Recenze WRC 2 FIA World Rally Championship

Za tyhle peníze dnes lepší rallye hru nekoupíte.

Stačilo prohlédnout pár obrázků, nebo zhlédnout některý z trailerů, a už před vydáním bylo vlastně jasno - WRC 2 pojede ve stejných kolejích jako první díl. V Milestone jsou jednoduše spokojeni s tím jak to dělají, i jak licenci FIA uchopili a oficiální rallye hru pojali. A co na to ostatní? Já byl s loňským premiérovým ročníkem vcelku spokojen (a udělil pěkných 7/10), přičemž kritika se snesla především na nezáživné a málo technické rychlostní zkoušky, potažmo onu ne zrovna krásnou grafiku. A svět to po úvodních rozpacích viděl nakonec podobně, včetně obdobných výtek a hodnocení. Nu a souhlasně patrně přikývnuli i samotní vývojáři, když u WRC 2: FIA World Rally Championship, kromě několika nezbytných novinek, napravovali hlavně problematické prvky z minula.

Jak už to tak bývá, u sportovních a obecně ročníkových her zvlášť, provedené změny hráče do očí hned nepraští. Naopak, očekávána je spíš řada "vždyť je to úplně stejný" a "no to si snad dělají srandu" reakcí - speciálně pak od těch, kteří posledně odjezdili sotva pár minut. Na smeč však nahrávají sami tvůrci, vždyť třeba hlavní menu se prakticky nezměnilo. Proběhla jen menší barevná rošáda, co bylo černé je bílé a naopak (doslova!), rozvržení, obsah a snad i fonty zůstaly stejné. Na druhou stranu, proč měnit něco co funguje? Veškeré nabídky jsou svižné, přehledné a co především, pokryjí vše co bychom si od rallye titulu mohli přát.

Je tady singleplayer (zahrnující jednotlivé erzety, celé soutěže, šampionáty i časovky s duchy a bez nich), lokální multiplayer (obdobná nabídka, tentokrát ovšem v hot-seat variantě pro až čtyři hráče) i jeho "světová internetová" odnož, vylepšená mimochodem nově o chat, detailní výsledky s mezičasy a další vychytávky. Online souboje jsou stejně vyostřené jako posledně, sejde-li se dostatečný počet závodníků (maximum je 16 borců) a jsou-li na stejné výkonnostní úrovni (statistiky a žebříčky jsou tu všudypřítomné), je to málem jako doopravdy. V cíli rychlostní zkoušky rozhodují mnohdy opravdu desetinky, sundávat nohu z plynu, či dokonce mrkat, se rozhodně nedoporučuje.

Chybět nemůže ani WRC Rally School, coby improvizovaná "autoškola" pro nově příchozí, kterým výraz rallye doposud nic neříkal. Ti se možná v necelé dvacítce testů opravdu naučí co obnáší jízda na asfaltu, mokru, šotolině, na sněhu a ledu, jak jezdit přes horizonty, či zacházet s ruční brzdou. Richard Burns byl v tomhle směru sice o hodně dál, ovšem i zdejší ideální zobrazená stopa, vyznačené brzdné body a stínový vůz jistě mohou být v lecčems nápomocny. Ostřílení borci potom skočí asi rovnou k hlavnímu singleplayerovému režimu hry, totiž k Road to the WRC. Jak název prozrazuje, nejde o nic menšího než cestu za titulem a příběh, kterak se z neznámého - leč šikovného - závodníka stane mistr rallye soutěží. Tohle (s přimhouřením oka) docela reálně zpracované putování zahrnuje hned několik sezón a postupný progres, při kterém vás hra protáhne všemi světadíly, po všech podnicích mistrovství světa a kokpity takřka všech vozů.

Kariéra je letos mnohem sofistikovanější, konec konců hráč má možnost plánovat program dalších sezón, vynechávat pro něj nezajímavé podniky a angažovat se jen tam, kde vidí smysl a svoje zájmy. Jako obvykle jsou k dispozici divoké karty i lákavé nabídky typu projížďky s vozem kategorie S2000, či přímo testování WRC speciálu. Denním chlebem je však v uvozovkách běžné závodění, zahrnující podniky produkčních aut, lokální soutěže, či klání vypsaná tu nějakou automobilkou a jindy třeba spolkem veteránistů. Inu je to pestré, co chvíli se projedete jinde a v něčem jiném, a je toho dost. Kariéra opravdu vydrží, počítejte raději s několika týdny průběžného postupu - já byl s levelem reputace lehce přes padesát sotva v polovině (i když čert ví, jak to hra vlastně posuzuje), kroutil svou osmou sezónu a s vozy WRC teprve lehce koketoval a občas popojížděl. ;) Jakkoliv jsem byl v hledáčku hned několika týmů a zájem o mé budoucí služby byl slušný, ke smlouvě a WRC sedačce v MS pořád ještě něco scházelo.

