If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Forza Motorsport 4

Nový král konzolového závodění usedl na trůn.

My, fanoušci rychlosti. My, oddaní síle. Bojíme se o svou lásku ke řvoucím motorům a pachu spálené gumy. Máme prý myslet na hospodárnost. Ne na vzrušení a zábavu. Zrovna my jsme prý ti podivní. Stále je ale naděje. Existuje útočiště. Místo, kde se oslavují rychlost a zábava. Forza Motorsport 4. Takovým romantickým úvodem z úst Jeremyho Clarksona vás přivítá Forza toho rodu čtvrtá, jakožto americká odpověď na japonskou důkladnost v podání pátého Gran Turisma. Forza 4 ovšem pase po tom nejcennějším, co má GT5 v držení. Po trůnu krále konzolových závodů.

Však vás také vhodí zcela bez přípravy za volant silného Ferrari F-458 Italia, a člověče, ukaž, jaké umění v tobě dřímá! Jestli ale poslední Gran Turismo prakticky zcela opustilo své předchůdce s jasným poselstvím, že nastupuje nová generace, čtvrtá Forza tak agresivní není a tvoří spíše postupně cizelovanou evoluci, která je ovšem dnes už prakticky dokonalá. Na ten nejběžnější pohled je nová Forza skoro k nerozeznání od už tak dobré trojky, ale pod pokličkou se přátelé dějí věci, takže o zbrusu novém dílu tu není ani pochyb!

Samozřejmě, že v ní najdete celou řadu vozů a okruhů převedených z minulých dílů, ale žádné kompromisy jako v GT5 nečekejte. Zde je vše znovu přemodelováno do většího detailu, ať už je to každý jeden vůz z celkové nabídky přesahující 500 automobilů od 80 výrobců, nebo jakýkoli okruh z necelé třicítky unikátních lokací ve více než 130 variantách. To znamená pro srovnání o 80 vozidel a 7 tratí více než má Forza 3 i s vydanými DLC. Takže v garáži bude každý spokojený, však opravdu slušný zápřah má rozsah nabídky, která začíná miniauty typu Fordu Ka, pokračuje přes silné supersporty a končí australskými V8 a LMP1 prototypy z Le Mans.

Každé auto má přitom ve své základní verzi reálný zvuk motoru (vždy ručně nahrávaný), dosti odlišné jízdní vlastnosti a samozřejmě i kompletně animovaný interiér s funkčními zrcátky a přístroji. Kromě vyšších detailů a textur dostaly vozy nové dynamické stíny a odlesky, takže na trati sice ani náhodou nevypadají jako z obrázků, ale na dnešní dobu je to stále špička, včetně jistého progresu od třetího dílu. Nicméně musím uznat, že ty necelé dvě stovky prémiových aut z GT5 zůstaly graficky nepřekonané.

Naproti tomu okruhy snesou ještě přísnější měřítka a díky plně animovanému okolí včetně porostu, 3D divákům a fotorealistickým horizontům, překonávají mírou detailu své protějšky z jakékoli konzolové hry. Jezdí se přitom za různých částí dne, od úsvitu do soumraku, ale dynamické počasí a proměnlivou dobu, stejně jako boxy s mechaniky Forza ještě nedostala, v tom GT5 stále vede. Nicméně i staré tratě z minulého dílu dostaly mnohem více detailů a objektů, takže se na ně ještě lépe dívá. Taková Severní smyčka za úsvitu s majestátním hradem Nürburg před vámi je opravdu až snový pohled! Jakkoli je ve vyšším rozlišení jedoucí GT5 stále graficky jemnější, tak vzhledem ke zvýšenému počtu startujících až na 16 jezdců (typicky jich ale jezdí 12) a naprosto plynulému chodu v 60 FPS/720p bez jakýchkoli propadů, je obrázek výborný.

Jestli ale považujete Gran Turismo 5 za vrchol reálných jízdních vlastností na konzolích, doporučuji přesednout do nové Forzy. Z mého pohledu ta nejdůležitější novinka se totiž skrývá pod zbrusu novým jízdním a fyzickým modelem, na němž má lví podíl spolupráce s koncernem Pirelli, který dodal velké množství dat pro chování vozů a s nímž tvůrci vyrobili zcela nový algoritmus pro chování vozu při jízdě a opotřebení pneumatik. V tomto bodě Forza 4 naprosto exceluje a i s joypadem si budete užívat doslova každou zatáčku. To ovšem znamená vypnout zcela všechny asistence a dát si manuální řazení, teprve pak se vám hra odmění tím nejrealističtějším zážitkem!

