RECENZE Marvel's Spider-Man 2 CZ

Je to vážně nejlepší hra na PS5?

Původní hra z roku 2018 slavila velký úspěch (recenze) a jelikož vyšla ještě pro starší generaci PS4, dočkala se po několika letech remasteru pro PS5 a PC. Samostatný datadisk Miles Morales (recenze PC verze) pak nastínil, jak by to vypadlo, kdyby na scéně fungovali oba Spider-Mani zároveň, ale reálně to zbylo jen na Milesovi. Jeho odlišné schopnosti alespoň ukázaly, že můžou vylepšit zábavnost bojového systému.

Ve Spider-Man 2 je ale všechno jinak. Tentokrát už nastupují oba Spider-Mani jako společný tandem, který ochraňuje New York. To znamená, že obě postavy jsou hratelné od samého začátku a hráč se mezi nimi může přepínat (podobný systém jako třeba v GTA 5). Samozřejmě jsou situace, kdy vám to hra neumožní, stejně tak jsou zde pravidla, která určují, které scénáře a mise smí spustit buď postava Petera nebo Milese, aby mohla být dodržena kontinuita a smysluplnost dějové linie. Nápomocné jsou v tomto ohledu i speciální piktogramy v mapě, které indikují, který Spider-Man může událost spustit. Případně se z nich dozvíte, že ji mohou aktivovat oba.

Už v původní hře jsme si zvykli na vysoké herní tempo prošpikované neustálými eskalacemi a pohromami, které se na Petera valily ze všech stran. Spider-Man 2 v tomto ohledu není jiný, jen mám pocit, že scénáristé přitvrdili a hektičnost děje se posunula na ještě vyšší level. Objevuje se zde celá řada vedlejších záporáků i antihrdinů ze Spider-Man univerza a také plno charakterů, se kterými jste se setkali v původní hře. Je zajímavé pozorovat, jak se některé postavy za několik let proměnily. Vizuální a charakterové změny jsou ostatně zřejmé i na obou hlavních hrdinech. Oba vyspěli, více ale samozřejmě Peter Parker, který zažívá otřesy jak v pracovní, tak soukromé rovině. Miles je stále ještě studentem střední školy a chystá se jít na vysokou, přesto ani on to nemá lehké a bojuje se svými vnitřními démony.

Petera v úvodu překvapí návrat kamaráda Harryho Osborna, který, jak se záhy ukáže, má zcela zásadní vliv na vývoj dalších událostí. Do toho se postupně představují nová nebezpečí a nepřátelé operující v New Yorku, kterým musí oba Spider-Mani začít čelit. Zatímco v prvním díle byly souboje s bossy přítomny od samého začátku, v druhém díle je to odlišné. Velké protivníky musíte nechávat dozrát k rozhodujícím střetům. V první čtvrtině hry tak dohází ke vzájemnému oťukávání a větší boje se týkají hlavně proti skupinám níže postavených poskoků úhlavních nepřátel. I tyto bitky dají hodně zabrat a důkladně prověří vaše schopnosti. Jak děj graduje, hráč se dostává do přímého kontaktu i s hlavními bossy jako jsou Lovec Kraven, Lizard a na scéně se samozřejmě objeví i Venom.

Pokud jste prvního Spider-Mana nebo Milese Moralese už hráli, budete se ve dvojce cítit jako doma. I když je zde řada novinek a menu prošla vizuálními změnami, základní kostra a volby zůstaly stejné. Oproti tomu hráči, kteří minulé hry nehráli, nebudou pociťovat žádný větší handicap. Proběhlý děj je v úvodu zrekapitulován a o ovládání se postará nápověda přímo ve hře, která hází tipy přímo v situacích, kde je třeba.

Jednou z nejvýraznějších změn je vylepšené uživatelské rozhraní a jeho používání během boje. Nyní jsou na obrazovce přítomny piktogramy schopností a vynálezů, které máte aktivně k dispozici. Speciálních schopností můžete mít více, ale musíte se rozhodnout, které si umístíte do slotů. To samé platí i o vyrobených vynálezech jako je třeba salva raket nebo hromadný výstřel pavučinových sítí. V boji pak přes kombinace s tlačítky L1 nebo R1 spouštíte jednotlivé činnosti, které vám vydatně pomáhají odrážet hordy nepřátel.

Zatímco vynálezy jsou mezi Peterem a Milesem sdílené, schopnosti se zásadně liší. V úvodu má Peter k dispozici schopnosti založené na používání speciálních pavoučích paží, které různými způsoby masakrují nebo odrážejí protivníky. Miles oproti tomu disponuje elektrizujícími nebo energetickými zásahy, které mě osobně připadají efektnější. Peter totiž místy připomíná spíše střihorukého Edwarda, ale když pak později navlékne oblek využívající symbiotické prvky Venoma, tak je to zase jiná káva.

Na druhou stranu účinek těchto schopností nelze přeceňovat. V řadě případů sice povedená salva ochromí celou početnou skupinu protivníků naráz, zároveň jí ale nevyřadí komplet z boje a Spider-Mani stejně musí zbytek dodělat klasicky postaru, přes všemožná komba spojující kopy, výskoky, vrhání pavučin apod. Krom schopností a vynálezů je třeba klasicky investovat získané body do dovedností ale i tady se najdou zásadní novinky. Dovednosti jsou rozdělené do stromů pro Petera i Milese zvlášť, a navíc je zde ještě speciální samostatný strom pro sdílené dovednosti obou Spider-Manů. Zapomenuto nebylo ani na vylepšování pavoučích obleků. Pro všechna tato vylepšení, je ale nutné získávat spoustu surovin, tokenů a dalších propriet, které dostáváte jako odměny z vedlejších a městských misí. Ty zde opět tvoří hlavně odpočinkovou herní náplň od chvílemi naprosto brutálních řežeb v hlavních příběhových úkolech.

