RECENZE Football Manager 2024

Důstojné zakončení jedné éry.

Letošní ročník Football Manageru je posledním na stávající generaci enginu. Není to žádné překvapení, protože vývojáři to sami dopředu avizovali. Musím jen podotknout, že už bylo na čase. Poslední roky jsem až příliš často řešil, že nové díly jsou jen údržby, které přináší minimum novinek a žádné zásadní věci. Každoroční zklamání už trochu zavánělo frustrací, která by se zřejmě dostavila i letos, ale nakonec tomu tak není. Tenhle rozlučkový díl ve mně vyvolává spíše shovívavost a touhu se důstojně rozloučit. I přes všechny svoje výhrady totiž v této sérii každý rok utápím pár stovek herních hodin, a to se prostě nedá přejít jen tak...

Football Manager 2024 vítá hráče hned dvěma zajímavými volbami, které mají velký vliv na to, jak letos svou kariéru zahájíte. První možností je vzít svou uloženou pozici z Football Manager 2023 a vložit jí do nového ročníku 2024 a pokračovat tak ve své rozjeté kariéře. Zajímavé, že s touhle možností přišli vývojáři až úplně na konec, ale ocení jí zejména ti z vás, kteří nad novým dílem váhají z toho důvodu, že prostě nechtějí zahodit svoje celoroční snažení a začínat zase od nuly. Letos vás k tomu nikdo nenutí, a pokud chcete jet dál, prostě můžete.

Druhou novinku odhalíte, jakmile se rozhodnete nastartovat novou kariéru. Narazíte totiž na rozcestník s třemi možnostmi, ze kterých musíte určit, jak se bude vaše herní databáze chovat. První volba je dlouholetá klasika. Bez ohledu na startovní datum nové sezóny (většinou letní měsíce) jsou zde už zahrnuté všechny dokonané přestupy a hráči jsou ve svých klubech podle reality platné ke dni vydání hry.

Druhá varianta nazvaná „Reálný svět“ je novinkou. Když začnete sezónu v červenci, přítomnost hráčů v klubech odpovídá skutečnosti k hernímu datu. Nicméně databáze už ví, který hráč kam v reálném světě přestupuje a počítá s tím. Fotbalisté tak ve vašem týmu třeba ještě stráví letní přípravu, ale k datu skutečného přestupu v reálném světě se i ve hře přesunou do nových působišť. Osobně jsem neváhal a vyzkoušel tuto novinku a musím říct, že se mi to zamlouvá mnohem více než klasická varianta. Třetí možnost pak nepočítá s žádnými reálným transfery hráčů a podle vývojářů má oslovit hráče, kteří prahnou po odlišné realitě.

Uživatelské rozhraní FM24 včetně barevného ladění je opět skoro stejné jako vloni. Pokud máte zmáknuto z loňska, kam pro konkrétní volbu šáhnout, můžete se spolehnout, že to tam bude i letos a výuka je pro vás prakticky zbytečná. Výjimku ovšem tvoří značně vylepšené menu pro tvorbu standardních situací. Management standardek mnozí hráči včetně mě v minulých ročnících cíleně ignorovali, protože jakákoli práce v něm byla spíše za trest. Člověk tak více spoléhal na to, že si s tím jeho svěřenci na hřišti nějak poradí sami...

Letos je to ale jiné a hlavě mnohem více uživatelsky přívětivé. Nechybí krátký tutoriál, a hlavně grafický dotazník. Ten od vás získá specifické informace, jak si představujete zahrávání a bránění těchto situací. Na základě vašich odpovědí hra sestaví plán standardek, který můžete ihned začít používat nebo následně dál upravovat. Hlavní ale je, že už je to mnohem přehlednější a člověka vyloženě láká to používat. Za tohle rozhodně palec nahoru.