Je přitom celkem jedno, jaké auto si vyberete, protože skvěle se ovládají až na závodní monstra prakticky všechna. Sednete do klasické Alfy Romeo Giulie GTA z roku 1965, přitopíte si na neutrál a hned si budete libovat v nádherně znějícím čtyřválci s karburátorem. I přes trigger lze citlivě dávkovat plyn pro rozjezd, a když pak mezi skalami v Camino Viejo přebrzdíte do přetáčivého smyku, tak stačí jen trochu ubrat, vyrovnat volant a po dupnutí na plyn se auto samo srovná a vás zaleje blažený pocit pěkně vystřiženého a řízeného vyhození zádě. V dalším závodě si vyberete třeba už méně splašený Citroen DS3, který trefuje apexy skoro sám a řeknete si jako já, safra, tady je každé auto malou osobností, se svým vlastním světem zase jiné jízdy a požitku z ovládání!

Jestli mám své pocity z řízení říci jednou větou, tak je Forza 4 snad první konzolový simulátor, který se pojetím jízdy vyrovná takovým ikonám, jako je rFactor nebo iRacing na PC a který si skvěle zařídíte nejen s volantem, ale i s joypadem! Turn 10 odvedli s Pirelli skvělou práci, takže když si aktivujete všechny pomocníky (ABS, kontrola trakce, auto brzdění, vrácení času atd.) auto se řídí prakticky samo, ale zcela bez nich je to úplně jiná a mnohem lepší písnička, kdy reálný projev dokonale cítíte, stejně jako váhu vozu, takže kupř. offroady to i při malých rychlostech mnohem více vynáší. Prostě všechny fyzické zákonitosti jsou zde krásně čitelné.

On už je jenom dokonalý zážitek kochat se při volném pohledu na automobil v showroomu, v němž vozy už vypadají vskutku tak jemně a detailně, jako na všech uvolněných obrázcích. Takže je na nich provedený i sebemenší detail, včetně takových drobností, jako je např. chladič oleje s potrubím pod čelní mřížkou, který jinde vidíte maximálně jako lepší čtvercovou texturu. Ještě vymazlenějším stupínkem je další showroom Autovista, který ale ukazuje jen půldruhou desítku super drahých automobilů. Za to se v něm lze pohybovat s Kinectem, mávnutím rukou otevírat všechny dveře a skrze bubliny se obdivovat technické dokonalosti těchto žihadel, když vaším průvodcem je opět Jeremy Clarkson z Top Gearu, jenž s láskou uvádí každý automobil.

Jakoby samozřejmě jste zváni i do kokpitu, uvedeni v informace plovoucími tabulkami s technickými údaji a lze i nastartovat a provětrat si uši skutečnými zvuky motorů, které si ostatně všechna auta nesou i do závodů. Takže tady konečně usnete u vytůrovaného Peugeotu 908 HDI, ale probudíte půl baráku s vytočenou Zondou. Přesně tak to má být! A pochválit musím i hudební podkres, jenž je také příjemný, nicméně skvělého a dynamického soundtracku Shiftu 2, který stavím na hudební vrchol závodních her, nedosahuje.

Pořád tu zmiňuji ten Top Gear, ale to není náhodou, protože ve Forze 4 je duch tří bodrých novinářů, co si vodí celý svět, znát skoro na každém kroku. Autentické televizní studio vám poslouží jako stylové pozadí, stejně jako prázdný hangár z Dunsfoldského letiště, které také tvoří jeden z okruhů ve hře. Na něm se třeba jezdí automobilový bowling s porážením kuželek. A na veselou notu hraje Forza 4 i výborným fotbálkem s obří mičudou nebo hrou na babu v podání plechových hráčů. To jsou všechno nápady z líhně Top Gearu. Je jasné, že se zde můžete v Dunsfoldu poměřit i s celebritkami a posadit se do Ceedu nebo Liany a zjistit, jaký čas na testovací trati zajedete vy.

Je skoro zbytečné zmiňovat další trademark celé série, a to dokonalé spojení s online funkcemi, které nemá žádná jiná závodní hra takto široké. Bez internetu je zkrátka Forza poloviční zábava. Samozřejmostí jsou všemožné hráčské žebříčky, podle kterých hned vidíte, jak si ve světě nebo mezi svými přáteli stojíte. Nechybí stažení stínového vozu nebo opakovaček, ale kamarádské soupeření ještě více posiluje další zbrusu nový prvek, čímž je speciální režim "Rivalové". Ten byl určitě inspirován povedeným Autologem od EA, ale tvůrci jej zásadně vylepšili.

