RECENZE Forza Motorsport CZ

Jak tedy dopadl reboot závodní série po šesti letech?

Nechce se tomu skoro věřit, ale od vydání Forzy Motorsport 7 uplynulo už celých šest let. S ohledem na to, jakým tempem vývojáři z Turn 10 Studios sypali z rukávu předchozí díly, a ještě je stíhali prokládat novými kousky ze série Forza Horizon, je to opravdu dlouhá doba. V názvu hry chybí i očekávaná číslice osm, takže okruhová Forza jde s kůží na trh jen s prostým názvem Motorsport, který má zdůrazňovat, že se jedná o restart celé série a pomyslný návrat ke kořenům. To je obvyklé klišé, které od různých vývojářů slýcháváme poměrně často, takže se pojďme podívat, jestli se dlouhé čekání skutečně vyplatilo nebo to byly jen plané sliby.

Ačkoli mám sedmou Forzu velmi rád, dokázala mě iritovat místy až estrádním pojetím. Také systém boostovacích kartiček před jednotlivými závody mě slušně řečeno nesedl, stejně jako až příliš časté střídání aut do jednotlivých závodů. Hodně mě tedy zajímalo, jak to s podobnými prvky dopadlo a hned zkraje musím přiznat, že jsem byl mile překvapen. Nová Forza Motorsport je totiž v tomto ohledu mnohem střídmější a sází na těsnější spojení hráče se svými vozy. Navíc je zde evidentní snaha, aby se hráči na každý závod dobře připravili.

Kariéra hry jednoho hráče představuje rozsáhlý, ale také nijak překvapivý soubor různých šampionátů rozdělených do tematických a výkonnostních tříd. Oproti dřívějším dílům se někam vypařily závody věnující se sériím Nascar a Indycar, ale je možné, že budou dodány později formou DLC, třeba jako ve Forza Motorsport 6. Začíná se klasicky u sériových aut nižších tříd a postupně si člověk odemyká vyšší šampionáty a pořizuje závodní speciály. Dohromady je k dispozici na pět stovek aut a dvě desítky závodních okruhů v různých konfiguracích. Kromě obligátní singleplayerové kariéry na Vás čeká pochopitelně i rozsáhlá multiplayerová část se sezónními šampionáty, které se budou v pravidelných intervalech obměňovat. Nemusíte mít tedy obavu, že po pár desítkách hodin nebude v nové Forze co dělat. Vývojáři počítají s novým obsahem na celé roky dopředu.

Obrázky z xboxové verze

Důležitou herní změnu jsem pocítil hned na začátku kariéry. Před každým závodem jste totiž tlačeni k tréninku na trati, který probíhá za účasti ostatních aut ovládaných AI a obvykle je nutné absolvovat alespoň pár měřených kol. Cílem je otestovat si svou výkonnost a nastavení obtížnosti oproti soupeřům. Ideální je abyste všem neujížděli o parník nebo aby nebyla rychlost AI protivníků pro vás moc frustrující.

I když ve hře pro jednoho hráče není oficiální kvalifikace přítomna, otevřený trénink jí svým způsobem supluje a svůj zajetý čas si můžete porovnat se zbytkem celého pole. V následném kroku jste vyzváni, abyste upravili svou pozici na startovním roštu, což je navazující novinka. Čím níže se odvážíte na startu sestoupit, tím více kreditů následně získáte jako dodatečnou odměnu. Když se naopak šoupnete dopředu, získáte větší klid na závod, ale peníze navíc musíte oželit. Zároveň ale nejste vysilováni povinností předjet úplně každého dříve, než protnete cílovou pásku.

Jak jsem již naznačil, svou startovní pozici můžete zvolit třeba i podle svého výsledku v měřeném tréninku, tak jak by to proběhlo ve skutečné kvalifikaci. Nemusíte se tak bát nastavit si obtížnost a rychlost AI soupeřů na hodnoty, které zajišťují vzájemné velmi vyrovnané časy a do závodu pak nejdete s žádným umělým handicapem. Tohle je mimochodem mnohem více férovější přístup a velký rozdíl oproti sérii Gran Turismo, kde v singleplayeru kvalda také absentuje ale z jiného než posledního místa prostě startovat nelze.

