Skip to main content

5 milionů nelegálních stažení Zaklínače 2?

Šéf CD Projektu to spočítal z torrentových agregátorů.

Zaklínač 2: Vrahové králů se, stejně jako drtivá většina PC her, potýká s velkou mírou pirátství. Šéf studia CD Projekt v aktuálním rozhovoru pro PC Gamer odhadoval, že by se mohl počet nelegálních stažení pohybovat mezi 4,5 až 5 miliony kopií. Minimálně.

Na otázku, zda může Marcin Iwinski nabídnout nějaká čísla ohledně pirátství Zaklínače 2, odpověděl jednoduchou kalkulací:

"Žádná statistika neexistuje, ale zkusme si to narychlo spočítat. Pravidelně jsem kontroloval počet stažení na torrentových agregátorech a po dobu prvních 6 - 8 týdnů od vydání si hru stahovalo 20 - 30 tisíc lidí najednou. Vezměme jako průměr 20 tisíc lidí a 6 týdnů. Hra má 14 GB, takže předpokládejme, že na nepříliš rychlém připojení bude stažení trvat zhruba 6 hodin. 6 týdnů je 56 dnů, což se rovná 1344 hodinám. Pokud by tedy stažení trvalo 6 hodin, vyšlo by nám tak 244 stažení. To vynásobme 20 tisíci lidmi, kteří hru stahovali najednou."

"Výsledek je zhruba 4,5 milionu nelegálních stažení. Je to jen můj odhad a řekl bych, že je ještě příliš optimistický. K dnešnímu dni jsme prodali přes 1 milion legálních kopií hry, takže mít 4,5 až 5 nelegálních kopií na 1 legální kopii by nebyl vůbec špatný poměr. Realita je ale pravděpodobně mnohem horší," konstatoval Iwinski.

V jiné části rozhovoru pak Iwinski zdůraznil, že jejich hlavním konkurentem na trhu nejsou ostatní RPG hry, ale piráti. Studio prý experimentovalo s různými typy DRM ochran, ale žádná podle nich nefungovala.

Šéf studia opět zopakoval své přesvědčení, že DRM jednoduše nefunguje, vždy bude velmi brzy prolomeno a obtežuje jen platící zákazníky.

"Nevzdali jsme to, ale přišli jsme s novou strategií: nabízeli jsme ke hrám přidanou hodnotu - sběratelské předměty, soundtracky, filmečky o vývoji, knihy, tipy a triky a podobné věci. Toto, společně s dlouhým procesem vzdělávání hráčů o tom, že kupovat si hry legálně má smysl, zabralo. A dnes tu máme relativně zdravý trh s hrami," řekl Iwinski.

CD Projekt svoji nechuť dávat do her DRM aplikuje na vlastním úspěšném digitálním obchodě Good Old Games, kde prodává převážně staré klasiky. Všechny bez DRM, všechny s nějakými specifickými bonusy, všechny za nízké ceny.

"Když jsme GOG.com spustili, vydavatelé nám na požadavek zpřístupnit jejich katalog starých her bez DRM říkali stručně a důrazně "V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ." Dnes máme na GOG.com přes 300 her a příští rok začnou přibývat i novější hry," uzavřel optimisticky Iwinski.

Bude připravovaná Xbox 360 verze Zaklínače 2 úspěšnější, než PC verze?

Read this next