Rivalové jsou takovým státem ve státě, protože tady se jedná o samostatný a plnohodnotný závodní režim, jenž nabízí zatím více než 60 rozmanitých časovek v 7 typech jízd. Vždy vám hra automaticky vybere podle vašeho nejlepšího času na trati, který jste zajeli dříve v jakémkoli režimu, jednoho živého soupeře, tedy rivala, proti jehož času v podobě ghost caru soutěžíte. Jenže rádoby obyčejný duel dokonale ztěžují různé podmínky a zadání. Tak třeba jezdíte na plně obsazené Nordschleife, kde kličkují výletníci s pomalými auty a v honbě za stínem musíte nebezpečně předjíždět davy motoristů.

Jiný závod vám zase do cesty hodí vykolíkovanou dráhu z kuželů nebo branek, samozřejmě vloženou do tratě tak, že se nedá projet plynule a na plný výkon. Když rivala, kterého si můžete také sami vybrat, porazíte, okamžitě se dostanete před něj v žebříčku a hra mu pošle bleskovou zprávu, že je to lemra pomalá a že ho dal nějaký nýmand z Čech. Pro národní hrdost si totiž můžete do svého profilu, jenž je společný pro offline i online závodění, vložit jeden ze 400 odznaků a titulů, které si postupně vyjezdíte. Já si třeba prozatím zvolil naši národní vlajku a hlášku, že "Jsem velký šéf". Je sympatické, že část rivalských závodů bude každý měsíc obměňována, takže už jenom v tomto režimu klidně velice zábavně strávíte celé mládí.

Ať už jezdíte cokoli a kdekoli, neustále si zvyšujete svoji řidičskou úroveň, na jejíž finální padesátý stupínek se ale dostanete tak za několik týdnů, možná měsíců usilovné jízdy. Každý krůček nahoru znamená jedno nové auto zdarma. Navíc za najeté kilometry v jedné značce vás výrobce oceňuje navyšováním své přízně také ve stejném počtu. Což shrnuto znamená vyšší přísun kreditů pro nákup nebo tuning vozů a také lacinější náhradní díly pro vylepšování v rámci jedné automobilky. Forza 4 vás totiž vůbec nenutí neustále měnit auťák a učit se s ním jezdit. Naopak vás motivuje zachovávat věrnost jednou typu či alespoň automobilce, však s pomocí skvělého tuningu, jenž je snadno pochopitelný a perfektně vysvětlený, můžete snadno posouvat svůj dříve slaboučký Golf do stále vyšších tříd a absolvovat s ním velkou část kariéry.

Kariéru má na starosti také zbrusu nový režim World Tour, který vám neúnavně servíruje jeden závod za druhým tak, aby se neustále střídaly jak pozvané třídy vozů, tak hlavně lokace. Mezi závody tak ve skvělé prezentaci přelétáváte po světové mapě jak prstem po globusu a účastníte se obrovské porce kolem 300 podniků a turnajů s více než tisícovkou závodů, které jsou znovu rozděleny do desítky závodních sezon. Samozřejmě později už to bude krapet nudné kroužení, ale vždy si můžete kdykoli změnit svůj vůz oproti v tomto nepohodlnému GT5 velmi rychlou cestou a World Tour vám okamžitě nabídne zase jiné závody.

Trailer z testovací trati Top Gearu

Pokud ale dáváte přednost profesorskému plnění podniků jedné divize najednou, lze se prostě přepnout do velké tabulky s přehledem všech závodů, kde jednak vidíte všechny odemčené jízdy a druhak si můžete jakýkoli podnik ze světového turné zajet znovu, nebo si vybrat úplně jiný. Prostě svoboda závodění na každém kroku, což je fajn. A když si chcete trochu oddechnout nebo se jen kochat tratí, tak do závodu povoláte AI jezdce, který podnik odjede zpravidla na výhru místo vás, ale má to dva háčky. Hlavně vám sebere velkou část odměny a nelze jej z boxů nijak řídit, jako to umí GT5 v režimu B-Spec. Jeho přítomnost mi přišla vcelku zbytečná.

To už je lepší založit si vlastní automobilový klub třeba své oblíbené značky a pozvat do něj své přátele. Z toho pak profitují všichni členové, když si mohou navzájem sdílet a půjčovat své vozy, nebo vyzvat jiný klub a rozdat si to mezi týmy na trati. Opravdu drtivou nabídku online funkcí ještě podporují online závody až pro 16 hráčů (dříve 8), nechybí splitscreen pro dva, tradiční veřejné aukce vozidel, tuningových paketů a designů karoserie (editor vzhledu aut je opět výborný!), stejně jako fotografický režim s vystavováním v online galerii. Snímky ale lze stáhnout do PC pouze skrze web Forzy. Kromě nově koncipovaných opakovaček s televizní kamerou lze natáčet a ukazovat taktéž krátké akční videoklipy třeba vašich bouraček.

