Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

From Dust

Hra na boha trochu jinak - bojem s přírodními živly.

Takové okamžiky nenastávají příliš často. Okamžiky, kdy se setkáte s živou legendou, jakou je Eric Chahi jednoznačně. Jeho nové dítko From Dust (dříve nazývané Project Dust) je trochu podobné Black & White či sérii Populous - bude totiž netradiční hrou na boha. Nebo spíše řečeno hrou na jednoho z mnoha bohů, kteří pospolu fungují v jakési harmonii. Ostatní bohy tu přímo nevidíte a příliš neovlivníte jejich konání, které se většinou týká vašeho malého kmene, ani tu nic nestavíte.

Kmen budete svým upravováním krajiny či ovlivňováním prostředí muset ochraňovat před nejrůznějšími nástrahami přírodního charakteru (povodně, tok smrtonosné lávy atd.) nebo útoky divokých zvířat. I vy se však budete muset držet určitých zákonitostí daných v tomto světě. Být bohem není takový med, jak by se mohlo zdát.

V této hře se dá velmi snadno uchopit písek a posléze ho přemístit na druhou stranu ostrova. Tam u úpatí hory (nebo kdekoli jinde) můžete vytvořit malé jezero, které stejným morfováním krajiny naplníte vodou z téměř bezedného moře. „Hlavním těžištěm From Dust jsou hrátky s přírodními silami a živly, které s tím souvisí. Mohl by klidně (bůh jako hráč) vzít támhle ten kus žhavé lávy, hodit ho do jezera a právě tam vznikne malá skála," uvedl Eric Chahi v nedávné předváděčce a vše nám názorně předvedl.

Líbilo se mi jednoduché vytváření zeleně, kdy stačilo vzít do boží ruky několik palem a lehce s nimi přejet po písčité půdě. Na těch místech okamžitě začala růst tráva a další porost. Kouzelně vypadal efekt proražení přírodní hráze jezera a plynulého rozlití veškeré vody po velké planině. From Dust sice nevypadá jako grafický zázrak poslední doby, ale autoři si dali skutečně práci, aby všechny živly spolu správně interagovaly.

V další části kupříkladu prezentující ukázal erupci mohutné sopky a potoky lávy, které spalovaly vše, co jim přišlo do cesty, včetně právě vysazené vegetace. V dalším levelu si pohrál s kusem ledu, který se mu postupně rozpouštěl v rukou a malé proudy vody zavlažovaly zem pod nimi. To vše by ale pro náplň hry nestačilo a dříve či později by jistě mnohé hráče tyto hrátky s přírodou omrzely...

Kdo je Eric Chahi?

Před více než patnácti lety, ještě v dobách herního středověku, vytvořil kouzelnou hru Another World, která se nesmazatelně zapsala do srdcí mnoha hráčů. Je to muž menšího vzrůstu, ale zato disponující spoustou energie. Eric při prezentaci nedisponoval dokonalou angličtinou, francouzský akcent byl cítit na sto honů a na to, co nedokázal přesně říct, použil vtip anebo podal herecký výkon zasluhující malého Oskara.

Vaší prioritou proto bude především ochrana kmene, který vás uctívá a je ohrožován jinými přírodními silami, jež nemáte až tak úplně pod kontrolou. Kupříkladu se na obrazovce objeví varování o mohutném tsunami, které se přibližuje k vaší vesnici. S vašimi omezenými schopnostmi byste tomuto marně zabránili a nezbude vám, než vyslat šamana vašeho kmene k nedalekému obelisku, kde získá po chvilce modlení ochranu pro vesnici.

„Šamana nemůžete přímo ovládat, ale pouze mu ulehčit cestu k cíli a ochránit ho před různými nástrahami. Kdyby totiž nedorazil včas na dané místo, znamenalo by to jistý konec hry," poznamenal vývojář. Kvůli šamanovi tedy odváděl do své "božské ruky" tok řeky, aby tento spoře oděný mužík mohl suchou nohou přejít skrze koryto. Nepovedlo se mu to však úplně perfektně a proud vody předčasně pustil. V důsledku to znamenalo, že si šaman zaplaval a proud ho odnesl nějaké dva kilometry po směru toku řeky, než ho předvádějící našel a podařilo se mu opět zklidnit rozbouřenou řeku.

