Recenze online funkcí FIFA 13

A také jak se povedla PC (kon)verze.

Virtuální fotbalisti už si FIFA 13 užívají téměř měsíc (pokud tedy nedali přednost konkurenci v podobě Pro Evo), je proto nejvyšší čas na slíbený dodatek k recenzi, ve kterém proklepneme především online módy a funkce. A také jak dopadla PC verze hry, potažmo o kolik (a v čem) má navrch proti konzolím.

Prohlásit, že je FIFA 13 bez internetového připojení sotva poloviční, by nebylo úplně přesné ani pravdivé. Herních režimů, které vás ve vší slušnosti odmítnou, s hláškou o nutnosti připojit se k serverům EA, je totiž dnes už většina. Offline si můžete kopnout vlastně jen rychlý zápas, odehrát turnaj, zkusit štěstí v kariéře/sezóně, či trénovat do zemdlení. Což pochopitelně mnohým bohatě postačí. Online módy přesto nabízejí o dost víc, včetně režimů a funkcí, které by bez neustálých updatů, aktualizací statistik a spojení nebyly myslitelné.

Ve FIFA 13 to opravdu žije

Nelze nezačít záložkou Match Day, letošní to novinkou, zajišťující pravidelný přísun informací z reálného fotbalového světa do hry. EA Sports koketovali v sérii FIFA se zrcadlením ligových soutěží již dříve, možná si ještě vzpomenete na featuru Adidas Live Season (uvedena tuším s FIFA 09), kterážto dodávala aktuální formu hráčům z vybraných lig. Ta postupem času morfovala až do stávající podoby, oficiálně zvané EAS FC Match Day. V kostce jde znovu o neustálé updaty a čerstvá aktuální data, proměňující atributy všech hráčů a týmů na základě jejich skutečných výkonů.

V přehledné tabulce tedy hned vidíte jací útočníci si o pár bodíků polepšili, v čem a proč (pokud například vstřelí hráč o víkendu dva góly, jeho sebevědomí vzroste a hned následující týden to ve FIFA 13 pocítíte), stejně jako celé týmy. Ostatně obrázky z galerií jsou víc než názorné, všudypřítomné barevné šipičky zobrazující formu nekompromisně kopírují reálné výkony. Match Day však nebdí pouze nad čerstvými soupiskami a formou. Díky režimům jako Live Fixtures a Games of the Week vás teď doslova vtáhne do hry, jelikož si už po pár hodinách můžete zopakovat utkání ze kterého jste právě přišli, potažmo ho shlédli na sportovním kanále.

AC Milán na tom teď není moc dobře

Zažil to asi každý, v Lize mistrů se schyluje k zajímavému zápasu, naši reprezentaci čeká klíčový duel kvalifikace, v italské lize se utkají odvěcí milánští rivalové…, tak proč nenastartovat hru a nevyzkoušet daný zápas virtuálně? FIFA 13 to celé povyšuje právě prostřednictvím funkce Match Day, když opravdu předkládá přesně tutéž sestavu, rozestavení a všechny hráče v takovém rozpoložení, v jakém je předchozí ligová kola zanechala. Games of the Week nabízejí týden co týden pětici vybraných utkání, převážně se speciálním nábojem - ať už jde o derby, nebo postup do play-off.

Během mého testování bylo aktuální zrovna slavné El Clásico, ale také už zmíněný souboj AC Milán s Interem, či zápas Manchesteru s Newcastlem, do něhož vstupovali United po nevydařeném víkendu a prohře se Spurs. Takové zápasy mají rázem jinou atmosféru i punc, s časy dávno minulými, kdy nám musely stačit jen měsíc staré soupisky (v tom lepším případě, pokud vůbec byla možnost je stáhnout), se to vážně nedá srovnat. Autentičnost kromě aktuální formy, zranění a hráčů chybějících v kádru třeba kvůli reprezentaci, neřku-li karetnímu trestu, navrch podporují ještě komentátoři, zmiňující právě několik posledních výsledků, respektive pozici v tabulce a možné vyhlídky na domácí i evropské poháry. Fanoušci už snad ani nemohou chtít víc.

