If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Hry trpí nabídkou levnější formy zábavy

O příčině propadu trhu a Free2Play proměně.

Když se bavíte s kýmkoli z branže, ať už to jsou distributoři, vývojáři, obchody nebo kolegové z ostatních verzí Eurogameru, všichni se shodují na tom, že pro herní průmysl nastala těžká doba - že se hry letos moc neprodávají, což souvisí i s opožděným dopadem efektu krize v ČR. Svůj názor na to vyjádřil tvůrce závodů Project Gotham Racing a neúspěšného Bluru na konferenci Develop tento týden v Brightonu.

"Úspět na současném herním trhu je extrémně obtížné. Důvodem není ani tak to, že si přetlak her konkuruje navzájem, ale především nabídka spousty jiných způsobů, jak se dá zabavit," myslí si Gareth Wilson, nynější šéfdesignér v Sumo Digital (Outrun Online Arcade) a nelze s ním než souhlasit.

Hry podle něj přímo soupeří s vyražením si zahrát fotbal do parku nebo s možností sexu s přítelkyní, což má výhodu v tom, že na rozdíl od hraní to je zadarmo. "Konkurencí her je Facebook, televize, kino a spousta dalších snadno dostupných a obvykle levnějších aktivit. Musíme lidem nabídnout hry, které pro ně budou lepším zážitkem, aby je upřednostnili při rozhodování, jak budou trávit svůj čas. Ekonomové tento efekt nazývají substituce."

Někdo může namítnout, že to je nesmysl, že lidé přeci sexovali i dříve a odbytu her to nijak nevadilo, stejně jako předtím chodili do kina a to mnohem častěji než dnes. Jenže tehdy nebyla ekonomická krize, kvůli které lidé nyní obrací každou korunu dvakrát, než ji utratí, nebo volí vyžití dostupné zdarma či za menší částku, než kolik stojí nová plná hra. Svůj podíl jistě má i fakt, že dříve neexistovalo tolik alternativních druhů zábavy, jako jsou chytré mobily s aplikacemi a dobrými hrami za pár desítek korun nebo rozmach sociálních sítí, kde mnozí tráví ten čas, co by jinak hráli.

Jako druhý důvod současného propadu herního trhu vidí britský vývojář fakt, že skoro všichni z branže už zapomněli, jakou hodnotu má pro spoustu lidí částka 40 britských liber (1200 Kč) aneb běžná cena jedné nové hry. "Za ty samé peníze se dá nakoupit jídlo v supermarketu na týden. Mohou posloužit k uhrazení benzínu na cestování do práce. Dá se za ně jít třikrát do kina nebo strávit pár dlouhých nocí v hospodě," poukázal Wilson na činnosti, kterou spousta lidí preferuje na úkor hraní.

Nastalá situace samozřejmě nutí výrobce her k přehodnocení své budoucí strategie a proto teď vídáme tolik nových Free2Play her nebo akvizic firem, které se na ně orientují. O tomto tématu na konferenci Develop promluvil Phil Harrison, bývalý ředitel Sony a aktuální člen představenstva streamovací online služby Gaikai: "Stále více se přesunujeme k obchodnímu modelu Free2Play a zpoplatnění hry, až když dokáže zaujmout a podchytit hráče. 70-90 procent lidí sice bude hrát zadarmo, ale příjmy od těch zbylých procent lidí učiní hru mnohem ziskovější, než jak by byla při standardním prodeji v obchodech."

Phil Harrison vyslovil i odvážnou, ale ne zase tak nerealistickou předpověď, že na nové generaci Xboxu a PlayStationu může být některý z dalších dílů Call of Duty od začátku nabízen jako Free2Play titul. "Jakmile k tomuto obchodnímu modelu jednou přikročí některá z velkých her, jejíž vývoj stál stovky milionů dolarů, změní to přes noc celý herní průmysl a již nebude návratu."

S těmito radikálními změnami samozřejmě souvisí jeden, nikoli nepodstatný zádrhel a to počáteční investice. "Hráči očekávají určitou kvalitu grafiky i herního obsahu, takže zatím ještě málokdo riskuje s investicí stovek milionů do hry, kterou by pak dal k dispozici zdarma. Ale myslím, že toto uvažování by se mělo změnit a časem se tak stane," čímž atraktivní přednáška na konferenci Develop skončila.

Takže s Free2Play modelem to není zase tak horké, jak se to poslední dobou z různých oznámení jeví. "Určitě jde o zajímavý trend, ale dokud nebude technologie na průměrně vypadající hru levnější než nyní, tak příliš nemá šanci nahradit nynější plnohodnotné hry. Jako příklad lze uvést Lord of the Rings Online, jehož výrobu zaplatili ti hráči, kteří si hru dříve pořídili za plnou cenu, takže vývoj už měla v době přechodu na Free2Play uhrazený a šlo spíš o takovou znouzectnost, aby ji nemuseli zavřít," dodal k tomu domácí analytik.

A uvedení třeba desátého dílu Call of Duty zdarma jako F2P s mikrotransakcemi? To je stejná představa, jako kdyby byl poslední film Harry Potter v kině zdarma a filmaři by ty stovky milionů nákladů hradili jen z product placementu a prodaného merchandisingu. Call of Duty nebo Harry Potter něco takového vůbec nemají zapotřebí.

Nicméně za pár let se klidně může i jejich pozice rapidně změnit, kdyby se hry za plnou cenu celkově prodávaly ještě hůř než teď. "Pokud by jednoho dne na F2P byly donuceny přejít všechny hry, nebyl by trh tak přeplněný jako nyní - investora by nenašel každý tak relativně snadno a hlavně hráči by potom byli ochotni platit mikrotransakcemi jen za ty opravdu nejlepší, které je do sebe vtáhnou, tudíž provozování těch horších by dlouho nepřežilo a celý trh by se tím pročistil. Na druhou stranu by to vedlo k ještě větší recyklaci než nyní a menší odvaze s originálními nápady," uvažujeme nahlas o možné budoucnosti. Jak tohle vidíte vy?

Tagged With
About the Author
Jan Doskocil avatar

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Comments