Velký rozhovor se šéfem Sony o PlayStation 4

Shuhei Yoshida nám odpovídal v New Yorku.

Shuhei Yoshida, kterého znají lidé na Twitteru jako @yosp, je velice sdílný člověk, což se v herním byznysu příliš nevídá. Je to jeden z těch lidí, co odpoví na přímou otázku, jakkoli může být nepříjemná a lidé v herní branži s ním tedy velice rádi dělají rozhovory. Náš zástupce v New Yorku na konferenci Sony, kde bylo představeno PlayStation 4, tu příležitost dostal a Shuhei Yoshida nám pár zajímavých věcí skutečně prozradil.

Eurogamer: Myslíte, že to, co jste ukázali na konferenci, bylo konzervativní? Vizionářské? Jaké?

Shuhei Yoshida: Mark Černý a David Perry strávili hodně času mluvením o naší filozofii, o našem přístupu a principech, které stály za designem PS4, takže doufám, že to nikoho nenudilo. Opravdu jsme chtěli vysvětlit, čeho chceme s PS4 dosáhnout. Možná jste si všimli, že v Sony milujeme hardware a vybíráme si ty nejlepší specifikace. Takže máme z hardwarových schopností PS4 radost. Ale ještě více se zaměřujeme na to, co Marek nazývá pěti principy. Jednoduchý, Rychlý, Sociální, Integrovaný, Personifikovaný. A nic z toho nedělá hardware, ale jde o softwarové schopnosti a služby - jako Gaikai s hraním v cloudu. Na to jsme se zaměřovali, protože nejsme jen vývojáři, ale také herní uživatelé. Pokaždé, když mluvíme o PS3, mluvíme o další updatu firmwaru a podobných věcech a také se nám to moc nelíbí.

Eurogamer: Takže chcete mít už do začátku všechno hotové.

Shuhei Yoshida: Ano, na to se soustředíme. Číslo jedna: všechno musí být jednoduché na ovládání. Číslo dva: všechno musí být ihned. Není jednoduché něco takového udělat. Kdyby to bylo jednoduché, už to máme.

Eurogamer: Co je tedy unikátní funkce v PlayStation 4, která donutí lidi koupit si ji?

Shuhei Yoshida: Když budete mít PS4 a nemusíte čekat na nic, abyste si mohli zahrát a můžete používat různá zařízení na hraní a komunikaci s ostatními lidmi a můžete si ihned vyzkoušet hry v obchodech, je to unikátní?

Eurogamer: A bude to unikátní i v době, kdy PS4 vyjde? Nemůže vás Microsoft okopírovat nebo výrobci PC? Nebo neměli ten stejný nápad?

Shuhei Yoshida: Nemám nejmenší tušení. Ale je to věc, které chceme dosáhnout. Možná nebude všechno, o čem jsme mluvili, k dispozici hned první den, ale budeme nadále naše služby vyvíjet. Je to mnohem více o službách než o systému.

Eurogamer: Které věci budou zcela určitě hned při začátku prodejů, a které budou až později?

Shuhei Yoshida: O některých věcech, o kterých mluvil Dave Perry jako cloudové hraní, jsou vize do budoucnosti a jsou naším konečným cílem. Ale odněkud musíme začít.

Eurogamer: Takže Gaikai zkoušení her a stahování na pozadí s algoritmem, který vám umožní hrát začátek hry, zatímco se zbytek stahuje - to jsou věci, které budou k dispozici od začátku?

Shuhei Yoshida: Pořád jsme ve vývoji, takže si budeme muset počkat, než o tom budeme schopní mluvit.

Eurogamer: A kdy budete znát odpověď? Budete ji znát na E3?

Shuhei Yoshida: To doufám! Doufám, že na E3 bude již všechno ve finální formě.

Eurogamer: Budete na E3 oznamovat datum vydání, cenu a první hry?

Shuhei Yoshida: Ano, je to možné. Ještě jsme se o těchto věcech nerozhodli, takže nemáme ani žádný plán, kdy je oznámit.

Eurogamer: Na internetu se psalo, že PS4 nevyjde globálně po celém světě, ale nejprve se objeví v Americe a Japonsku a později v Evropě a to až v roce 2014. Víte už, zda skutečně dojde k rozdělení trhu nebo je ještě příliš brzy na takové úvahy?

Shuhei Yoshida: Evropa je pro nás velice důležitý trh, o tom není pochyb. Doufám tedy, že evropští zákazníci mohou hrát na PS4 co nejdříve, ale nemůžu nic slibovat.

