Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Preview The Last of Us od tvůrců Uncharted

Apokalypsa na pozadí vztahu dívky se starým antihrdinou.

Na papíře to může připomínat filmy bratří Coenů Opravdová kuráž nebo Tahle země není pro starý, jenže když fanoušci videoher zavětří jméno vývojářů z Naughty Dog, vybaví se jim něco docela jiného: dobrodružná série Uncharted. Ale pozor, v nejnovějším projektu firmy, který se jmenuje Last of Us a jde o silně apokalyptickou third-person akci, překvapivě nebudete provádět nadpřirozeně dlouhé skoky ani rasit stovky nepřátel s AK47.

Zbraní tu bude málo, kulek ještě méně a kromě přežití půjde hlavně o to, aby se vám podařilo spřátelit dvě hlavní postavy hry - čtrnáctiletou dívenku Ellie a tvrdého antihrdinu, čtyřicátníka Joela.

Tihle dva se potkají ve světě, jehož populaci vyhladil smrtící virus. Protože jeho bakterie se ve vzduchu dál udržují a hledají, kam by se přisály, na pořádek musí dohlížet americká armáda. Přeživší se koncentrují v zabezpečených táborech, odkud lze vyjít jen na vlastní pěst - kdo má smůlu a chytne venku infekci, toho vojáci u checkpointu zastřelí, aby virus nemohl dál šířit. Problém je v tom, že nikdy nevíte, jestli na vás brouk sednul nebo ne. Lze se řídit jediným známým pravidlem: čím uzavřenější prostor, tím větší šance, že se v něm koncentrují virové buňky.

V tomhle umí Joel chodit jako profík. Živí se pašováním zbraní mezi bezpečnou zónou a bezprostředním okolím, a když jednou dostane za úkol, aby místo kalašnikovů převezl zvídavou dospívající dívenku, jen pokrčí rameny, vyrejžuje peníze a jde na to. A když po něm vzápětí začnou střílet vojáci, klidně by byl dívku bezstarostně nechal na místě - jen kdyby zrovna neslíbil umírajícímu příteli, že se o Ellie postará. Sliby se jako v každém pravém westernu prostě musí dodržovat.

Tak začíná příběh, který autoři popisují jako "love story otcovské figury a osiřelého dítěte". Dívence je čtrnáct, takže jakési sexuální napětí (rozhodně v příštích dílech) nelze vyloučit, ale zvlášť v Americe se na vztahy s nezletilými dává pozor. Což už nicméně neznamená, že by se Ellie například nemohla umět ohánět se zbraněmi.

Co je ta dívka zač, nikdo pořádně nechápe. Když ji dáte do ruky kolt, střílí jako Clint Eastwood, a když se ohání pěstmi, nadává jako stará hajzlbába ("Motherf-ck! F-ck! F-ckface!" Kam se hrabe Battlefield 3?).

Podle preview hry v posledním Game Informeru si za Ellie nezahrajete ani na okamžik, ale tím spíš oceníte, když vás bude varovat před nepřáteli nebo dopředu informovat, jaká vás čekají rizika a kde tušit nástrahy. V průběhu hry se schopností dívky mají rapidně zlepšovat, což vždy potěší.

Ellie strávila většinu ze svých čtrnácti let v izolaci, nikdy okolní svět neviděla a každá pozůstalost z dávné civilizace - knížka nebo nalezené, polámané cédéčko - ji naprosto fascinuje. Svým způsobem si tedy tuhle výpravu užívá, narozdíl od Joela, který například ví, že když vám do cesty vstoupí banda chlápků s kapucemi přes hlavu, rozhodně se na brzdu nešlape. "Ale copak jim nepomůžeme, vždyť jen chtějí jídlo?" díví se Ellie. Joel se s dívkou vsadí, že ve skutečnosti jde o převlečené bandity, a když chlápci zjistí, že nákladní vůz nezpomaluje, skutečně vytáhnou kulomety a rozhodnou se oba hrdiny popravit. Ještě, že tady rozhoduje Joel...

Pozadí, motivace a příběhy obou postav zkrátka objevujete za chodu. Ani Ellie pořádně nechápe, proč po ni najednou střílí vojáci, když ji až doposud celý život chránili, ale zároveň ji to všechno to napětí náramně baví - a vůbec nechápe, jak se Joel může v terénu takhle vyznat. "Ty jsi věděl, že je tady skrýš?" ptá se, když ji parťák vtáhne do nenápadného úkrytu ve vybombardované garáži.

Už jste viděli odhalující trailer z The Last of Us?

