RECENZE zařízení PlayStation Portal

Když chcete hrát a někdo vám doma zabírá televizi.

Asi těžko byste nyní hledali více diskutované zařízení, než je novinka Playstation Portal. Zatímco jeden zástup fandů nadšené aplauduje, velmi hlasitá skupina oponuje, že jde možná o největší nesmysl a zbytečnost, co kdy viděli. Realita je ovšem taková, že kdo si zavčasu neobjednal do první vlny nebo nenakoupil v zahraničí, dnes se může maximálně zařadit do dlouhých předobjednávkových front a doufat, že na něj vyjde kus z únorové dodávky.

Na úplně zbytečné zařízení docela slušný zájem ;) Pro Sony určitě není Portal žádnou sázkou na jistotu, ale zatím to vypadá, že jim trochu riskantní tah náramně vychází. Výrobu samostatných handheldů už vzdali před lety a řídíc se heslem, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, přišli s nápadem na streamovadlo s displejem a osvědčeným DualSense ovladačem v jednom.

Fakt, že se nejedná o plnohodnotný handheld, ale o kus HW, jenž je plně závislý na mateřské konzoli PS5, je tím největším trnem v oku všem posměváčkům. V Sony to ale vidí jinak. Ačkoli Playstation Portal umožňuje hrát i mimo domovskou wifi, primárním účelem je ho mít a používat doma. Typická cílovka jsou lidé, kteří provozují PS5 na společné televizi, kde se v ideální čas chce zbytek rodiny koukat třeba na film nebo seriál. Není to tedy o tom vzdát se hraní na velké televizi, ale o šikovnou alternativu, která dává smysl překvapivě velké skupině hráčů.

Upřímně můžu říct, že dokud jsem Playstation Portal nevybalil a nedržel v ruce, byl jsem skeptický vůči jeho velikosti a váze. Pro mě samotného je totiž Nintendo Switch maximum možného, co jsem ochotný někam vláčet nebo držet při hraní v rukách. I Steam Deck mi přijde jako mohutné pádlo, takže výchozí pozice Portalu v tomto ohledu u mě nebyla zrovna ideální. Při váze 530 gramů (o cca 110 gramů méně, než má Steam Deck a o cca 110 gramů těžší než Nintendo Switch OLED) jsem byl příjemně překvapen, jak dobře padne do ruky.

Design přitom vychází z rozpůleného klasického DualSense ovladače, takže se vlastně není co divit. Jenže díky osmipalcovému Full HD displeji je celé zařízení široké přes třicet centimetrů! V praxi to nakonec není velký problém, a dokonce mi z Portalu nebolely ruce ani po delším hraní. Nechtělo se mi tomu skoro věřit, protože svůj Nintendo Switch často přepínám do Tabletop modu, abych v ruce držel jen Joy-Con ovladače, a ne celou konzoli. Jasně se tak ukázalo, jaké divy dělá správná ergonomie.

Připojení Portalu k PS5 je vcelku snadné. Předně se člověk musí připojit na wifi síť (ideálně 5GHz) a přihlásit se skrze internet ke svému Playstation účtu. Poté už je možné zahájit fázi samotného připojení k vlastní PS5. Ta musí mít samozřejmě povolenou možnost pro vzdálené hraní a také zapnutou volbu pro probuzení po síti z režimu spánku. Pokud je toto splněno a máte kvalitní připojení, je za chvilku hotovo a už koukáte na svou plochu a můžete začít hrát.

Postupně jsem si vyzkoušel řadu her ze své knihovny nevyjímaje FPS střílečky, akční hry jako God of War či GTA V, závody Gran Turismo či Need for Speed nebo i poslední Last of Us. Musím připustit, že mě velmi mile překvapilo, jak dobře to vše šlapalo. Asi nejvíce mě ohromila kvalita obrazu a jeho plynulost. U handheldů si obvykle vždy zvykáte na určité kompromisy a zjednodušení grafiky, ale tady ne. Máte před očima 1080p displej, který jede až v 60 FPS se všemi detaily jako na velké TV. A to jsem si dopředu připravoval povzdech nad tím, že Playstation Portal zklamal absencí OLED obrazovky. Místo ní je zde totiž jen IPS panel, ale klobouk dolů, je vážně vynikající.

Zkusil jsem vyfotit pro porovnání displej Portalu a displej OLED Switche na skoro stejné obrazovce z Diabla II Resurrected. Ano OLED displej předvádí o něco lepší barevné podání, ale není to zásadní rozdíl. Mnohem znatelnější je vyšší ostrost a detailnost textur na Portalu (což z fotky není úplně patrné, ale v reálu to vidíte na první dobrou). Tam kde Portal vykreslí i droboučké detaily trávy už Switch maskuje rozostřením či „zašuměním“. U hry typu Diablo II Resurrected je to jen drobná nuance, ale když jsem si pak porovnal, jaké je to hrát například Farming Simulator 22 nebo Zaklínače 3, tak ten rozdíl oproti Switch verzi je zcela propastný. Playstation Portal prostě nabízí highendovou grafiku, kterou máte ve svých dlaních.

Kromě skvělé ergonomie a ostrému obrazu je hraní na Portalu výborné i díky všem haptickým prvkům, které používá DualSense ovladač tzn. tuhost spouští a vibrace. Nechybí ani světelné efekty, takže když člověka v GTA honí policajti, Portal to doprovází světelným majákem. Snad jen dotyková ploška z původního ovladače je zde vyřešená trochu šalamounsky. Je totiž virtuální a namapována přímo na dotykovou obrazovku do podoby dvou obdélníků, na které dosáhnete svými palci. Je to řešení, které mi moc nesedí, ale použitelné to je.

Možná teď máte pocit, že Portal více méně jen chválím, ale to proto, že posbírané neduhy jsem si nechal až do druhé půlky této recenze. I na rychlé domácí 5GHz síti se během testování objevilo pár mušek, které trochu narušily idylku. Například během delšího hraní se čas od času objevily momenty, kdy mi obraz na jednu či dvě vteřiny jako by zamrznul a poté se zase rozjel. Je to věc, se kterou se u streamování asi musí počítat a člověka to trochu vrací na zem, že tento způsob hraní nemůže být úplně bez problémů. U klidnějších her to zas tak nevadí, ale podobné škobrtnutí uprostřed souboje nebo přestřelky, to už zamrzí mnohem více.

Pokud člověk vytáhne jas, zapne všechny haptické efekty a osvětlení, dostane se životnost baterie někam ke čtyřem hodinám hraní, což není mnoho. Ano vypnutím haptiky a tuhosti spouští se to dá prodloužit až na šest hodin, ale proč bych to dělal? Přeci nebudu vypínat efekty, které Portal tolik zdobí. Výkonnější baterie by se proto určitě hodila a věřím, že to v Sony zvažovali, ale nakonec dali přednost nižší váze Portalu.

Za mnohem větší nedokonalost pak považuji nemožnost streamovat hry z prémiových předplatných Playstation Plus, které nejsou instalované na pevném disku. Když tyto hry můžu streamovat přímo na PS5, proč bych je nemohl streamovat i na Portal? Nežádám přitom o dvojité streamování v reálném čase, což by asi způsobilo dvojnásobný lag. Jde mi o to, proč by původní stream hry určený do PS5 nemohl být rovnou posílán do Playstation Portal? Zatím jsem nikde nenašel žádné vysvětlení, ale pokud by to v budoucnu mohlo fungovat, bylo by to velké plus. Streamovat vlastně nejde ani nic dalšího. Pokud jste třeba doufali v Youtube nebo Spotify, tak se současnou verzi firmware na to zapomeňte.

Ještě více mě štvala nemožnost přepínat na Portalu lokální účty ostatních uživatelů naší PS5. Playstation Portal s něčím takovým vůbec nepočítá. Zatímco na PS5 se druhý uživatel přepne na svou plochu stiskem jediného tlačítka, tady nic takového nelze. Zkusil jsem schválně s připojeným Portalem zapnout i PS5 a uživatele natvrdo přepnout, čímž jsem dosáhl stavu, že Portal zobrazoval dashboard dalšího člena rodiny, ale jeho hry nešly spustit. Musel bych se z Portalu komplet odhlásit a on projít celým inicializačním procesem pro připojení k PS5. To je něco, co fakt nechcete dělat několikrát za den. Portal je tak evidentně koncipován jako zařízení, které používá pouze sólista a více uživatelům vůbec ale vůbec nefandí.

Jak už jsem v úvodu recenze naznačil, Playstation Portal v žádném případě nezapovídá hraní mimo domov, ale má to samozřejmě svá úskalí. Když vyjedete ven někam do hotelu, kde používají captive portal, jste doslova v háji, protože bez internetového browseru se na hotelovou síť prostě nedostanete. Portal nemá absolutně nic, co by jakkoli suplovalo internetový prohlížeč, takže k wifi se musíte připojit jedině napřímo. Na druhou stranu, pokud doma nebo v práci řešíte povolování zařízení přes MAC adresy, není to problém a MAC adresu síťovky vám Portal v pohodě zobrazí.

Portal dokáže být zvenčí funkční i přes mobilní připojení, ale použitelné to je asi jen když máte neomezený tarif a nemáte aplikovanou redukci rychlosti od operátora. Další úskalí při připojování mimo domov je, že nikdy nemáte 100% zaručeno, že se skutečně připojíte. V mém případě to byly dva úspěšné pokusy ze tří a vždy to byla operace zahrnující desítky sekund čekání a někdy se doba počítala i na minuty, pokud se napoprvé nezadařilo. Aby bylo možné se s Portalem připojit, je potřeba mít stále svou PS5 v režimu spánku a jakmile jí někdo nedopatřením po vlastním hraní vypne, už jí na dálku neoživíte. Jednou se mi také stalo, že se připojit prostě nešlo a zjistili jsme, že se PS5 prostě kousla a nedokázala se probrat. Někdo z rodiny mi jí pak musel resetovat přes vypínač, aby znovu naběhla. Tyhle „radosti“ k tomu zkrátka patří a člověk s nimi musí bohužel počítat.

Kdybych to měl komplet shrnout tak Playstation Portal je výborné bezdrátové zařízení pro použití doma, kde poskytuje svému uživateli nekompromisní výkon a super grafiku. Použití mimo domácnost je možné, ale tady už nastupují určitá omezení, která musíte buď přijmout nebo zvážit, jestli to má ještě smysl. Já třeba nehodlám s Portalem cestovat už kvůli jeho velikosti a nechci se nervovat s připojením z venkovních sítí. Na cestu do autobusu nebo na dovolenou si raději vezmu Switch, který je zcela autonomním zařízením. Naproti tomu doma z gauče, při blokované televizi rodinou, je hraní přes Portal naprostým topem v oblasti handheld zařízení. Nezapomínám, že jde „pouze“ o streamování, ale ve výsledku to vlastně ničemu zásadně nevadí.

Mimochodem v rámci testování jsem vyzkoušel i iPad Pro s připojeným DualSense ovladačem a nainstalovanou aplikací PS Remote Play od Sony. Chtěl jsem si ověřit, jestli se to vyrovná zážitku s Playstation Portal a můžu říct, že nevyrovná. Na stejné rychlé síti, měl iPad mnohem větší latenci a lagování se chvílemi stávalo až nesnesitelné. Zatímco na dedikovaném Playstation Portal běželo vše na pohodu, na iPadu jsem s tím vyloženě pral a ve výsledku mi ani obraz nepřišel úplně ostrý. Tablet s retina displejem evidentně musel upscaloval, a to se odrazilo na výsledku. Portal přitom jede nativně 1980x1080 pixel na pixel, takže 100 % ostrost obrazu je vždy zaručena.

Pokud někdo řeší cenu (cca 5300 Kč), dovolím si připomenout, že jsou lidé, kteří si za prakticky stejný peníz pořídili prémiový ovladač DualSense Edge. Koupě Portalu mi tak v tomto ohledu dává mnohem větší smysl než vcelku hodně drahý prémiový ovladač. Portal určitě není dokonalé zařízení, jeho výhody a specifické využití jsou jasně dané a nyní i vyzkoušené. Pokud jste se v mé recenzi identifikovali jako cílová skupina, koupí Playstation Portal rozhodně neprohloupíte.

VERDIKT: Playstation Portal poskytuje překvapivě dobrý herní zážitek, což jsem popravdě nečekal. Velkou zásluhu na tom má skvělý displej a výborná ergonomie ovladače s haptickými efekty. Myslím, že není hry, kterou by si člověk na tomto zařízení neužil, a to včetně FPS stříleček (bez kompetitivního hraní proti živým protihráčům). Ke spokojenému hraní to ale chce hrát na dobré wifi, kterou nevytěžují další uživatelé.