Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

RECENZE The Last of Us Part 1 Remake CZ

Proč jsme si to znovu náramně užili?

Eurogamer.cz - Doporučeno badge

VERDIKT: Po PS3 a PS4 verzi byl nový remake prvního TLoU vyvíjen přímo pro PS5 a je to znát po všech stránkách. Původní příběh v nové grafice a ovládání je výborným zážitkem. Pihou na kráse je jen skutečnost, že potřetí musíte sáhnout do peněženky a zaplatit plnou cenu.


V posledních letech nejsou remastery nebo remaky úspěšných her ničím neobvyklým, spíše naopak. Na jednu stranu jsou tyto projekty pro vývojáře a vydavatele skoro zaručeným úspěchem a tím pádem i ziskem, a lidé si zase rádi zahrají oblíbené klasiky s lepší grafikou na novější generaci konzolí. Rizikem je snad jen to, že vývojáři inovovaný titul špatně zoptimalizují nebo když vydavatel přestřelí prodejní cenu. Nepamatuji ovšem případ, aby se někdo pustil do předělávky již jednou zremasterované hry.

Když to spočítáme, The Last of Us Part I jsou už třetí verzí původní hry, která vyšla v roce 2013 ještě pro PlayStation 3. K její smůle se tak stalo na konci životního cyklu tehdejší generace PlayStationu, takže už za rok šla do prodeje remasterovaná edice s vylepšenou grafikou, vyšším frameratem nebo delší dohledností. Když pak v roce 2020 vyšel druhý díl The Last of Us, byl už vidět mnohem zásadnější technologický pokrok. Sám si pamatuju, že jsem nechápal, jak takhle parádní grafiku dokázali vývojáři vymačkat z dosluhující PlayStation 4.

The Last of Us Part I nyní na PS5 (PC verze dorazí letos na podzim) technologicky dorovnává a navyšuje sázky vůči Part II. Po vizuální a herní stránce nabízí místy ještě lepší zážitek než druhý díl. Že jde o čistokrevný remake, to je navíc vidět hned v prvních momentech hry. Všechny hlavní postavy jsou zde vytvořeny znova a je zřejmé, že vypadají trochu odlišně oproti originálu. Nejde jen o to, že postavy jsou více detailní a mají i novou obličejovou mimiku, ony budí odlišný dojem.

Třeba Joel a Tess v úvodu hry působí více strhaně a obličeje jim zdobí hlubší vrásky. Z jejich tváří je vyloženě patrné, že mají hodně odžito a dvacet let v zóně nebyla žádná procházka růžovou zahradou. Zatímco dřívější verze TLoU tyto postavy vykreslovaly více svěžeji, ty současné mi připadají více uvěřitelnější. Nicméně ne každému to musí vyhovovat, zvlášť když původní charaktery máte vryté do paměti z nespočtu strávených hodin nad původními hrami.

Minulý remaster vizuální dojem určitě nekazil, ale s ohledem na současné možnosti PlayStation 5 byl už zastaralý. Nová grafika je celkově největším tahákem The Last of Us Part I, protože hratelnost přes drobné úpravy a novinky je více méně stále stejná jako dříve. Zdejší postapokalyptický svět mě fascinoval už před lety a teď je to ještě větší paráda.

I když průchod hrou znám skoro zpaměti, stejně jsem se lokacemi loudal a neustále se kochal, jak krásně a detailně jsou zpracované. V lokacích přibyla i velká spousta nových objektů a detailů, domy jsou více prorostlé divokou flórou a funguje zde i mnohem uvěřitelnější nasvícení a stínování. Už jen kvůli tomuhle si stojí The Last of Us Part I znovu celé projít.

Grafika má v rámci PlayStation 5 dva režimy. Buď se dá zvolit pevné 4K rozlišení s ostřejšími texturami, ale jen v 30 FPS nebo je na výběr dynamické 4K rozlišení, které je během hry downscalováno, aby bylo dosaženo cílových 60 FPS. U výkonnostního nastavení je ve statických nebo málo pohyblivých scénách v podstatě nepostřehnutelný rozdíl oproti plnému 4K, ale jindy jsem si snížení rozlišení viditelně všimnul, což mi trochu vadilo. Opět tedy hráči musí volit mezi maximální možnou kvalitou nebo větší plynulostí skrze více snímků za vteřinu a drobet ošizenou kvalitou grafiky.

Příběh hry a děj prvního dílu The Last of Us se pochopitelně nijak nezměnil a vše probíhalo tak, jak si to pamatuji z minula. Prožitek ze hry se ale nyní mírně liší. Vizuální odlišnost postav jsem již naznačil, dále hraje roli možnost přizpůsobit si hru tak jak to známe z The Last of Us Part II. Nejde přitom jen o přístupnost pro hráče se zrakovým či sluchovým handicapem.

I běžný hráč si může navolit, jak hodně chce, aby byli nepřátelé chytří nebo agresivní, jestli chcete mít aktivní zpomalovací režim či jestli má být mód naslouchání limitovaný nebo nekonečně dlouhý atd. Naopak zkušeným hráčům do nastavení přibyly vyšší stupně obtížnosti a s tím i větší výzva. Nechybí ani ultimátní možnost s permanentní smrtí, která je pro skutečné tvrďáky.

Podobně jako remaster z roku 2014 i současný Part I přináší novinky v ovládání ušité na míru aktuálnímu PS5 ovladači DualSense. Adaptivní spouště při střelbě z pistole nebo luku jsou už samozřejmostí. Do hry přibyla i spousta dalších haptických efektů. Například když jsem se Joelem přiblížil k zapnutému benzínovému generátoru, DualSense se mi v rukách jemně chvěl. Podobnými efekty je nyní hra úplně prošpikovaná, takže člověk hapticky zaznamená třeba i schování zbraně do pouzdra, zvednutí těžké rolety u vstupu do vyrabovaného obchodu apod.

Česká lokalizace naštěstí také přetrvala, takže ani nový remake není ochuzen o české titulky. Opět je možné si zobrazování textu hodně uzpůsobit k obrazu svému a nejde přitom jen o velikost nebo barvu textu. Můžete si například nechat zobrazovat jen titulky vztahující se přímo k příběhu (klasické dialogy) nebo si k nim přidat i bojové dialogy, které zobrazí dodatečné rozhovory nepřátel a dalších postav, kolem kterých se třeba nenápadně plížíte. Zajímavou volbou je i možnost nastavit si jména postav, aby bylo patrné, kdo kterou repliku říká. Sice to pak vypadá jako filmový scénář, ale pokud to někomu vyhovuje, tak proč ne.

The Last of Us Part I jsem si po pár letech znovu náramně užil. Změnám ve vzezření postav svým způsobem i rozumím stejně jako úpravám jednotlivých lokací. Předpokládám, že nová podoba hry odpovídá tomu, co chtěli vývojáři zrealizovat už při vydání původních her, ale nebylo to technicky možné. Nemám problém to tak přijmout, takže jsem spokojen.

Plná cena za třetí verzi jedné a té samé hry je už ale jiná. I když se nejedná o remaster, nýbrž o remake, se kterým samozřejmě bylo mnohem více práce, není podle mého fér, že majitelé původních verzí nedostanou žádnou úlevu. Jsou na tom tedy stejně jako ti, kteří si nyní The Last of Us Part I půjdou koupit úplně poprvé.

Read this next