RECENZE The Last of Us 2 Remastered CZ

Naše zhodnocení předělávky pro PS5.

Od vydání druhého dílu The Last of Us (recenze) uplynou letos už čtyři roky. I přes kontroverzní děj stále patří k těm nejlepším Playstation hrám vůbec, a to nemluvím o famózní grafice, která mi na tehdejší PS4 Pro skoro vyrazila dech. Vizuál TLoU: Part II strčil hravě do kapsy i remaster původní hry (2014), dokud nevyšel v roce 2022 remake TLoU: Part I pro PS5 (recenze), který posunul pomyslnou laťku přeci jen o kus dále.

Zajímavé bylo, že se to s druhým dílem TLoU na PS5 mělo od začátku všelijak. Zatímco ostatní hry dostávaly PS5 upgrady jak na běžícím páse, druhé The Last of Us obdrželo v roce 2021 jen malý update, který navýšil počet FPS a zrychlil loadingy, ale jinak tato hra zůstala nativně pouze PS4 titulem. Tedy až do teď, kdy přichází vytoužená remasterovaná edice. Její načasování, a tedy i dlouhé čekání, má určitě co dělat i s HBO seriálem The Last of Us. První sezóna inspirovaná původní hrou je za námi a chystá se natáčení druhé série, která by znovu měla kopírovat děj herní předlohy.

Po příběhové stránce je remasterovaná edice totožná s PS4 verzí, kterou jsme detailně rozebrali v naší recenzi z roku 2020. Děj se odehrává pět let po prvním díle a od začátku řeší konsekvence toho, co se událo na konci putování Ellie a Joela. Na scénu vstupují nové postavy včetně Abby, za kterou ať chcete nebo ne musíte hrát chvilku na začátku a poté skoro celou druhou polovinu hry. TLoU: Part II se od prvního dílu odlišuje otevřenějším herním světem, a i když se jedná stále o koridor, je zde více svobody. Děj je hodně rozkouskovaný jednak častými flashbacky a pak pojetím, kdy jste nuceni prožít stejnou časovou linku z pohledu různých postav. Je to takové skládání mozaiky a hodně odlišné od vcelku přímočarého příběhu prvního dílu.

Nový remaster po technické stránce srovnává krok s TLoU: Part I. Grafika přidala oproti PS4 verzi na detailech, dohlednosti a kvalitnějších texturách. V režimu věrnosti je zde plné 4K rozlišení, ale bohužel jen s třiceti FPS. Oproti tomu režim výkonu nabízí grafiku v rozlišení 1440p upscalovanou na 4K, ale s cílovými šedesáti FPS. Rozdíly mezi oběma režimy jsou patrné. Plná 4K grafika je ostřejší a používá detailnější textury, ale při pohybu v otevřených prostorách je třicet snímků za vteřinu nepříjemných, zvlášť při rychlém otáčení kamery.

Výkonový režim je mnohem plynulejší a nutno dodat, že pokud je dění na obrazovce v pohybu, není menší ostrost v detailech a ve vykreslování hran tolik vidět. Po chvilce si na to člověk zvykne a vnímá hlavně to, že plynulejší pohyb je prostě přínosnější. Osobně mi chybí nějaká zlatá střední cesta, která by umožňovala plné 4K a více než třicet FPS. Snad se této možnosti dočkáme s příchodem PS5 PRO.

Součástí remasterované edice je i kompletní nastavení přizpůsobení hry a obtížnosti jako v TLoU: Part I. Doslova klíčovou vlastností stávající PS5 verze je i plná podpora ovladače DualSense. Nyní tedy funguje plná haptika včetně adaptivních spouští, které si člověk užije jak při používání střelných zbraní, tak i u natahování luku nebo kuše. Při hraní hlavního příběhu je tohle možná nejhmatatelnější vylepšení oproti původní PS4 verzi.

TLoU: Part II Remastered nepřináší ve výsledku tolik změn jako to bylo v případě TLoU: Part I, ale nesmíme zapomínat, že loňská předělávka jedničky měla původní základ hry v PS3 verzi, takže ten technologický skok byl mnohem větší. Druhý díl The Last of Us měl nový engine a vymačkal z PS4 úplné maximum, takže nová PS5 verze primárně zvedá výkon, kvalitu zobrazení a rozlišení. Samozřejmě se zkrátily i nahrávací časy, což je zvlášť patrné, pokud jste měli PS4 verzi uloženou na pomalejším úložišti. Jen pro zajímavost ještě dodávám, že jak PS4, tak PS5 verze druhého dílu zabírá na disku cca 77 GB místa. Co do velikosti tedy mezi nimi není žádný rozdíl.

