RECENZE Trine 4: The Nightmare Prince

Počtvrté a stále královsky baví.

VERDIKT: Výborně se hraje a pohltí vás.

Od finských vývojářů Frozenbyte se k nám po čtyřleté přestávce vrací známá puzzle plošinovka, opět v nádherném 2.5D kabátku. A je nejen na co koukat.

Trojlístek hrdinů Trine je... svůj. „Mág" Amadeus, který sice neumí střílet ohnivé koule, ale zato mu jde levitace a čarování s bednami. Hrdinný statný rytíř Pontius, jenž nejraději bojuje s talířem v kuchyni. A podnikatelka / zlodějka Zoya, jejíž lano a hák nejednou vytáhne naše hrdiny z bryndy. Tentokrát jsou povoláni zachránit a přivést zpátky ztraceného prince Selia, který se stal vlastní obětí stínových příšer. A tak se hrdinové vydávají na cestu, která je kořeněna krásným a jemným humorem - například pěkně vtipnými dopisy z domova.

Na postavy čeká mnoho nástrah - od obyčejných dveří a propastí, přes trny, střílející kytky až po stínové vlky a jiné potvory. Hádanky mohou být jednoduché i docela komplexní, ale všechny se dají bez větších problémů projít. Jen to chce občas trochu zapřemýšlet, která kombinace schopností by se na daném místě nejvíc hodila. Hlavolamy jsou různé - nejenže je třeba někam vyskočit, vyšvihnout se, ale také zmrazit, vytáhnout šuplík, pomocí závaží posunout, či nasměrovat portál. Anebo naopak odrazit někam proud vody na zalití kytky či světla, abyste babičce ukázali, že umíte uvařit lektvar.

Pro náročné hra obsahuje spoustu skrytých lokací, které vám přidají další body zkušenosti. U hopsačky zkušenosti? Ano, Trine 4 obsahuje i malou míru prvků z RPG. Zkušenosti odemknou nové schopnosti. Ty se zde velmi hodí, protože krásně narušují rutinu a umožní vám řešit stále náročnější hádanky. Nejkrásněji se to projevuje u kouzelníka Amadea, jenž začíná s levitací jedné bedny, pak přidá ještě kouli, na níž si může každý z hrdinů zastepovat, skákací kouli a pak třeba i druhou bednu. Navíc k řešení problémů většinou nejde použít jen jednu postavu, musíte jejich schopnosti dát dohromady a vůbec to nejsou jednotvárné kombinace.

Hra nabízí hned několik možností, jak ji hrát: můžete ji projet čistě jako rychlou příběhovku na lehkou či normální obtížnost, nebo si můžete přizvat přátele a rodinu ke hře po místní síti či internetu, anebo si zahrát s někým neznámým ve veřejné hře přes internet.

Technická stránka je obecně velmi zdařilá. Hra střídá prostředí, navíc vypadá přímo pohádkově, kombinace předem vykreslených pozadí s hrdiny k sobě pasují a jsou nádherné. Hudební stránka svými instrumentálními tóny pak celý dojem jen umocňuje. Na moderním stroji vše běží krásně a plynule, problém však nebudou mít ani starší sestavy - hra si vystačí se starším čtyjádrem, čtyřmi gigy RAM, GTX560/HD 5700, 16GB na HDD a Windows 7/8/10. Bez potíží se dá hrát jak s klávesnicí, tak s moderním gamepadem (Logitech Rumblepad 2 hra už bohužel nepozná, Steam Controller ano), je vidět, že i na tomto aspektu si autoři dali záležet.

Trine 4 obsahuje kompletně české texty (a pět zahraničních dabingů). Zde jen malá výtka - čeština by si zasloužila herní revizi a korektury - na některých místech jsem zaznamenala nevhodný rod či vykání. Dále musím pochválit absenci dalších chyb a vyladěnou obtížnost. Jak už jsem zmínila, ve hře se skoro nedá zakysnout, při troše přemýšlení se na všechno dá přijít a sami hrdinové vám občas napoví. Zažijete sice frustraci, ale také těžké uspokojení nad nalezeným řešením problémů. Do každé lokace se můžete také kdykoliv vrátit a zkusit ji v klidu dokončit, omezení zde nejsou.

Hra vychází na PC (krabice, Steam a GOG), PS4, XB1 v krabicové verzi za 799,- Kč vč. DPH/30,- eur a Nintendo Switch za 899,- Kč vč. DPH. Zároveň se samostatnou hrou vychází i kompletní edice všech čtyř dílů, opět pro všechny herní platformy.

Trine 4 procvičí nejen reflexy, ale i mozek a nabídne vám více než 15 - 30 hodin kvalitní zábavy pro celou rodinu nebo třeba jen vaši drahou polovičku za velmi příjemnou cenu.

¨

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.