Další velkou novinkou je upravený systém upgradů aut. Funguje to tak, že když si koupíte nové auto, je drtivá většina vylepšení zamčená. Nové součástky odemknete navyšováním úrovně svého auta na dráze, a to buď v trénincích nebo závodech. Stačí třeba čistě projet určitý sektor trati, předjíždět soupeře nebo dobře zvládat traťové limity. Pro lepší výfuk nebo vzduchový filtr tak potřebujete nahnat nějaký ten level vozu a pak ještě za součástky zaplatit získanými body.

Já osobně tento přístup velmi vítám! Na druhou stranu si uvědomuji, že méně trpěliví lidé zmlsaní systémem vylepšení aut z minulých dílů, budou toto chápat jako opruz. Ale tohle je přesně ten prvek, který vytváří větší pouto mezi hráčem a jednotlivými auty, které přestávají být prostředkem na jedno použití. Než si třeba nainstalujete nové turbo, musíte odkroužit pěkných pár kol na trati a tím více si budete každého dostupného vylepšení vážit.

Obrázky z PC verze

Znatelnou proměnou prošel i systém penalizací, který je nyní dostupný i ve hře jednoho hráče. Pokud si tedy nenastavíte tu úplně nejsnazší volbu, která ignoruje poškození vozů včetně postihů, tak se dočkáte mnohem vyzrálejšího závodního zážitku. Smyslem je, aby hráč neprasil vrážením do ostatních aut a nezkracoval si trať řezáním zatáček. Za výraznější nebo opakované kolize se jinak udílí časové penalizace, které se přičítají k celkovému závodnímu času. Trest lze dostat i za nevybrání zatáčky, což už je trest sám o sobě, ale v pojetí závodních pravidel se také jedná o porušení traťových limitů. Tohle vše vás stimuluje k tomu, abyste jezdili čistěji a s respektem k ostatním. To ostatně velmi dobře zužitkujete v multiplayeru.

S tím jde ruku v ruce i chování AI soupeřů, které je vcelku povedené. Neviděl jsem, že by ostatní auta utvářela neprostupné „vláčky“ nebo si za každou cenu drželi svou stopu, což by obvykle končilo nepříjemnou srážkou. AI rozhodně reaguje na to, když jste rychlejší, ale občas špatně vyhodnotí souběžný nájezd do zatáčky a zablokuje vás. Nicméně je vidět, že AI hodně soupeří i mezi sebou, takže i u počítačem ovládaných protivníků dochází ke kolizím nebo k nezvládnutí zatáčky a vyjetí mimo trať. Celé to dává závodům takový živější nádech a nevypadá to strojeně.

Jízdní model se od minulých ročníků také vylepšil. Auta se na gamepadu či klávesnici ovládají výborně a chovají se uvěřitelně s ohledem na svůj typ a výkon. Především je ale jízda se všemi auty velmi zábavná a dynamická. Stále je to něco mezi arkádou a simulátorem a hodně záleží, co si ve hře nastavíte. Závody nepolíbený nováček zde může mít arkádu jako vyšitou a bude spokojený. Oproti tomu náročnější hráč, který vypne všechny asistenty, dá maximální možné poškození, penalizace a přidá i reálnou spotřebu paliva či degradaci pneumatik, bude mít prožitek blížící se simulátoru. Na druhou stranu ale ať nikdo nečeká konkurenci pro sérii Assetto Corsa, to je opravdu jiná liga i cílovka.

Pokud porovnám závodění čistě z pohledu kamery za autem a s použitím gamepadu, libí se mi více nová Forza než Gran Tursimo 7. Když ale vezmu do ruky volant a přejdu s kamerou na pohled zevnitř vozu, vítězí u mě zase GT7. Každý z konkurentů má tedy něco do sebe a je v něčem lepší než ten druhý. Za mě jsem rád, že stále existují obě série a soupeří mezi sebou.

Next-gen grafika bude také častým terčem srovnání mezi novou Forzou a dnes již dva roky starým sedmým Gran Turismem. Z mého pohledu má Forza lépe vyřešené okolí tratě, které působí více živěji a hustěji. GT7 zase stále vede v pojetí interiéru vozidel a také v detailnosti modelů aut.

Další obrázky z xboxové verze

Xbox X verze nabízí celkem tři verze zobrazení. Výkonnostní model nepočítá s ray tracingem, ale cílí na čisté 4K bez dynamického snižování rozlišení a 60 FPS. Protiváhou je model, který také zobrazuje plné 4K rozlišení ale se zapnutým ray Tracingem při 30 FPS. Zrovna u závodní hry je ale 30 snímků za vteřinu poměrně nešťastné, takže osobně jsem si nejvíce oblíbil kompromis v podobě třetí možnosti, která nechává zapnutý ray tracing, má dynamické 4K rozlišení a garantuje 60 FPS. Kompromisem je někdy trochu máznuté zobrazení v dálce, ale během závodění se to dá zvládnout. Preferovaný výběr je ale samozřejmě na každém hráči.

Závodění provází dynamické změny počasí. Hodně efektní jsou odrazy v kalužích nebo svit zapadajícího slunce, hlavně při zapnutém ray tracingu. To jsou přesně ty chvíle, kdy ze hry next-gen úplně sálá. Pak ale nastoupí třeba situace, kdy je zataženo a grafika je celkově velmi matná, a to včetně povrchu silnice, takže to nevypadá nijak extra. Výkon na Xboxu Series X byl jinak stabilní, krom výběru jednoho ze tří grafických režimů vlastně nic neřešíte.

PC verze mi v tomto ohledu přišla komplikovanější a méně přátelská. Pokud nechám vše na automatickém nastavení, mám pocit, že hra se až příliš snaží využívat dynamického rozlišení, které dokážu skousnout na velké televizi, ale u PC monitoru na něj bývám citlivější. Nezbylo než začít nastavovat ručně celou řádku voleb a testovat dopad. Hra sice podporuje DLSS i FSR, ale výrazný benefit jsem nezaznamenal.

Zarážející bylo, že i benchmarkem vyladěné nastavení výkonu na 80-90 FPS dokázalo způsobit u předstartovních sekvencích náhlý chvilkový propad na 20-30 FPS doprovázený viditelným zakolísáním obrazu. Více mě ale iritovaly situace během závodu, kde místy docházelo k mikro trhání obrazu (stuttering) i při 80 FPS, které muselo mít jinou příčinu než nedostatečný výkon HW. Zatím to přisuzuji nedokonalé optimalizaci PC verze, která ovšem ani v den oficiálního vydání ještě nebyla vyřešena. I z tohoto důvodu jsem proto více recenzoval na Xboxu Series X, jehož verze se v tuto chvíli jeví jako mnohem více odladěná.

U PC verze mě ještě nadzvedla ignorace poměru stran 21:9 u všech obrazovek menu a předstartovních animací. Závod jako takový už sice ultra wide formát podporuje, ale časté přepínání poměru obrazu mě vyloženě rozčiluje. Tohle jsem toleroval u dnes už obstarožní Forzy Motorsport 7, ale u aktuálního dílu z roku 2023 to prostě nechápu.

Českou lokalizaci obecně vždy chválím, a i tentokrát jsem rád, že vůbec nějaká vznikla. Nicméně mě docela zaráží, v jakém stavu ji Microsoft nechal pustit na Xbox a PC. Místy to totiž vypadá, jako by překlad dělala umělá inteligence a ve finále to zapomněli ukázat korektorovi, který se alespoň trochu vyzná v automobilovém prostředí. Jeden příklad za všechny. Časomíra během závodu zobrazující odchylku +/- od nejlepšího dosaženého času je zde uváděna jako „ROZDĚLIT“ což mě nejdříve dokonale zmátlo, než mi došlo, že jde o chybný překlad výrazu „SPLIT“ neboli Split Time. Srozumitelný překlad tedy měl znít „MEZIČAS“. Bohužel takových přešlapů se najde více a je to velká škoda. Snad to dá někdo co nejdříve do pořádku.

I přes vyřčená negativa, která jsem zmínit prostě musel, je nová Forza Motorsport důstojným pokračováním splňující kritéria nex-gen (hlavně v oblasti grafiky). Díky novinkám je hratelnost pro mě samotného na lepší úrovni než u sedmého či šestého dílu a závodění jsem si užíval.

VERDIKT: Nová Forza obstála a přinesla řadu zajímavých vylepšení. Stále ale sází na tradici udávanou předchozími díly. Revolučním krokům se vyhýbá.