitý formát, byly velice, velice pracně, že si to málokdo zvenčí umí představit (=hraní hry, dělání si poznámek, psaní scénáře, výběr vhodných záběru, nahrávání dabingu, střih, synchronizace aby seděl obraz s dabingem, enkodovani atd.) a po týdnu či dvou, které byly potřeba na výrobu i při věnování se jim na plný úvazek, už téměř nikdoho z čtenářů nezajímají a mají malou sledovanost.

Kloubouk dolů před všemi, kteří je ještě před pár lety dělali (napr. Josef Eisner či Ondra Broukal), nyní je bohužel české herní weby už nedokáží zaplatit (leda tak některé americké, které na to mají desítky zaměstnanců a vysoký rozpočet, ale i tam se poslední měsíce houfně propouští). Nyní frčí videoobsah, který není časově tak náročný, typický Lets Play, nebo krátké povrchní videorecenze, kdy se namluví omáčka k záběrům z traileru.

Chtěl bych se zeptat, zda se nechystá nějaká nová česká point and click adventura ? Také by mě zajímalo, co se děje v českém studiu Cinemax a kdy spustí tu novou digitální distribuci her bezochrany.cz, kterou plánovali spustit cca před 3-4 roky. Jak to bude s českou lokalizaci českého husitského RPG

Většina českých studií, které dělala point and click adventury, bohužel v posledních letech zavřela. Určitě ale brzy bude něco nového napr. od Amanity. Dění v Cinemaxu moc nesledujeme od doby, co se kvůli neúspěchu předešlých velkých/vysokorozpoctovych titulu přeorientoval jen na vývoj pouze mobilních či Nintendo her (až bude Thé Keep pro PC, bude to jiné). Každopádně víme o tom, že se u nás chystá hned několik nových digitálních distribuci. Husitské RPG - budou titulky, dabing je drahý.

Jak myslíte, že dopadne Windows 10 a Directx 12?

Moc se toho zatím o nich neví, ale tipovali bychom, že se Microsoft poučil z neúspěchu Windows 8 a že půjde o lepší systém, na nějž spousta lidí přejde jen díky tomu, že bude jako upgrade zdarma. Záleží také, jak moc atraktivní budou DX12-exkluzivní hry, jestli mezi nimi bude třeba nové Age of Empires.

Zdravím...proč mažete reakce, které nejsou zrovna po chuti názoru redakce, či člověka, co článek napíše? Děkuji

Razíme politiku, ať diskuse pod články slouží k civilizované a rozumné debatě normálních (dospělých) lidí k danému tématu. Aby příspěvky něco pokud možno daly ostatním čtenářům, něčím je obohatily, aby diskuse byly přidanou hodnotou k původnímu článku, ne pouze jednoslovné výkřiky či urážky. Tento postoj sdílí celá síť Eurogamer a aplikuje ho na všech pobočkách, i má k tomuto účelu vyvinuté specifické nástroje pro zkvalitnění diskusi (napr. dokáží snadno odhalit, pokud se někdo zaregistruje popáté znovu).

Příspěvky od provokatérů, od autorů konkurence (děje se často), pokusy o rozpoutání fláme, dále příspěvky od chytráků/sobců (ať něco děláme tak, jak by si to přáli jen oni, více viz níže), osobní útoky či nadávky vůči komukolli nejsou vítány. Často nás na takové nevhodné příspěvky upozorňují i sami čtenáři, které někteří nevhodné se chovající diskutéři obtěžují a žádají nás o zásah.

Bohužel diskuse na celé sítí EG fungují jen jako 1 vlákno (bez větvení reakci) a jeden takový člověk (i s následnými reakcemi) vždy dokáže snadno znehodnotit celou předtím hodnotnou diskusi. I kvůli zobrazování diskusi automaticky hned pod textem článku (bez nutnosti dalších kliku na speciální stránku), bez stránkování a bez obnovení stránky (=vše je navrženo pro vaší co nejpohodlnější debatu).

Pokud někdo upozorní na faktickou chybu v textu, jsme za to vždy velmi rádi, článek opravíme a reagujeme na něj, jak každý může vidět. Problém je, že bohužel mnozí lidé na internetových diskusích (kdekoli, zdaleka nejen na EG) mají potřebu to ostatním jen "nandat", nedokáží normálně napsat, že tady je tahle a tahle chyba, neumí si odpustit i přiložené nadávky. Jestliže má někdo pocit, že bychom něco měli dle jeho názoru dělat úplně jinak, nejlepší je napsat na redakce@eurogamer.cz a rádi mu odepíšeme (bohužel často těmto lidem jde jen o to, aby veřejné ukázali, jak to někomu nandali... jiným řešením je, ať si daní lidé založí vlastní web a dělají to tam jinak).

