LittleBigPlanet 2 online funkce

Druhý díl recenze: Jak se hraje po spuštění serverů?

O tom, jak se hraje kampaň jednoho hráče dodaná na disku LBP2 a co nového přinesl editor levelů, jsem důkladně psal v lednu v úvodním díle recenze. Ale LittleBigPlanet 2 staví opět převážně na online funkcích, a tak recenze psaná v době vypnutých serverů nemohla obsáhnout vše podstatné. Pojďme se tedy podívat, jak se LBP2 hraje v plné parádě v této druhé a poslední části recenze.

Rovnou mohu říci, že na základních principech se změnilo minimum a kdo hrál první díl, bude ihned jako doma. Novinky přicházejí pouze v drobnostech, v nových komunitních webových stránkách, a v benevolentnějším přístupu samotných Media Molecule k cenzuře licencovaného obsahu. Ale jádro jako takové zůstalo beze změn.

Pokud vás náhodou první díl minul, tak připomeňme, že se jedná o zdařilou kombinaci kooperačního a kompetitivního hraní pro 1 až 4 hráče najednou. Která část převažuje, se liší level od levelu. Někde se pouze vzájemně vraždíte, jinde si musíte pomáhat, nebo třeba musíte spolupracovat a zároveň se okrádat o body najednou. I když nutno zmínit, že kombinace obou typů hratelnosti je perfektně vyvážena zejména v originálních úrovních dodaných na disku. Stažitelné levely jsou, až na výjimky, buď čistě kooperační a hratelné i v jednom hráči, anebo natvrdo postaví hráče proti sobě a jedinec se v nich moc nezabaví.

Přesto jsou online levely tím největším lákadlem, které LittleBigPlanet 2 nabízí. Vzhledem ke zpětné kompatibilitě s prvním dílem a nadšením fanoušků pro díl druhý, přináší nevyčerpatelnou zásobu různorodých úrovní. Samozřejmě, ne všechny jsou zábavné, protože hodně lidí zveřejňuje svoje první pokusy s editorem pouze kvůli trofeji. Ale protože se celkový počet levelů začíná blížit 4 milionům, tak i když by pouhá desetina procenta stála za zahrání, tak budete mít měsíce co dělat.

Abyste se v tak obrovském množství nemuseli přehrabovat pokusem a omylem, nabízí hra přehledné filtry, které vám snadno pomohou najít nejzajímavější kousky. Je libo nejlépe hodnocené levely za poslední týden? Levely, které zaujaly samotné vývojáře? Úrovně s největším počtem hráčů online? Nebo výsledky ještě přefiltrovat podle tagů a vybrat si pouze úrovně pro jednoho hráče, které obsahují souboj s Bossem? Není problém na pár kliků gamepadem. A nezáživným hrůzám se tím snadno vyhnete.

Právě zpracováním těchto funkcí hra nejvíce vyčnívá nad konkurencí. Samozřejmě, že LittleBigPlanet 2 není první hrou s editorem. Ani zdaleka první hrou s modifikacemi. Ani první hrou, kde lze hrát online. Ale na rozdíl od ostatních her, má sdílení zabudované přehlednou facebookovou formou. Dohrané levely lze ihned hodnotit a lze připisovat komentáře. Můžete se podívat rychle na ostatní levely oblíbeného autora, nebo sledovat, co hrají vaši přátelé a dát příležitost úrovním, které se jim líbily.

Díky celkové provázanosti se neustále dostáváte k novému obsahu. A to často rychleji, než jej stíháte odehrát. Například oproti sérii The Elder Scrolls, která je také známá editorem a mody, se jedná o zpracování o několik tříd výše a osobně bych si přál, aby jej převzaly i jiné hry.

Vyhledávání, které preferuje a propaguje osvědčené kvalitní kousky je ovšem dvousečnou zbraní. Pokud chcete hrát cizí levely, máte vyhráno a systém vám zaručí zábavu. Pokud ovšem chcete vlastní levely vytvářet a publikovat, dostanete se do záludné situace. Zveřejníte-li svůj nový výtvor, tak s nulovým počtem dohrání a komentářů bude chvíli ležet v sekcí čerstvých novinek. Pak ovšem zapadne a ztratí se v těch oblíbených osvědčených. Dostat svůj výtvor mezi lidi chce nejen kvalitní zpracování, ale bohužel i notnou dávku štěstí. Trápit se hodiny s levelem a poté po třech týdnech vidět, že jej hrálo všehovšudy 5 hráčů, zklame, lehce naštve a odradí od další tvorby.