Remaster TLoU: Part II má v sobě i dodatečný herní obsah. Není to ovšem příběhové DLC, ale nový herní režim, který se jmenuje Bez návratu. Jedná se o survival mód bez rozhovorů či děje, ve kterém lze hrát a bojovat s postavami jako je Ellie, Joel nebo Abby. Ovládat můžete ale i NPC charaktery, které hlavní hrdiny doprovázely v příběhové lince, což je velmi zajímavá možnost. Výběr postav zde totiž není jen kosmetickou záležitostí, protože každá má trochu odlišný arzenál a bojový styl.

Smyslem tohoto herního módu je boj na život v náhodně vybíraných lokacích z hlavního příběhu. V sérii výzev musíte hlavně přežít, protože každá vaše smrt je trvalá a nevratná a pokaždé následuje rozjezd zase od úplného začátku. Každý průběh je jiný, takže se nedá nic naučit neustálým opakování. Pokud v jednom kole zvítězíte, přesunete se do úkrytu, kde můžete vylepšovat zbraně a ladit svou výbavu před další částí. Výzvy přitom nejsou jen o tom ustát nabíhající vlny nepřátel. Některé mají za cíl probojovat se skrz nepřátele až k zásobám, takže člověk musí aktivně postupovat vpřed (prosté bránění se ve výhodné pozici nic nezmůže). Občas jsem dostal i AI parťáka, který mi pomáhal udržet se v boji proti nakaženým, kterých byla drsná přesila. Jakmile se člověk prokouše skrz všechna kola tak ještě není konec, ale dostane třešničku na dortu v podobě souboje s různými bossy.

Celkově se jedná o hodně obtížnou jízdu, kde se za každou větší chybu platí cenou nejvyšší. Sami vývojáři doporučují do toho jít až po dohrání hlavního příběhu. Jednak kvůli odkrývání pokročilejších lokací a také proto, abyste v boji měli šanci obstát. Jestliže patříte k těm, co si spíš vychutnávají příběh nebo taktický stealth přístup, tak tady zažijete menší šok a nevyhnete se frenetickému boji o holý život. Sám bych spíš ocenil nějaké příběhové DLC ve stylu Left Behind z prvního dílu, které v TLoU: Part II vyloženě chybí, ale i toto je zajímavá forma nového obsahu a své příznivce si určitě najde.

Jako další samostatný herní mód je zde hra na kytaru, která se v příběhové části objevovala jako odpočinková minihra. Ovšem jako hudební anti talent ho nedokážu plně docenit. Pokud máte hudební sluch, možná si rádi za získané body odemknete různé typy kytar a pak si na ně zabrnkáte.

Rozhodně více mě zaujala poslední bonusová část, která v sobě skrývá hratelné ukázky herních úrovní, které se do finální podoby hlavního příběhu nevešly nebo jednoduše nebyly schváleny. Jsou doplněny o komentáře vývojářů, kde vysvětlují jejich původní záměr a význam. Nevýhodou je, že tyto bonusy technicky odpovídají pre-alfa fázi, takže chybí dabing postav a grafika obsahuje pouze základní detaily. Pro skutečné fandy je to ale velmi zajímavý materiál, který si nesmíte nechat ujít.

Na závěr ještě malá poznámka k importu uložených pozic z PS4 verze. Tentokrát je to zařízeno zřejmě nejkomfortnějším způsobem vůbec. V menu příběhu TLoU: Part II Remastered si můžete zobrazit své dostupné PS4 uložené pozice a libovolnou z nich načíst a začít hrát. Dalším uložením už pak dojde k vytvoření pozice v PS5 formátu.

Pokud máte dříve koupenou digitální PS4 edici TLoU: Part II, můžete od 19. ledna získat upgrade na Remastered verzi za cenu 10 USD (přepočet na PS Store bude zřejmě 240 Kč). V případě, že máte fyzickou kopii, platí tato nabídka také, ale při startu remasterované verze budete muset mít v mechanice disk PS4 verze. A jestliže druhý díl zatím nemáte vůbec, můžete si koupit na PS Store standardní digitální edici nového remasteru za cenu 1 189 Kč. Disková verze této remasterované edice bude stát podobně nebo o pár korun méně. Samozřejmostí je i česká lokalizace formou textových titulků, stejně jako tomu bylo při vydání na PS4.

VERDIKT: Fandové The Last of Us tohle nesmí minout. Konečně je možné si druhý díl plně vychutnat i na PS5 s lepší grafikou a plnou podporou ovladače DualSense. I přes přidaný velmi zajímavý herní obsah ale trochu postrádám nějaké příběhové DLC a neškodil by i nějaký multiplayerový mód.