Od našich partnerů či čtenářů často slýcháme názor, jak jsou rádi, že si dáváme tu práci s moderováním diskusi a že díky tomu nejsou na EG taková žumpa jako běžné na jiných českých herních webech (i kvůli tamnímu povolování anonymních komentářů, aby diskuse generovaly více pageviews a vypadalo to opticky, že mají větší návštěvnost než weby, které vyžadují registraci pro diskuse).

Dobrý den, zajímá mě, proč jsou vaše některé články ryze bulvární. Za některé názvy článků by se nemusel stydět ani bulvární plátek. Druhý dotaz je, proč na foru nevládne svoboda slova? Přesně tuto kritiku výše zmíněnou jsem napsal pod článek a byl jsem banován.

Díky za vás názor. Nemyslíme si, že by byly články bulvární. Můžete prosím uvést nějaký příklad? Kazdy si totiž pod pojmem bulvární představuje něco úplně jiného. Často to bývá zaměňováno s dobrou práci editora s titulky. Jejich vytváření je věda (povídání na dlouho), ale měly by vždy vystihovat obsah článku a zároveň nalákat čtenáře, aniž by však vyzradili vše hlavní z textu (protože pak by již nebylo potřeba článek číst). K moderování diskusi jsme již odpovídali.

Měl bych spíše prosbu, u článků, které obsahově nestojí ani za napsaní, napište odpověď rovnou do nadpisu, jako třeba Assassins Creed PC čestina.

Podle našeho názoru to stálo za napsání, spousta lidí se na to ptá a ještě bude v budoucnu ptát (nebo to hledat na internetu). Do nadpisu by se zdaleka nevešlo všechno, co k tomu bylo potřeba uvést, napr. ty důvody, zdroj atd. (paradoxní v tomto směru je, že jiní čtenáři zase někdy žádají, ať neděláme články, kde je vše důležité řečeno v nadpisu :) Ty děláme jen tehdy, když nejsou žádné detaily nebo to není zajímavá hra, ale Assassin je jiný případ.

Proč máte potřebu útočit na redakci levelu a games? nevadí vám že se tím shazujete?

Na Eurogameru o ničem takovém nevíme. Pokud máte na myslí články pravidelně sledující dění na časopisové scéně (nejen na té české), ty děláme odjakživa (i v předešlém působišti) nehledě na to, která redakce tam zrovna je, protože víme, že čtenáře vždy hodně zajímají, stejně jako kterékoli jiné vlastní zprávy či lokální dění, o kterém se jinde nepíše. Třeba článek o konci staré podoby Levelu má přes tisíc facebookovych likes. Hodně čtené bylo i následně pokrytí včetně rozhovoru se všemi zúčastněnými stranami. Zájem vzbudil i článek s nařčením vývojáře o dluhu Score nebo o zrušení plně hry v Levelu. Doporučili bychom nebýt v tomto směru tak vztahovačný.

Přeji dobrý večer, Mám zájem vytvořit svoji hru založenou na příběh a atmosféru. Scénář a lore hry si píšu a mám celkem hutný obsah, ale o nějakém programování se mluvit nedá. Nikdy jsem nic takového nestudoval a téměř nic o tom nevím. Měli byste nějaké tipy, v čem tvořit (RPG maker,source engine?)

Toto bohužel není nás obor - doporučili bychom sledovat specializované weby jako Gamasutra, Develop, Ceskehry. Navštěvovat konference vývojářů typu GDS (i jiné, menší), zkusit si tam udělat kontakty a posunout se pomalu dál. Nebo začít s tvorbou neoficiálních úprav / přídavků pro existující velké hry přes editory a na tom se něco naučit. Více vám asi bohužel poradit neumíme.

Co si myslíte o dnešních hrách a staršími hrami před 5-10 lety? Mam na mysli hlavně příběh a hratelnost, ne grafiku. Díky za odpověď.

To je téma, které by vydalo na obsáhlý článek. Jen ve zkratce: vyprávění příběhu v nových hrách ušlo veliký pokrok díky anagazovani scenáristů od filmu a technickému pokroku. S hratelnosti to je už horší a vadí nám třeba opakování stále té samé šablony v hrách od UbiSoftu. Obecně, starší hry mívá člověk často idealizované, má s nimi spojené nějaké období svého života, ale když si je pustí dnes s odstupem, vidí, že byly často v řadě oblasti nedokonalé až amatérské. To samé se týká třeba i starých herních časopisů.

Preferujete PC u Vás nebo vedou konzole?

Je nám úplně jedno, na kterou platformu hra existuje, hlavní je, jestli je zajímavá nebo ne.