Tím začne jeden z tisíců dialogů, jimiž se má mezi oběma protagonisty vytvořit silné pouto. V tomhle případě bude Joel vyprávět, že pracoval na obou stranách hranic, a že ano, tu a tam sice zabil i lidi docela nevinné, ale jeho hříchy že se s ostatními pořád nedají srovnat. Ellie nevěří - tedy dokud na mostě neuvidí masakr, stovky a stovky mrtvých těl, které armáda raději zplynovala, než aby každého po jednom prohlížela kvůli infekci. Kdepak tahle země a pro starý!

Kdo si pamatuje Uncharted 2, možná se mu vybaví scéna s Nathanem Drakem a Tibeťanem Tenzinem - sami autoři přiznávají, že tak trochu Last of Us inspirovala. Druhým a asi vlivnějším podnětem byl ale fakt, že scénárista a duchovní otec hry Neil Druckmann s manželkou zrovna čekali dívku, kterou dokonce málem pojmenovali Ellie. Teď už je z Druckmanna šťastný otec a svoji druhou, virtuální dceru alespoň opečovává, když dohlíží na vznik hry.

Druckmann velí takzvanému druhému týmu studia Naughty Dog. Nejde o úplně ty samé chlápky, kteří vyrobili Uncharted, nýbrž lidi, co z něj byli původně převeleni na pokračování Jaka & Dextera a nakonec se pustili do zbrusu nové herní značky. "Když vybudujete sérii jako Uncharted, začnou u vás ve firmě lovit headhunteři. Skoro každý z našich vývojářů už dostal nabídky, aby začal pracovat jinde," vysvětlil Druckmann. "Kdybychom nepřišli s nápadem na druhý tým a nezaangažovali ho do Last of Us, ti lidé - jedni z nejlepších v oboru - už by byli fuč."

Rukopis amerických vývojářů bude ve hře čitelný třeba tím, že velká část Last of Us se má odehrávat ve zdemolovaném Pittsburghu. Joel a Ellie ale postupně zavítají do několika měst, přičemž všude budou nacházet stejně zpustošené, bezvýchodné vyhlídky. Hra vás sice má vždy jasně směrovat dál, ale díky konstrukci herního světa se půjde vracet na již navštívená místa a vůbec si v Last of Us tak trochu dělat, co se vám zamane. I když parametry zcela otevřeného herního světa titul pořád nesplňuje.

Aby se dostálo pravidlům filmu Tahle země není pro starý, autoři se drží zásady, že i jediná kulka může zabít. Na soupeře je dobré si dávat pozor i z dalších důvodů, jsou to totiž všechno mazaní Filipové a dobře ví, kdy máte nabito a kdy jen bojácně máváte prázdným zásobníkem. Budou-li se cítit ohroženi, zůstanou skryti a pokusí se vás odstřelit z dálky, ale zjistí-li, že u sebe máte třeba jen nůž, pěkně organizovaně a systematicky si pro vás přijdou.

Nepřátelé jsou taky jenom lidi, a protože budete bojovat se skutečnými lidskými bytostmi, nikoliv zombíky, musíte od nich očekávat i neočekávané - když jim zastřelíte kamaráda, naštvou se a udělají něco nepředvídatelného; když je dostanete do rohu, začnou volat o pomoc, nebo vám navzdory vší logice vyběhnou vstříc a riskantně se pokusí vás trefit mezi oči, než se vzpamatujete.

V boji na blízko přijde vhod jakýkoliv předmět, jenž ve hře budete moci popadnout. Půjde tu házet dlažebními kostkami nebo nepřáteli zapíchnout do těla ostrou větev, kterou jste našli u cesty. Zvlášť v pozdějších fázích hry se prý Joel a Ellie naučí spolupracovat tak, aby vždy útočili naráz. A brutalita? Na každém kroku. Třeba když Joel složí soupeře loktem a pak mu do těla zabodne ostrý střep (když holt není při ruce nic lepšího...).

Je příliš brzy soudit, jak se bude Last of Us hrát. Silnou roli v něm například mají zastupovat puzzly a sekvence jako vystřižené z plošinovek typu Prince of Persia, dojde ale i na interakci s přátelskými NPC nebo ryze průzkumnické mise v terénu. Někde najdete lékárničku a jinde se vám rezavý kulomet rozpadne přímo pod rukama. A to nejlepší na konec: hudbu k tomu všemu skládá Gustavo Santaolalla, oskarový komponista soundtracků k filmům Zkrocená hora nebo Bábel.

The Last of Us jen pro PS3 vyjde nejdříve na přelomu let 2012 a 2013

Online, přátelé, a bude online? Podle režiséra hry Bruce Straleyeho ještě není rozhodnuto, ale vývojáři už minimálně nějaké multiplayerové módy vyzkoušeli a stále přemýšlí, který by se hodil nejvíc. Času mají naštěstí zatím dost, protože Last of Us vyjde pro PS3 nejdříve na přelomu roku 2012 a 2013.

Zdroj: Game Informer, Eurogamer; EDGE

Read this next