If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Základní kameny XCOMu zůstanou i v novém dílu

Jak Firaxis nasávali atmosféru originálu a co zbožňují?

Zatímco hlavní designér před pár dny ohlášeného návratu legendy, Jake Solomon, propadl původní hře UFO: Enemy Unknown už v roce 1994 a prý ji vděčí za to, že dnes hry vyvíjí, se zbytkem studia Firaxis tomu bylo jinak. Někteří dostali jeho hraní "naordinováno" od vedení, takže každý druhý pátek po čtvrt roku namísto práce nasávali hratelnost. "To, že je chytla i po tolika letech od vydání, ve staré grafice, a hráli ji pak i ve volném čase, svědčí o nadčasových kvalitách," říkají pro Game Informer.

Rizikem by mohla být osoba producenta nového XCOMU z 2K. Ten má spíš konzolové kořeny (Final Fantasy Tactics) a s originálním UFO se setkal až před třemi lety. Tehdy mu připadal komplexní (na základě nabídek na obrazovce se zeměkoulí) i velmi obtížnou hru. Zřejmě prosadí, aby se hráčům novinky nemohlo stát to samé, co tehdy jemu - že první hraní skončilo zabitím čtyř členů posádky ihned po vylezení z výsadkového letounu během jeho tahu.

"Hry představující výzvu ale nyní zažívají renesanci, viz třeba Minecraft nebo Team Fortress. K XCOMu výzva neodmyslitelně patří a úspěch si tady musíte opravdu zasloužit," uklidnil obavy, které při ohlášení napadly asi každého, hlavní designér z Firaxis. Největší kouzlo starého UFO podle něj tkví ve strašidelné atmosféře a obavě o přežití týmu, ke kterému jste si vybudovali vztah, a jeho návratu na základnu. Stará hra ji navodila díky ambientní midi hudbě a tzv. efektu fog of war, kdy jste s padlým vojákem přišli i o přehled nad děním v dané části mapy. Nebo třeba panikaření některých členů týmu či nutnosti je správně vybavit.

Podle upřímného nadšení, které vývojáři nad těmito prvky vyjádřili, nebo faktu, že úzce spolupracují s tvůrci originálu a milují ho, lze předpokládat, že se vše objeví i v novém XCOMu. Stejně jako třeba nesení důsledků za špatné vynaložení časových jednotek (promrhání pohybem a nezbytí na střelbu). Možnost zničit části budov výbuchy a těmi pak střílet na cizáky (nebo skrz okna) byla přímo potvrzena. Otázkou zatím zůstává, jak moc prostředí půjde zničit, zda se např. i proboří patra budov?

Chcete-li na původní UFO: Enemy Unknown nostalgicky zavzpomínat, doporučujeme onen videorozhovor Game Informeru nebo jiné video níže. Nevím, jak vy, ale já teď dostal na zahrání prvního dílu (na Steamu je za stovku) obrovskou chuť...

Comments