RECENZE Brothers: A Tale of Two Sons

Duchovní nástupce Journey, s co-opem pro jednoho?

Jak již bývá každoročním zvykem, letní herní sucho přeruší Xbox Live Arcade, kde vyjdou čtyři zajímavější arkády. První z nich se jmenuje Brothers: A Tale of Two Sons a již je dostupná ke stažení za přibližně 300 Kč. Jak tato netradiční hra dopadla?

Žánrově je Brothers poměrně těžké zařadit. Patří mezi jednoduché, pohodové hry těžící více z atmosféry než samotné hratelnosti. Namísto akčních adrenalinových zážitků se snaží vzbudit různé emoce pomocí atmosféry lokací, hudby a událostí. Podobně jako třeba Journey, Papo&Yo, Unfinished Swan, Dear Esther nebo s přimhouřením oka i Flower.

Hra vybočuje zejména kooperací pro jednoho hráče. Hrajete totiž za dva bratry, kteří musejí nalézt lék pro svého nemocného otce. A každý z nich má trošku jiné schopnosti, které se na dlouhé štrece budou hodit. Větší brácha například umí plavat a přenášet těžší předměty. Menší se naopak může protáhnout mezi mřížemi a dostat se do míst, kam větší brácha nemůže. To samozřejmě nejsou jediné akce, které bráškové umí. Hra postupně přináší různé nápady dle aktuálního prostředí a kontextu. Stačí bratry posadit na loď či svázat při šplhání jistícím lanem a hned hrajete maličko jinak.

Oproti jiným hrám s více hrdiny se tu mezi postavami nepřepínáte, ale oba ovládáte najednou v tu samou chvíli. Každá páčka ovládá jednoho z chlapců a každý z triggerů vyvolá interakci jednoho z hrdinů s prostředím. Na tomto souběžném ovládání je založena většina puzzlů. Může to být například jednoduché puzzle, kdy se s dlouhou tyčí potřebujete vytočit v úzkých prostorách a pomocí páček ovládáte pohyb obou konců najednou. Nebo nějaký souboj, v němž jeden z bratrů někam láká protivníka, zatímco druhý ovládá pákou nějakou past. Obtížnost je ale relativně nízká a i když jsem párkrát zemřel, nikdy se mi nemotaly prsty, nebo jsem se nesetkal se zákysem.

Hratelnost zní možná primitivně a ona skutečně je. Hra si zakládá hlavně na atmosféře a ta skutečně exceluje. V tomto ohledu ji lze přirovnat nejvíce k Journey. Tam také šlo provádět jen pár základních akcí. Přesto to stačilo k vykouzlení krásného herního zážitku. A v Brothers: A Tale of Two Sons to funguje zcela totožně. Můžete provádět jen pár věcí, ale vše v takovém uměleckém kabátku, že se i tak jedná o ojedinělý zážitek.

Sledujte také 14 minut z rozehrání.

Čeká vás krásně vykreslené pohádkové prostředí s podmanivou muzikou. Během vaší cesty navštívíte několik různorodých lokací s odlišnou atmosférou, která v některých částech dokáže i překvapit. Nechci vám zážitek kazit konkrétními příklady, ale prostředí je někdy surově drsné či hororové a hra se s některými situacemi či protivníky nemaže. Některé herní pasáže mohou slabší povahy, čekající kouzelné barevné dětské dobrodružství jako ve Fable, docela zaskočit. Pokud se nebojíte spoileru, mrkněte se na jeden pozdější level tady.

Tyto chvíle ovšem dělají ze hry nezapomenutelný zážitek a donutí člověka zvednout finální hodnocení. Ale zároveň je velmi těžké ty momenty popsat o hodnocení obhájit. Pokud vám řeknu, které části mi utkvěly v paměti a čím, zkazím vám při hraní překvapení. Každopádně se nejedná jen o krásné pohledy na monumentální lokace, ale mnohé herní lokace či řešení některých situací vyvolává emoce, které v jiných hrách schází. A hra si mě tímto naprosto získala, nedokázal jsem se od ní odtrhnout a celou herní dobu netrpělivě čekal, s čím se vytáhne za dalším rohem.

Hra navíc slušně motivuje k průzkumu okolí. Mnoho objektů je interaktivních a skrývá nějaký vedlejší puzzle, kterého když si všimnete, máte achievement navíc. Člověk tedy jen neběží lineárním tunelem, ale pozorně prohlíží vše, co potká.

České hráče může i potěšit, že si hru mohou plnohodnotně užít bez znalosti angličtiny. Hra sice není přeložená do češtiny, ale v celé hře se mluví smyšleným jazykem a příběh je tedy vyprávěn spíše gesty a událostmi než poctivými dialogy. Pokud tedy dokážete v menu nalézt položku "New Game", tak poté již nenarazíte na jediné anglické slovíčko a můžete si hru užít plnohodnotně bez ohledu na jazykové znalosti.

Brothers: A Tale of Two Sons vyšlo digitálně na X360 včera 7. srpna a na PC/PS3 se objeví začátkem září.

Jediným záporem této hry může být délka. Za tři až čtyři hodiny od spuštění bude hra za vámi. Jedná se tedy o jednohubku na jedno odpoledne, kterou dohrajete jedním dechem. Na druhou stranu se ale jedná o čas bez hluchých míst a délce odpovídá i nižší cena.

VERDIKT: Po pár krátkých tutoriálových rozpacích se jedná o velké příjemné překvapení. Rozhodně lepší, než jsem z videí čekal. Autorům se výjimečně podařilo nejlepší pasáže uchovat v tajnosti a neukázat všechny trumfy před vydáním. Očekával jsem spíše průměrné zpestření letního sucha, místo toho jsem dostal hru přesně dle mého gusta. Komu se líbilo Journey či jej dokonce považuje za hru loňského roku, neměl by vůbec váhat, protože dostane titul uvařený dle stejného receptu, jen v jiném prostředí.

9 / 10

Brothers: A Tale of Two Sons

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC, Nintendo Switch