Se zvyšující se obtížností dává smysl svoji postavu stále levelovat a vylepšovat všechny aspekty, co to dá. Z mého pohledu tedy nemá význam nijak zvlášť spěchat a hnát se jen za příběhovými úkoly, protože si to pak člověk dělá ještě těžší, ale rozhodnutí je na každém z vás. Čistě příběhové mise daly zabrat skoro dvacet hodin a když připočtu i všechny vedlejší aktivity, tak výsledkem je dvojnásobný herní čas. Na výběr je jinak ze čtyř obtížností, mezi kterými se lze přepínat i během hry a k tomu lze využít ještě řadu voleb pro dodatečné přizpůsobení. Spider-Man 2 je proto skvělou výzvou jak pro náročné hráče, tak pro ty, které láká hlavně příběh. Frustrace nebo nedostatečná výzva má snadné řešení a je vidět, že si na tom vývojáři dali velmi záležet.

Vylepšení se dočkal i systém pohybu Spider-Manů po New Yorku. Stále lze svištět ulicemi pomocí vystřelování pavučin a zhoupnutím se do dálky, ale zároveň byly obleky obou hrdinů upgradovány pro vzdušné plachtění. Jakmile se vaše postava ocitne v dostatečné výšce, lze roztáhnout speciální membránu a plachtit jako s wingsuitem. Tímto stylem jde velmi rychle urazit stovky metrů a pokud využijete vzdušný proud, tak klidně i kilometry. Cestování po městě tímto dostalo úplně nový rozměr a já jsem si ho velmi oblíbil.

Hratelnost druhého dílu je rozhodně na vyšší úrovni než dříve, za což vděčíme především skvělému scénáři, designu misí a přepínání charakterů. Během hraní nechybí ani oblíbené stealth akce, které jsou sice těžší po taktické stránce, ale zase likvidace protivníků je pak velmi snadná. Největší problém je se neprozradit, ale i v případě selhání se dá situace zachránit hrubou silou. Jen se z toho obvykle stane pěkná mela a na vyšší obtížnost trochu problém to ustát.

Pro stealth mise je zde ještě nová vychytávka. Spider-Man si může vyrobit pavučinové lano, kterým vytvoří spojnici ve výšce (například mezi dvěma stěnami). Pak se jako provazochodec může dostat přímo nad své nic netušící nepřátele a provést bezhlučnou likvidaci. Díky tomu se otevírají nové možnosti, jak vyřešit různé herní situace. Někdy vám hra i poradí, že by bylo vhodné tuto vychytávku použít, jindy si na to musíte přijít sami.

Mapa New Yorku představuje stejnou lokaci jako v původní hře. Je ovšem skoro dvakrát větší a jsou tu celé nové čtvrtě. Překvapený jsem byl hlavně z grafické kvality zpracování celé metropole. Krásnější je snad úplně všechno od dohlednosti, nasvícení, odrazů světel a vody až po hustotu dopravy a obyvatel v ulicích. Příjemně mě zaskočila i variabilita prostředí, což zní zvláštně, pokud jsem zmínil, že se vše odehrává ve stejném městě jako minule. Když jsem se ale v některých misích podíval do útrob potápějící se lodě, do rozpadajícího se mrakodrapu nebo do opuštěné vybydlené čtvrtě, kde to vypadalo jak scenérie z The Last of Us, musel jsem zkrátka smeknout. Grafika je všechno možné, ale rozhodně ne jednotvárná a design lokací umí vyloženě udivit.

Vývojáři evidentně museli z PS5 vymačkat úplně všechno, co šlo, a já jsem za to rád. Musím se ještě přiznat, že jsem více hrál ve věrnostním režimu, který ovšem neběhá na 30 FPS nýbrž na 40 FPS a věřte, že těch 10 FPS navíc je zatraceně znát. Až tak, že jsem neměl potřebu to měnit a vychutnával si raději lepší grafiku. Režim s 60 FPS je zde samozřejmě také, ale určitá grafická omezení už jsou u něj nezbytná a opět je to o tom, čemu dáte přednost vy osobně.

Nesmím zapomenout pochválit českou lokalizaci. V době, kdy se ostatní vydavatelé s českými titulky už mnohdy ani neobtěžují, Sony stále lokalizuje do češtiny všechny své hlavní tituly. Ke kvalitě překladu nemám výhrad a jen vyzdvihuji jeho význam. Během pohybu po městě dochází k čilé komunikaci mezi postavami pomocí mobilních telefonů a stíhat tomu všemu rozumět může být obtížné i pro středně pokročilé angličtináře. Překlad je tedy velkou pomůckou, která umocňuje zážitek a zlepšuje pochopení děje.

Z hraní Spider Man 2 jsem si odnesl fantastický zážitek. Pro mě zatím nejlepší hra letošního roku na PS5 a jelikož je snad po všech stránkách lepší než první díl nebo Miles Morales, nezbývá než udělit plné hodnocení. Jakákoli negativa se hledají opravdu obtížně. Snad jen jedinkrát se mi stalo, že mi nešla dokončit mise kvůli nějaké chybě a musel jsem restartovat, ale přisuzuji to spíše tomu, že jsem hrál review-verzi, a ne finální verzi hry s Day 1 patchem.

VERDIKT: Po všech stránkách lepší než první díl včetně přídavku Miles Morales. Novému Spider-Manovi dominuje pohlcující děj a spousta novinek. Za mě zatím nejlepších hra roku pro PS5.