Fandíme slušně a podporujeme svůj klub

Na podobném principu funguje také EA Sports Football Club, aneb ono věčné sbírání bodíků a v uvozovkách reprezentace vašeho oblíbeného klubu. FIFA 13 disponuje několika novinkami, dramatické změny ovšem nečekejte, znovu je to hlavně o mamonu, soutěžení s přáteli a neustálé kontrole tabulek, žebříčků a statistik. Virtuální (případně i skutečné) kredity lze v obchodě směnit za nové kopačky, míče, historické a třetí sady dresů, vylepšení atributů pro vašeho Be a Pro borce, speciální gólové oslavy a tak dál. Mimochodem ti kdož mají rozehráno z FIFA 12 a svoje data po ruce, mohou plynule navázat a být ve výhodě.

Za zmínku stojí též systém výzev, fungující podobně jako v hokejové NHL, případně tradičních fotbalových "datadiscích" EURO a World Cup. Znovu jde o přepisování a potvrzování historie, lépe řečeno naskakování do předem vybraných rozehraných zápasů, s cílem splnit daná kritéria. Pro příklad vybírám třeba Maria Balotelliho a jeho penaltu v zápase Ligy mistrů Manchester City versus Borussia Dortmund. Na každý pád všechno je to o prestiži, o fanoušcích a nikdy nekončícím soupeření. Vždyť hra vám prostřednictvím sloupcových grafů v jednom kuse předhazuje jak si ten který klub stojí, na zdejší mapě fotbalového světa, a jak ho hráči svými výkony ve FIFA 13 postrčili zase o kousek výš.

Co máš? Vlka! Jé vyměň, já už jich mám osmačtyřicet

Velice atraktivní je rovněž režim FIFA Ultimate Team, relativně zánovní a dnes už hodně profláknutý. Kdysi dávno jsem ho přirovnával k fotbalové variaci na Magic: The Gathering. Takže už jen ve stručnosti a především pro ty, kdož sběratelskému šílenství ještě nepodlehli a tenhle mód nevyzkoušeli. Premisa je jednoduchá, kupujete balíčky, shromažďujete fotbalové kartičky a budujete ten nejlepší možný tým. Pochopitelně čím více paklíků pořídíte, tím více peněz Electronic Arts vydělají ;) ale vzroste tím i šance ulovit opravdu hvězdného hráče, respektive získat ceněnou kartu.

O skladbě týmu, neustálé výměně borců na jednotlivých pozicích a nekonečném laborování s pomyslnou chemií (spoluhráči si musí "sednout" a tvořit co možná nejkompaktnější celek) se netřeba dlouze rozepisovat, konečně tohle ke sportovním hrám patří prakticky odjakživa. Provázanost s internetem však znovu všechno posunuje o úroveň výš, jakkoliv i tady jde opět hlavně o body, virtuální mince a boj o poháry. Lákadlo v podobě nákupu dalších balíčků, sledování aukcí, přihazování na žádané karty a vůbec online obchodování, je velice silné - inu tenhle režim vás jen tak nepustí, stavbou týmu a hraním zápasů lze trávit skutečně stovky hodin.

Je libo zápas jeden na jednoho, nebo si dáme 11 vs 11?

Online možnosti FIFA 13 jsou na každý pád velice pestré, výše nakousnuté módy patří k těm výraznějším, novým, či alespoň do série nedávno zařazeným. Kromě toho je samozřejmě k dispozici i léty prověřená klasika a bezpočet možností jak si zahrát po internetu, ať už to bude jen nějaký přáteláček, souboje jeden na jednoho, kooperativní režim, turnaj, sezóna, potažmo monstrózní režim jedenáct na jedenáct, kdy je každý hráč na hřišti v moci reálného Be a Pro profíka.

Celý zápas z dema FIFA 13

Razítkem "novinka" je označen i mód Seasons, ve kterém plníte virtuální vitrínku vaší poličky trofejemi a poháry, při hraní online sezóny. Propracovaný matchmaking systém sestavuje z připojených hráčů jednotlivé divize, úspěšné týmy nasazuje do pohárů…, popisovat jak se vše zase točí kolem tabulek a žebříčků opravdu nebudu. Jde jednoduše o teritoriální a kontinentální nadvládu, kdy svůj tým posouváte nahoru. Kdo ví, třeba to po desítkách (mno, spíš stovkách) hodin a zápasů jednou dotáhnete na virtuálního mistra ČR, Evropy a časem i světa, načež vás hra označí za nejúspěšnějšího hráče vůbec.