Eurogamer: Hodláte změnit způsob, jakým funguje PSN například tím, že se bude platit za multiplayer jako na Xbox Live? Protože i o tom se mluví.

Shuhei Yoshida: Na plánech služby se ještě pracuje, takže o nich ještě nemůžeme mluvit.

Eurogamer: U PS3 jste tolik nešli po exkluzivitách třetích stran, zatímco Microsoft si zajišťoval exkluzivní DLC. Budete tentokrát agresivnější?

Shuhei Yoshida: Nezasahuji do vztahů s třetími stranami, ale co mám informace, už v době PS3 bylo příliš nákladné zajišťovat exkluzivity, takže můžeme vydavatele požádat, zda by neudělali něco speciálního pro naši platformu a když má ta platforma nějaké unikátní funkce, je to mnohem jednodušší.

Eurogamer: Microsoft je ale schopný se dohodnout s Rockstar nebo Call of Duty a říct jim, dejte nám exkluzivitu 30 dní nebo rok a zdá se, že tím mají navrch. Tedy, zdá se to zvenčí, nevíme, jak mají díky tomu navrch z obchodního hlediska.

Shuhei Yoshida: Nevím, o co lidi starající se o tyto vztahy říkají interně, ale jak se na to dívám já, vím, že tvrdě pracují, navštěvují vývojáře a ptají se, jak bychom jim mohli pomoci. Jsme společností, která se na vývojáře zaměřuje a myslíme, že to funguje, zejména s nezávislými a menšími vývojáři. Tito lidé nejdou tolik po penězích. Chtějí dělat hry podle sebe a občas si vybírají partnery podle pocitu a chemie mezi nimi.

Eurogamer: Na konferenci jsme se také dozvěděli, že některé tituly budou vycházet současně na PS4 i na PS3. Uvidíme něco podobného i v případě již ohlášených titulů jako Beyond nebo The Last Guardian?

Shuhei Yoshida: [směje se] To je ale zajímavá otázka! Worldwide Studios na konferenci oznámili čtyři tituly, ale připravujeme více her pro PS4...

Eurogamer: Kolik?

Shuhei Yoshida: Noo... V podstatě všechna naše studia pracují na hrách pro PS4. Ale jak se bude blížit vydání, jako na E3 nebo Gamescomu... Možná i něco na Eurogamer Expo...

Eurogamer: No, já si myslím, že když nebude možné hrát velké PS3 hry také na PlayStation 4...

Shuhei Yoshida: ... Ano?

Eurogamer: A Beyond je velká PS3 hra, kterou si chce zahrát spousta lidí a The Last Guardian je něco, co si chceme také hrozně moc zahrát. A chceme si to zahrát na nové konzoli, protože jakmile vyjde nová konzole, PS3 přesuneme do jiné místnosti. Jestli mi rozumíte.

Shuhei Yoshida: [ticho]

Eurogamer: Jde o něco, o čem jste se bavili?

Shuhei Yoshida: Ano, některé naše PS2 hry vydáváme upgradované na PS3 a v některých případech jako u God of War nebo Shadow of the Colossus lidé říkají, že jde o lepší hry než originály. Takže něco takového. Z vývojářského hlediska je to velmi uspokojující a ti, kteří vytvořili původní hry jsou nadšení, že se k jejich titulům dostanou noví lidé. Takže to pro některé hry bude dávat smysl.

Eurogamer: Nedávno se docela dost malých a středních vývojářů přesunulo z konzolí na Steam, iOS nebo Android. Co děláte proto, abyste je přitáhli zpět? Je možnost samopublikování her na PSN takovým krokem?

Shuhei Yoshida: Ano, digitální platforma je velkou součástí. Je spousta věcí, které můžeme vylepšit, abychom byli více developer-friendly, ale naším cílem je, aby i malí vývojáři mohli s námi spolupracovat a přinášet své hry na PlayStation 4.

Eurogamer: Už máte definováno, jak bude samopublikování fungovat? Budou vývojáři potřebovat devkit pro PS4, když je založena architektura na PC?

Shuhei Yoshida: Něco podobného děláme s PlayStation Mobile a jde výhradně o softwarový vývoj. Eurogamer: Takže bude možné vyvíjet pro PS4, i když nemáte developer kit?

Shuhei Yoshida: Uvidíme... Záleží na tom, jak definujeme jednotlivé vrstvy. Chceme, aby měli vývojáři možnost se ponořit opravdu do hloubky PS4.

Eurogamer: A nakonec, ty hry na konferenci běžely v rozlišení 720p nebo 1080p?

Shuhei Yoshida: Myslím, že ty hry běžely na 1080p, ale nejsem technik.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (13)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna