RECENZE Ultros

Skoro psychedelický zážitek v plošinovce.

Dnes už trochu skomírající žánr plošinovek aktuálně rozbouřila metroidvania jménem Ultros. Pokud netušíte, co to je za žánr, vězte, že se jedná o hru využívající herní prvky legendárních her Metroid a Castlevania. Spletité bludiště v této hře tvoří jeden velký svět, do kterého bez zbytečného otálení vstupujete a vydáváte se na svou prapodivnou pouť...

Musím říct, že první okamžiky jsou v Ultros velmi zvláštní. Každý, kdo to viděl, mi potvrdil, že se jedná o skoro psychedelický zážitek a já s tím musím souhlasit. Od první do poslední obrazovky zde všechno vypadá jak jízda na LSD a všemu dává korunu velmi poutavá a zvláštní hudba. Hlavní hrdina toho moc nenamluví, ostatní NPC postavy už jsou trochu sdílnější, ale zase jim není rozumět, takže to jistí rámečky s titulky.

V samotném začátku hry moc vstupních informací nedostanete a je to zřejmý záměr. Musíte začít prozkoumávat podivuhodný svět a snažit se zjistit, o co tady vlastně jde. Následné poznání, že jste v útrobách jakéhosi mimozemského organického tělesa plujícím vesmírem, kde se nalézá nespočet různých nepřátel a spousta organického haraburdí, vám musí stačit. I když se postupně dozvídáte více a více, málokdy získáte pocit, že je vše jasné a predikovatelné.

Po vzoru metroidvanie je z herní mapy světa dokonalé bludiště, kde zmateně pobíháte ve snaze najít skrytý průchod do další sekce. Hledání správné cesty je ale součást hratelnosti, takže to neberu jako negativum.

Boj je rovněž nezbytnou součásti hry stejně jako jednoduchý zkušenostní strom. Základních typů nepřátel je několik a místy se opakují. Nicméně na různé typy protivníků platí odlišné útoky. Například nepřátele, kteří se kryjí energetickým štítem je nutné načnout těžkým útokem, který prolomí ochranu a teprve potom je možné zasadit konečný úder. Další dovednosti a bojová komba lze získat v dovednostním stromu skrze pojídání dost nechutných částí těl zabitých nepřátel. To je vskutku hodně originální, ale ve srovnání se zbytkem hry to nijak nevybočuje.

Útočné i obranné akce musíte provádět ve velké rychlosti, takže občas je to trochu frenetické mačkání tlačítek a hýbání s páčkami gamepadu. Akce pak graduje souboji s bossy, kde ze sebe musíte vydat všechno. Není se ale třeba bát, že při zabití vaší postavy pojedete od úplného začátku. V Ultros se nacházejí speciální místa s kulatou kukaní, která vás zregeneruje a uloží pozici. Takže pokud se souboj nevyvede, následuje návrat k nejbližší pozici a jede se zase dál.

Pokud by obtížnost byla na vás moc vysoká, tak je zde nastavení přístupnosti, které vám umožní snížit si například postih při zásazích nepřátel. Ač není Ultros lehkou hrou, díky podobným funkcím se nikdy nestane frustrující, a to je hlavní. Na své si tak přijdou jak ostřílení hráči, tak i úplní nováčci žánru.

Dalším aspektem hry je sázení získaných semínek, které vyrostou ve velké rostliny a následně přinášejí určité benefity. Tyto rostliny dokáží přečkat i několikeré přetočení časové smyčky, které vás v určitých momentech donutí znovu si projít herní mapu. Nicméně herní postup si hra vždy pamatuje a zasazené rostliny jsou pak větší a mohutnější. Mnohem vyšší rostlina třeba dokáže zpřístupnit části mapy, které byly dříve nedostupné. Časové smyčky mě sice úplně nenadchly (nemám rád opakované průchody), ale v této hře je tolik divných a zvláštních věcí, že to zkrátka tvoří její podstatu a dělá to z ní doslova unikátní záležitost.

Ultros se dá v rychlosti proběhnout za deset hodin, ale také zde není problém strávit i dvojnásobek herního času. Záleží na vašich dovednostech a snaze prozkoumat úplně všechno. Atmosféra a rozmanitost lokací je vskutku jedinečná a můžu vám garantovat, že na průchod touto hrou budete ještě dlouho vzpomínat. V paměti vám zůstane jednak grafický vizuál a nespočet podivností, které jste si do té doby ani nedokázali představit, natož je prožít se svou postavou.

VERDIKT: I přes občasnou repetivnost a povinnost opakovat průchod herním světem, se jedná o úžasnou hru, kterou byste si neměli nechat ujít. Platí to jak pro fandy metroidvanie, tak pro ty, co o tomto zvláštním žánru slyší úplně poprvé.