Z dalších novinek bych chtěl zmínit rozšíření komunikace s hráči a nastavování určitých milníků. Například když si někdo stěžuje, že pod vámi nehraje tolik zápasů, kolik by chtěl, je možné se s hráčem dohodnout na dalších podmínkách. V praxi to vypadá tak, že mu kývnete na vyšší vytížení, ale on musí taky něčím přispět a dosáhnout třeba určitého počtu asistencí, gólů nebo úrovně průměrného hodnocení. Hráče to motivuje a když se zadaří, spokojené jsou obě strany. Pokud cíl nesplní, nemůže si stěžovat, že hraje méně zápasů, než čekal.

Ve hře se představila ještě jedna inovace, která se mi ale nejeví nijak zásadně. Má pomáhat ve chvílích, kdy se například potřebujete zbavit potížisty v týmu, ale všechny standardní páky nezafungovaly. Když si tedy už nevíte rady, lze nyní oslovit prostředníka, který za úplatu zařídí přestup jinam. Funguje to ale i obráceně, když třeba chcete podepsat nový kontrakt s hráčem, který je pro váš klub životně důležitý. Pak může pomoci transfer dokončit právě placený prostředník.

Určitým upgradem nakonec prošla i grafika zápasů. Působí uhlazenějším dojmem a na hřištích je i drobet lepší nasvícení a stíny. Vylepšila se i hardwarová optimalizace! Léta používám na hraní FM 24 stejný notebook a tentokrát mám při hraní zápasů na nejvyšší detaily skoro dvojnásobek FPS, což je velmi slušné. Nejviditelnějším vylepšením jsou ale pohyby hráčů a animace, které vytvářejí mnohem fotbalovější dojem. Pochopitelně do enginu Fify (nyní už FC 24) to má na světelné roky daleko. Když jsem si ale připomenul jak fungoval nynější engine po své premiéře a srovnal ho s aktuálním ročníkem, bylo vidět, jak velký kus cesty Football Manager v tomto směru urazil. Sice to bylo velmi plíživými kroky a trvalo to dlouhé roky, ale víc z toho vývojáři už asi nevytlučou. O to víc jsem zvědavý, co nám představí za rok.

Co se od loňska moc nezměnilo, je situace kolem fungování české Fortuna ligy. Minule jsem popisoval nedostatky ohledně počtu střídání či TV práv a stejné věci trápí i FM 24. Znovu, a bohužel už naposledy, vás proto můžu nasměrovat do Steam Workshopu, kde si můžete nakliknout odběr upravené a mnohem lepší herní databáze s českými ligami od uživatele jménem „Tenshi“. Díky jeho práci je pocit z české Fortuna ligy na mnohem lepší úrovni. O to víc mě mrzí, že se rozhodl po neshodách s vývojáři svou práci na herních databázích ukončit. Pokud ho něco neobměkčí, tak Football Manager 2025 na novém enginu už bude pouze s databází od Sports Interactive.

Oficiální česká lokalizace už je bohužel pár let minulostí, ale díky fanouškům kolem serveru FMseries.cz je už v době psaní této recenze k dispozici zcela ZDARMA kompletní čeština. Stihl jsem jí otestovat a můžu jí jen doporučit. Její tvůrci na ní dále pracují a neustále jí vylepšují, za což jim velmi děkuji!

Co říci závěrem? Berte to jako pěkné rozloučení s Football Managerem jak jsme ho dlouhá léta znali a používali. Za rok už v komplet nové podobě, o které zatím krom vývojářů nikdo nic neví. Vlastně netuším, jestli se více bát nebo těšit. Celkově vzato se ale letošní novinky povedly a nebudu už opakovat, že se vývojáři nesnaží. Věřím, že tvrdě makají na přelomovém příštím ročníku a začne se psát nová historie tohoto herního žánru.

VERDIKT: Důstojné zakončení jedné éry. Byť to v posledních letech už trochu drhlo, letošní ročník si opravdu užívám a jedu na pozitivní vlně. Rozhodně v něm zase strávím hezkých pár stovek hodin.