If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Velký rozhovor se šéfem Sony o PlayStation 4

Shuhei Yoshida nám odpovídal v New Yorku.

Shuhei Yoshida, kterého znají lidé na Twitteru jako @yosp, je velice sdílný člověk, což se v herním byznysu příliš nevídá. Je to jeden z těch lidí, co odpoví na přímou otázku, jakkoli může být nepříjemná a lidé v herní branži s ním tedy velice rádi dělají rozhovory. Náš zástupce v New Yorku na konferenci Sony, kde bylo představeno PlayStation 4, tu příležitost dostal a Shuhei Yoshida nám pár zajímavých věcí skutečně prozradil.

Eurogamer: Myslíte, že to, co jste ukázali na konferenci, bylo konzervativní? Vizionářské? Jaké?

Shuhei Yoshida: Mark Černý a David Perry strávili hodně času mluvením o naší filozofii, o našem přístupu a principech, které stály za designem PS4, takže doufám, že to nikoho nenudilo. Opravdu jsme chtěli vysvětlit, čeho chceme s PS4 dosáhnout. Možná jste si všimli, že v Sony milujeme hardware a vybíráme si ty nejlepší specifikace. Takže máme z hardwarových schopností PS4 radost. Ale ještě více se zaměřujeme na to, co Marek nazývá pěti principy. Jednoduchý, Rychlý, Sociální, Integrovaný, Personifikovaný. A nic z toho nedělá hardware, ale jde o softwarové schopnosti a služby - jako Gaikai s hraním v cloudu. Na to jsme se zaměřovali, protože nejsme jen vývojáři, ale také herní uživatelé. Pokaždé, když mluvíme o PS3, mluvíme o další updatu firmwaru a podobných věcech a také se nám to moc nelíbí.

Eurogamer: Takže chcete mít už do začátku všechno hotové.

Shuhei Yoshida: Ano, na to se soustředíme. Číslo jedna: všechno musí být jednoduché na ovládání. Číslo dva: všechno musí být ihned. Není jednoduché něco takového udělat. Kdyby to bylo jednoduché, už to máme.

Cover image for YouTube videoPlayStation®4 - See The Future

Eurogamer: Co je tedy unikátní funkce v PlayStation 4, která donutí lidi koupit si ji?

Shuhei Yoshida: Když budete mít PS4 a nemusíte čekat na nic, abyste si mohli zahrát a můžete používat různá zařízení na hraní a komunikaci s ostatními lidmi a můžete si ihned vyzkoušet hry v obchodech, je to unikátní?

Eurogamer: A bude to unikátní i v době, kdy PS4 vyjde? Nemůže vás Microsoft okopírovat nebo výrobci PC? Nebo neměli ten stejný nápad?

Shuhei Yoshida: Nemám nejmenší tušení. Ale je to věc, které chceme dosáhnout. Možná nebude všechno, o čem jsme mluvili, k dispozici hned první den, ale budeme nadále naše služby vyvíjet. Je to mnohem více o službách než o systému.

Eurogamer: Které věci budou zcela určitě hned při začátku prodejů, a které budou až později?

Shuhei Yoshida: O některých věcech, o kterých mluvil Dave Perry jako cloudové hraní, jsou vize do budoucnosti a jsou naším konečným cílem. Ale odněkud musíme začít.

Eurogamer: Takže Gaikai zkoušení her a stahování na pozadí s algoritmem, který vám umožní hrát začátek hry, zatímco se zbytek stahuje - to jsou věci, které budou k dispozici od začátku?

Shuhei Yoshida: Pořád jsme ve vývoji, takže si budeme muset počkat, než o tom budeme schopní mluvit.

Eurogamer: A kdy budete znát odpověď? Budete ji znát na E3?

Shuhei Yoshida: To doufám! Doufám, že na E3 bude již všechno ve finální formě.

Eurogamer: Budete na E3 oznamovat datum vydání, cenu a první hry?

Shuhei Yoshida: Ano, je to možné. Ještě jsme se o těchto věcech nerozhodli, takže nemáme ani žádný plán, kdy je oznámit.

Eurogamer: Na internetu se psalo, že PS4 nevyjde globálně po celém světě, ale nejprve se objeví v Americe a Japonsku a později v Evropě a to až v roce 2014. Víte už, zda skutečně dojde k rozdělení trhu nebo je ještě příliš brzy na takové úvahy?

Shuhei Yoshida: Evropa je pro nás velice důležitý trh, o tom není pochyb. Doufám tedy, že evropští zákazníci mohou hrát na PS4 co nejdříve, ale nemůžu nic slibovat.

Eurogamer: Hodláte změnit způsob, jakým funguje PSN například tím, že se bude platit za multiplayer jako na Xbox Live? Protože i o tom se mluví.

Shuhei Yoshida: Na plánech služby se ještě pracuje, takže o nich ještě nemůžeme mluvit.