Po chvilce modlení u obelisku se šaman vrátil do vesnice, kde už okolo totemu mezi dřevěnými chatkami tancoval prakticky každý. K vesnici se totiž už blížila skutečně obrovská přívalová vlna. Nic nenaznačovalo tomu, že by se nějak zastavovala a nepohřbila nadobro všechny obyvatele tohoto ostrova. S otevřenou pusou jsem pak sledoval, jak se okolo celého ostrůvku vytvořila neviditelná bariéra, která nepropustila ani kapičku vody. Vodní stěna se tak přes vesnici převalila a pokračovala dále do vnitrozemí. Byla to skutečně výtečná podívaná a podobných situací slíbil Eric Chahi celou řadu. Stačí si přitom vzpomenout na první trailer, v němž zemětřesení vyhnalo všechny vesničany z jejich obydlí, která posléze skončila v hlubokých proláklinách v zemi.

Video z hraní

Postup do dalších levelů bude probíhat ve From Dust pomocí jakési migrace obyvatel. Například dvě sousední vesnice se spojí do jedné velké a odcestují na další ostrov situovaný úplně v jiném prostředí. K tomuto však dojde až po splnění několika menších dílčích úkolů, během nichž proměníte celou původní krajinu k nepoznání.

Nemohl jsem se nezeptat, zdali dojde kupříkladu k ozbrojeným konfliktům mezi znepřátelenými kmeny, na což mi tvůrce odpověděl následovně: „Žádné souboje ve From Dust nebudou, hra je mírumilovná. Nevylučujeme však, že pokud se From Dust hráčům zalíbí, je možné, že by se v budoucnu něco takového mohlo objevit jako DLC. Hra totiž bude zpočátku šířena pouze přes digitální distribuci na Steamu či přes online obchody na X360 nebo PS3." A vzhledem k tomu, že From Dust je relativně malý projekt, nepočítá se ani s multiplayerem. Podle slov tvůrců pro něj mají dostatek podkladů a nápadů, ale vše záleží na hráčích, jak si oblíbí základní hru.

Jedna z dalších otázek směřovala rovněž k rozmanitosti zvířectva, a zdali se ve hře potkáme s nějakými bájnými tvory. Eric Chahi bral celou otázku s nadhledem a odpověděl: „S touto myšlenkou jsme se v úvodu vývoje setkali, ale prozatím jsme ji zavrhnuli. Takže na nějaké draky či bájné fénixe můžete zapomenout. To největší, s čím se ve hře setkáte, je maximálně stádo nosorožců či slonů, které může zaútočit na vesnici a vaším úkolem bude tomu zabránit. Pokud jde o nadpřirozené věci, rád bych dodal, že jestli se budete dostatečně dlouho dloubat v zemi, můžete objevit nějaký zajímavý artefakt nebo v horším případě pro vesnici vyhloubit studnu."

From Dust na jednu stranu vypadá jako velice zajímavý titul a už si ani nevzpomínám, kdy jsem se naposledy setkal s hrou podobnou Black & White či Populous. V tomto ohledu v mých očích získává From Dust rozhodně kladné body. Největším problémem se může stát herní náplň. Vše mi zatím přijde jako jakási prázdná schránka, kde sice můžu libovolně upravovat krajinu, hrát si s ohněm či ledem, ale tyto činnosti se za chvilku možná omrzí. Navíc se nedají čekat nějaké strategické manévry či souboje mezi ostatními bohy. Jako oddychový titul ale nejspíš From Dust poslouží perfektně.

From Dust vyjde pro PC a X360 už 27. července, PS3 verze se má objevit později.

Read this next