Road to the WRC jednoduše vypadá a funguje ještě lépe než posledně, jde určitě o jeden z taháků WRC 2 a snad i důvod, proč ji v singlu hrát. Nehledě na fakt, že podobné pojetí doposud žádná jiná rallye série asi nenabídla. Škoda jen drobných nesmyslů a jakéhosi nutného zla, které tuhle cestu lehce kazí. Je samozřejmě zrychlená, takže hráč toho za pomyslný rok odjezdí určitě méně, než by tomu bylo ve skutečnosti. Ale o to ani nejde, jsme přece ve hře. Otravné jsou znovu spíš ty hloupé požadavky některých sponzorů (dobrá, jdou eliminovat lepším výběrem) typu buď alespoň pátý na každé erzetě (proč, proboha?), nebo dokonči to celé pod čtyři a půl minuty (heh, neměl bych se snažit porazit hlavně ostatní a vyhrát?). A pak samozřejmě věčné vlezlé bonusy v podobě nových skinů a barev karoserie. Nejen že jsou drahé, ale jsou i hnusné - ty malůvky a pastelky nemohl vybírat nikdo soudný. Proč jen si nemůžeme navrhnout normální vzhled auta?

Po většinu času budete vůz naštěstí sledovat zevnitř (alespoň doufám?), takže trauma z jeho zmalované kapoty utrpíte jen v menu a při opakovačkách - které zaostávají svoji atraktivitou, střihem i záběry za konkurenční DiRT sérií. Plusem je nicméně hned několik možných herních kamer, kromě tradičního pohledu z nárazníku, přední kapoty a externích kamer za vozem, stojí za pozornost především dva výhledy zpoza volantu. Tentokrát dokonce vyzbrojené případným mírným nahlížením do zatáček (obvyklý Look to apex), kteréžto se jeví velice použitelným. Jestli jsem loňský ročník odjezdil povětšinou přivázaný na haubně, tentokrát jsem zásadně pozoroval své virtuální ruce přímo v kokpitu, kroutící volantem a tahající za ruční brzdu. Tak moc mi uměle odhadovaný pohled na blížící se zatáčku vyhovoval.

Ocenit musím i přepracovaný jízdní model, alespoň se zdá, že působí přívětivějším a o něco benevolentnějším dojmem. Posledně málem odrazoval a hráči nic neodpustil, teď jakoby hra měla lépe zvládnuté tlumiče a vůbec celé odpružení. Přidal bych ale trochu na váze, auta by myslím mohla být o něco hmotnější. Ovšem je to samozřejmě hodně subjektivní záležitost, autopark navíc prošel obměnou a letošní WRC vozy jsou jiné a předpokládejme, že se i jinak řídí. Přesto pocit z jízdy je letos lepší a především jistější, častokrát jsem si s autem dovolil víc než posledně a stále měl vše pod kontrolou. Jistě, o simulátoru ani tentokrát nemůže být řeč, WRC 2 zůstává stále někde mezi, do úplné arkády i mistra Burnse je daleko.

Hned trojice připravených profilů a řada obvyklých možných pomocníků (ABS, kontrola stability, automatická převodovka, poškození...) každopádně zajistí, že zábavu a to "své" nastavení si najde každý. Stejně jako ovládání, s trochou trpělivosti lze slušně jezdit i na klávesnici (Colin McRae nechává pozdravovat), optimálním se nicméně jeví analogový gamepad, zvlášť když jeho prapodivná loňská těžkopádnost je ta tam. Fajnšmekři pochopitelně mohou vyzkoušet i jízdu s volantem a pedály (přestože hesla jako simulace, případně RBR, by ve spojení s WRC 2 asi nikdo nevyslovil), plně podporována je celá řada klasických modelů, včetně těch hvězdných od Logitechu (včetně G25 a G27), respektive Porsche volantu od Fanatecu.

První WRC jsem si dovolil označit jako "opravdovou rallye", s čímž pochopitelně dvojka plně koresponduje. Její rychlostní zkoušky jsou znovu vydatné - průměr je někde okolo čtyř minut - a tentokrát i o poznání náročnější, přestože na ikonu v podobě Rally Championship 2000 hledí s odstupem. Při zapnutém modelu poškození pak budete v servisní zóně zvažovat každou minutu, jelikož pošramocený vůz se nejen špatně řídí, ale ztrácí také výkon. Poničený chladič, případně převodovka, se na výsledném čase rozhodně projeví, nepříjemné je také poškozené zavěšení, neřku-li řízení a brzdy. Drobně přepracován byl rovněž "vizuální damage model", karoserie se deformuje zas o něco lépe, potěší i obligátní utrhané plasty a popraskané čelní sklo. Samozřejmostí je také slušně obsáhlá garáž s možnostmi nastavení.