Eurogamer: U PS3 jste tolik nešli po exkluzivitách třetích stran, zatímco Microsoft si zajišťoval exkluzivní DLC. Budete tentokrát agresivnější?

Shuhei Yoshida: Nezasahuji do vztahů s třetími stranami, ale co mám informace, už v době PS3 bylo příliš nákladné zajišťovat exkluzivity, takže můžeme vydavatele požádat, zda by neudělali něco speciálního pro naši platformu a když má ta platforma nějaké unikátní funkce, je to mnohem jednodušší.

Eurogamer: Microsoft je ale schopný se dohodnout s Rockstar nebo Call of Duty a říct jim, dejte nám exkluzivitu 30 dní nebo rok a zdá se, že tím mají navrch. Tedy, zdá se to zvenčí, nevíme, jak mají díky tomu navrch z obchodního hlediska.

Shuhei Yoshida: Nevím, o co lidi starající se o tyto vztahy říkají interně, ale jak se na to dívám já, vím, že tvrdě pracují, navštěvují vývojáře a ptají se, jak bychom jim mohli pomoci. Jsme společností, která se na vývojáře zaměřuje a myslíme, že to funguje, zejména s nezávislými a menšími vývojáři. Tito lidé nejdou tolik po penězích. Chtějí dělat hry podle sebe a občas si vybírají partnery podle pocitu a chemie mezi nimi.

Eurogamer: Na konferenci jsme se také dozvěděli, že některé tituly budou vycházet současně na PS4 i na PS3. Uvidíme něco podobného i v případě již ohlášených titulů jako Beyond nebo The Last Guardian?

Shuhei Yoshida: [směje se] To je ale zajímavá otázka! Worldwide Studios na konferenci oznámili čtyři tituly, ale připravujeme více her pro PS4...

Eurogamer: Kolik?

Shuhei Yoshida: Noo... V podstatě všechna naše studia pracují na hrách pro PS4. Ale jak se bude blížit vydání, jako na E3 nebo Gamescomu... Možná i něco na Eurogamer Expo...

Eurogamer: No, já si myslím, že když nebude možné hrát velké PS3 hry také na PlayStation 4...

Shuhei Yoshida: ... Ano?

Eurogamer: A Beyond je velká PS3 hra, kterou si chce zahrát spousta lidí a The Last Guardian je něco, co si chceme také hrozně moc zahrát. A chceme si to zahrát na nové konzoli, protože jakmile vyjde nová konzole, PS3 přesuneme do jiné místnosti. Jestli mi rozumíte.

Shuhei Yoshida: [ticho]

Eurogamer: Jde o něco, o čem jste se bavili?

Shuhei Yoshida: Ano, některé naše PS2 hry vydáváme upgradované na PS3 a v některých případech jako u God of War nebo Shadow of the Colossus lidé říkají, že jde o lepší hry než originály. Takže něco takového. Z vývojářského hlediska je to velmi uspokojující a ti, kteří vytvořili původní hry jsou nadšení, že se k jejich titulům dostanou noví lidé. Takže to pro některé hry bude dávat smysl.

Cover image for YouTube videoKillzone Shadow Fall (PS4)

Eurogamer: Nedávno se docela dost malých a středních vývojářů přesunulo z konzolí na Steam, iOS nebo Android. Co děláte proto, abyste je přitáhli zpět? Je možnost samopublikování her na PSN takovým krokem?

Shuhei Yoshida: Ano, digitální platforma je velkou součástí. Je spousta věcí, které můžeme vylepšit, abychom byli více developer-friendly, ale naším cílem je, aby i malí vývojáři mohli s námi spolupracovat a přinášet své hry na PlayStation 4.

Eurogamer: Už máte definováno, jak bude samopublikování fungovat? Budou vývojáři potřebovat devkit pro PS4, když je založena architektura na PC?

Shuhei Yoshida: Něco podobného děláme s PlayStation Mobile a jde výhradně o softwarový vývoj. Eurogamer: Takže bude možné vyvíjet pro PS4, i když nemáte developer kit?

Shuhei Yoshida: Uvidíme... Záleží na tom, jak definujeme jednotlivé vrstvy. Chceme, aby měli vývojáři možnost se ponořit opravdu do hloubky PS4.

Eurogamer: A nakonec, ty hry na konferenci běžely v rozlišení 720p nebo 1080p?

Shuhei Yoshida: Myslím, že ty hry běžely na 1080p, ale nejsem technik.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

In this article

Deep Down

PS4

Destiny

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC

See 9 more

Diablo III

Video Game

Diablo III: Reaper of Souls

Video Game

DriveClub

PS4

inFamous: Second Son

PS4

Killzone: Shadow Fall

PS4

Knack

PS4

The Last Guardian

PS4

The Witness

iOS, PS4, Xbox One, PS3, PC

Watch Dogs

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, Nintendo Wii U, PC

Related topics
About the Author

Redakce

Contributor

Comments