Ty ovšem nejsou nijak pokročilé, stále se auta boří spíše kosmeticky a karoserie se spíše škrábe, než že by se výrazně deformovala jako třeba v GRIDu. Zde hra na špičku v žánru stále ztrácí, nicméně upadnuté nárazníky se také počítají, stejně jako velké poškození auta po větším nárazu, s nímž už se třeba ani nerozjedete. Každopádně oceňuji benevolentnější destrukční model v tom, že lze auto převrátit i na střechu. Přičemž z této polohy vleže se na vyšší nastavení obtížnosti bez restartu nedostanete. Je praktické, že všechny pomocníky si lze vždy nastavovat před každým novým závodem, když stupínků AI schopností hra nabízí kvarteto.

Tady se ale musím zamračit, protože byť není AI vůbec špatná, ba naopak, od takové hry bych čekal ještě lepší chování. Jezdci příkladně udržují vláček rychlé stopy a dobře nasazují na předjíždění, často sami bourají a jsou zdravě agresivní, nicméně i na vyšší obtížnost zbytečně brzdí na rovinkách, mnohdy se vám i s odstupem při vaší kolizi nevyhnou a drtivě to do vás napálí, nebo občas vystřihnou v rychlé zatáčce takovou specialitu, jako že vás nevybíravě předjedou a zbytečně přímo před vámi najednou zabrzdí. Kromě rFactoru z PC neznám ani jednu závodní hru, kde by AI fungovala zcela bezchybně a i když si na nižší obtížnost ani ničeho nemusíte všimnout, pravda je, že do čtveřice bych čekal krapet lepší chování.

Z mého pohledu jsou mrzuté i pevně dané startovní pozice bez přihlédnutí k umístění v předešlém závodě turnaje, což je vlastně společný přežitek snad u všech aktuálních závodů na konzolích a pozor si musíte dávat také při vyjetí z trati, kdy vás např. písek schválně na fleku zastaví. Je to kvůli čisté jízdě, ale stejně tyto uměle vytvořené rákosky na jezdce nemám zkrátka rád. Na druhou stranu to jsou při špičkovém rozsahu a kvalitách celé hry naštěstí jen maličkosti, z nichž třeba zase potěší přehledná telemetrie, české titulky (byť amatérské a s častými chybami jako "vzvrušení"), import dat z Forzy 3, nebo kompletní přizpůsobení ovladače včetně možnosti manuální spojky a nastavení mrtvých zón i pro analogové páčky.

Forza 4 je pak unikátní v tom, že vlastně nabízí ovládání čtyřmi různými způsoby: zapojit lze obyčejný joypad, lepší řízení by měl poskytnout nový bezdrátový volant Wireless Speed Wheel (do prodeje jde 14. října - určitě otestujeme), ještě lepší klasický volant (těch pár licencovaných je až na jednu výjimku ale dost drahých) a pro naprosté nováčky lze řídit i Kinectem, to pak ale hra sama zrychluje a zpomaluje, takže se tento způsob k opravdovému simulátoru asi moc nehodí. Kinect je ale možné dále využít při sledování hlavy a natáčení pohledu do zatáček, nebo při ovládání menu hry hlasovými pokyny v angličtině.

Jakkoli Forzu 4 hraju už více než týden v kuse, stále se u ní skvěle bavím, ten famózní jízdní model vám s každým novým vozem dodá zase nové zážitky a už jenom s Rivaly lze strávit více času, než v celé hře u konkurence. Velice návykové je také ladění a úprava vozů, jen v editoru designů mi hra počítá už více než 10 hodin a neustále aktualizované žebříčky po zcela každém závodě mě nadále motivují k dalším jízdám. Bodrý Jeremy má zkrátka velkou pravdu: Ještě existuje útočiště. Místo, kde se oslavují rychlost a zábava. Forza Motorsport 4 přebírá trůn nejlepších konzolových závodů od GT5 zcela zaslouženě.

VERDIKT: Přivítejte nový etalon, který stanovuje nová měřítka v závodních hrách, i když ani ten není bezchybný. Spojení nejlepšího jízdního modelu a fyziky na trhu s obří porcí obsahu, pokročilými komunitními i online funkcemi, a s výbornou grafikou, přehlednou prezentací a intuitivním ovládáním dalo vzniknout novému králi konzolových závodních her, který překonává vše, co bylo dosud vydáno.

Forza Motorsport 4 vyjde pouze pro X360 14. října za 1299 Kč. Opět na dvojici DVD s českými titulky a manuálem. Rozhovor s Danem Greenawaltem z Turn 10 publikuje Eurogamer na den vydání.

9 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

Forza Motorsport 4

Xbox 360

Related topics
About the Author

Michal Jonáš

Contributor

Comments