Míra Bosák je na fotbal nejlepší…

Pár řádků ještě k české lokalizaci a komentáři - vždyť recenzi jsme psali na základě anglické PS3 review verze, jejíž texty ještě nebyly úplně finální a Bosák se Svěceným chyběli úplně. Prodávaná písíčková FIFA 13 (v mém případě digitální, stažená přímo z Originu) je samozřejmě již stoprocentní, takže k překladu nelze mít vážnějších připomínek. Místy lehce šroubované věty a špatné skloňování jdou samozřejmě na vrub naší mateřštině, respektive originální angličtině, která si se stavbou řetězců textu poradí mnohem lépe. No a jako obvykle, nad statistikami a tabulkami se občas musíte drobně zamyslet, zvlášť pokud máte zažité anglické zkratky. Rozklíčovat jejich české ekvivalenty vteřinku-dvě zabere.

Jaromír Bosák a Petr Svěcený potom odvádějí svůj standardní výkon, nutno ale dodat virtuální výkon. Herní komentář za tím "skutečným a televizním" zkrátka v mnohém zaostává, ale na to už jsme za ta léta asi zvyklí. Oba pánové se tudíž i ve FIFA 13 velmi rychle začínají opakovat, tu a tam bývají znovu hodně mimo (když vyprávějí o něčem, co se na hřišti neodehrává) a přestože patrně proběhly nějaké dotáčky a snad i opravy, kvalit svých anglických virtuálních kolegů ani náhodou nedosahují.

Vzrušené výkřiky "Cristiano Ronaldo!", kdykoliv se tento borec dostane k míči (co na tom, že třeba na vlastní polovině), velebení jakéhosi "mladičkého Španěla Fabregase" a další příklady jsou už legendární. Stejně jako občasné zlověstné ticho z komentátorské kabiny, které nesimuluje výpadek na trase a ztrátu spojení, nýbrž dokumentuje nízký počet nahraných vět, když ne rovnou technické problémy. Ale podobně jako u textů, čeština jednoduše není nejvhodnějším jazykem pro virtuální komentář. A mohlo být i hůř, jen si představte u mikrofonu Pavla Čapka, nebo sporťáky z Novy.

Televizní reklama s živými fotbalisty

… a na hraní zase PC

Jsou tomu plus/mínus přesně dva roky, co se PC hráči mohli začít radovat. Po letech pohádek (počítače jsou pro next-gen fotbal příliš slabé, na konzolovou verzi FIFA nemají výkon) dostali od EA konečně důstojný a technicky nezastaralý fotbal. Nešlo přitom o odfláknutý port, ale o s citem vyvíjenou PC verzi, která uměla používat myš v menu, konfigurovat gamepad i klávesnici, nastavit detailně grafiku, vybrat rozlišení i formát obrazu…, a navrch ani nebyla moc hardwarově náročná. Je asi zbytečné říkat, že i FIFA 13 může na PC vypadat o dost lépe než na konzolích, mít ostřejší textury, opravdu vyhlazené hrany, skutečné HD rozlišení (ať už si pod tím představíte cokoliv), bleskové nahrávací časy…, tedy pokud vše funguje.

Narážím tím na množství problémů, se kterými se hráči potýkali už v případě demoverze. A které pro mnohé bohužel přetrvaly i do verze plné. Někdo hru vůbec nespustí, dalším nefunguje komentář, tenhle se trápí s nízkou snímkovací frekvencí a támhleten zas laboruje s častým padáním. Takový je obrázek některých diskusních fór. Musím to zaklepat a snad čtenáře moc nenaštvu, ale na mém počítači běží FIFA 13 naprosto bez problémů. Plynule, nepadá, všechno fungovalo od první chvíle, lehce doladit jsem musel jenom nastavení vyhlazování a filtrování textur - kvůli drobnému trhání při pohybu hlavní kamery. Jinak ovšem maximální spokojenost, podobně jako s turnajovým EURO DLC pro FIFA 12. Na technickou stránku PC fotbálků od EA Canada si opravdu stěžovat nemohu.

FIFA 13

iOS, PS3, Xbox 360, PS2, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo 3DS