Díky kalendáři letošní sezóny prošly obměnou též samotné soutěže a vozový park. Jsou tu zbrusu nová WRCčka (Citroën DS3, Ford Fiesta RS a Mini Countryman) i obvyklí zástupci produkčních aut (většinou hlavně Lancery, Imprezy, nelze nevzpomenout Škodu Fabia S2000), zmínku rovněž zaslouží obsáhlá "veteránská" kategorie. Z rallye bohužel vypadla ta Japonská, Turecká, Bulharská a Nový Zéland (škoda, posledně patřily k oblíbeným) aby je nahradilo kvarteto Argentina, Austrálie, Řecko a Itálie. Modeláři se tentokrát docela vytáhli, když erzety pojali mnohem techničtějším a náročnějším stylem, tedy přesně tím, po čem jsme u prvního WRC volali. Speciálně Sardinie je hodně drsná, s úzkými rozbitými cestami a příkopy po stranách, prakticky totéž lze ale říct o Rally Acropolis (na pobřeží a s památkami), jednoduchá není ani Argentina a Austrálie, všude samá vracečka a strom, chybovat je tak snadné.

Pravda, layout a pojetí tratí nevybočuje z obvyklého schématu - tedy co rallye, to šest rychlostních zkoušek. Některé se však znovu jedou v protisměru a fungují tu i ony křižovatky a odbočky, díky kterým tvůrci erzety různě kombinují a staví. Ale takhle se to prostě dělá a ve výsledku to vůbec nevadí, na pozorování okolí stejně není čas. Lehkým faceliftem dále prošlo asfaltové Německo, k němuž přibyla i jakási městská varianta, zbudovaná přímo v ulicích Berlína. V atraktivnosti ovšem vítězí asi zbrusu nové super-speciálky, tedy okruhy postavené na stadionech a jejich okolí, kde soupeří na souběžné trati hned dva vozy najednou. Nemá je každá rallye a jsou spíš jako třešnička na dortu. Ale když už na ně dojde, všechny ty šotolinové dráhy na stadionech, či pouliční klání mezi svodidly, si na každý pád užijete. Celkem je tu 13 rallye a 90 rychlostních zkoušek.

Vylepšena konečně byla i kritizovaná grafika, ovšem, není to moc vidět. Při prvním spuštění se dokonce zdá, že hra vypadá hůř než minulý díl! Na vině jsou podle všeho použité filtry a nasvícení, některé tratě působí lépe, jiné rozostřeně a zašedle. Ale takoví už jsou Milestone, se svým vlastním enginem, nijak oslnivým rozpočtem a zálibou v zářivých barvách. S ručičkou tachometru za hranicí 100km/h není na zkoumání detailů prostor, při pohledu na opakovačky nezbývá než uznat, že WRC 2 vizuálně roku 2011 neodpovídá. Ačkoliv to vypadá, že použit byl vyšší vývojový stupeň enginu a všechny tratě komplet přemodelovány (výrazně bohatší je vegetace, přibylo stromů, trávy, různého křoví a kaktusů), při srovnání s Codies (a jejich EGO technologií) Italové ani náhodou neobstojí.

WRC 2 pro PC, PS3 a X360 vyšlo letos v říjnu a nemá českého distributora.

koupit z Xzone

Nicméně tohle není stejná váhová kategorie - když už nezohledníme velikost studia, přihlédnout musíme k nižší ceně (recenzovaná PC verze stojí sotva šest stovek) i hardwarovým nárokům. WRC 2 si vystačí s jednojádrovým (!) 2.4GHz procesorem, gigabytem paměti RAM a grafikou na úrovni Radeonu X1600 nebo GF 7600 (zkrátka něco s pixel shadery 3.0). Na samotný závěr ještě stručně o zvuku, také on byl lehce oživen, motory trochu více rachotí a výfuky prskají - patrně snaha znázornit anti lag systém - některé vozy dokonce zvukaři nahrávali v reálu. Usměrnit však znovu zaslouží spolujezdec. Jednak až příliš komentuje hráčovy dovednosti a potom, na můj vkus hlásí zatáčky relativně pozdě. Časování ale naštěstí lze upravit.

VERDIKT: O něco lepší než loňský ročník - jak nečekané! Milestone konečně vytvořili zábavné a často i dost náročné rychlostní zkoušky, lehce poupravili jízdní model a ozvláštnili už tak solidní režim kariéry. Navrch je tu řada nových aut (převážně veteránů), premiérových rallye soutěží a super speciálek. Jenom ta grafika..., je pořád taková divná. Ale co už, za ty peníze (599 Kč) lepší rallye hru nekoupíte, ostatně jiná (Burnse z výprodeje a DiRT bez Colina počítat nelze) ani na trhu není.

7 / 10

WRC 2 Fia World Rally Championship