Reportáž z Killzone 3 párty

Česká Sony se pochlubila výsledky+dojmy z Move.

Včerejšek byl pro Sony velkým dnem, protože se začalo prodávat Killzone 3 (recenze), jeden z vlajkových titulů na PS3 pro tento rok. Právě proto zorganizovala česká pobočka Sony pro obchodní partnery a novináře zahajovací akci, kde nejen odtajnila své výsledky za minulý rok, ale hlavně nastínila své produkty pro letošní sezónu. Samozřejmě nemohlo chybět ani živé hraní Killzone 3, což bylo zajímavé hlavně tím, že jsme si mohli otestovat jak třírozměrný obraz, tak i ovládání skrze kompletní sestavu Move ovladačů namontovaných do speciálního puškového adaptéru.

Akce začala krátkou prezentací, která byla prakticky umístěna přímo do promítacího sálu kina Atlas v pražském Karlíně, což zajišťovalo nejen skvělý obraz a zvuk promítaných videí, ale také příjemné pohodlí a dobrý výhled pro všechny asi čtyři desítky hostí. V české Sony se pochlubili úspěšným rokem 2010, kdy jim prý v porovnání s tím předchozím stoupl celkový obrat za herní produkty o 19% a prodej hardware dokonce o 30%. Oproti tomu PSP bylo již méně úspěšné, když se jeho prodeje snížily o 9%, což asi letos díky vyhlížení nové NGP nebude lepší. Stará dobrá důchodkyně PS2 si podle prezentace zůstala víceméně na svém.

Zajímavá byla i informace, že průměrně na každou prodanou konzoli PS3 připadají tři prodané Move ovladače. Jinými slovy bylo řečeno, že Move se těší na domácím trhu solidní poptávce, kterou distributor stále ještě prý nedokáže zcela uspokojit. Nicméně je otázkou, jestli dodávky pro náš malý trh nejsou spíše střídmější a ten menší počet produktů se tu okamžitě rozprodá.

Nicméně se mi líbí, že Sony aktivně cílí Move i k rukám hardcore hráčů, což potvrzují např. tituly jako Heavy Rain, Resident Evil 5, Tiger Woods PGA Tour 11 a samozřejmě i aktuální Killzone 3. Ještě lépe vypadá letošní lineup od kterého si v Sony hodně slibují. Aby ne, když se v tomto roce na trh dostanou exkluzivity jako InFamous 2, Motorstorm: Apocalypse, SOCOM: Special Forces, Uncharted 3, nebo Patapon 3. A hvězdou má být i očekávaná konzole NGP, tu ovšem Sony neukázala, neb ještě ani nedostala jeden z pěti funkčních vzorků, které kolují pobočkami.

Killzone 3, jako technologický demonstrátor možností PS3 (HD grafika, Move, 3D, pokročilý MP atd.) přišlo na trh dokonce v pěti edicích. Kromě základní hry se nabízí sběratelská edice v plechu a se soundtrackem, stejně jako vrcholná Helghast edice se soškami hlavy i postavy Helghasta (video). Do prodeje ještě přijde balíček základní hry s khaki ovladačem Dualshock 2 za výhodnější cenu a hra se přibaluje taktéž do bundlu s konzolí PS3 320GB.

Dojmy z 3D a hraní s Move

Asi vás ale bude spíše zajímat, jaké jsem si odnesl dojmy z 3D a Move hraní Killzone 3. Tak co se tří rozměrů týká, je vidět jistý kompromis v grafice díky sníženému rozlišení a hrany jsou více zubaté, nicméně celkový dojem je vynikající. Hře to přidává velkou míru plastičnosti, a když si k tomu přidáte hutnou atmosféru zdejších bojišť, ve 3D si to zkrátka ještě více užijete. Kouř, oheň, poletující předměty, vše rázem získá nový rozměr, byť se to prostě nedá dost dobře popsat, to se musí vidět. Rozhodně bych Killzone řadil k těm nejlépe vypadajícím 3D hrám na PS3 a bylo vidět, že se na konzoli 3D technologie dobře etablovala.

V mých dřívějších dojmech z preview verze Killzone 3 jsem byl z Move ovládání spíše na rozpacích, no to jsem ještě neměl k dispozici speciální nástavec ve tvaru pušky jménem Move Sharp Shooter. Ten by měl papírově vylepšit zážitek z pohybového ovládání Killzone 3, ale to se u 90% zkoušejících bohužel nestalo. Sama periferie navíc nepůsobí moc bytelným dojmem, je to takový povrzávající plasťáček, do kterého se vloží oba Move ovladače. Jak svítící zmrzlinka, tak i navigační joypad. Bez této dvojice se nedá použít.

Pušku tak sice držíte podobně jako skutečnou, ale nedá se s ní mířit od očí, jak bych očekával, protože je dělaná na míření od boku. Kardinální problém totiž všem, až na jediného kolegu, dělal fakt, že pohybem adaptéru nepohybujete celou zbraní na televizi, ale spíše jen jejím zaměřovacím křížkem. To znamená, že stejně spíše honíte křížek po obrazovce, než abyste nějak pohodově mířili. Celé je to prakticky stejně hratelné jako bez puškového adaptéru a podle mého názoru stále takové nepřesné a neintuitivní.

Když si k tomu ještě přidáte nutnost korigovat analogovou páčku na navigátoru pro celkový pohyb vaší postavy a moře tlačítek umístěných na třech různých místech, nakonec jsme se s dalšími novináři shodli na tom, že i s puškovým adaptérem ovládání není moc příjemné, byť časem po cviku by se to jistě zlepšilo. Pouze jediný hráč z asi deseti, s kterými jsem se o tom bavil, byl spokojený. My ostatní jsme spíše jen zápasili s vlastní zbraní, a dění na obrazovce už jsme ani nestačili sledovat.

Mé doporučení je tak jasné. Pokud o puškonástavci uvažujete, zkuste si nejdříve alespoň jednu úroveň ovládat jen s Move dvojičkou. Pokud vám to půjde dobře, adaptér si klidně pořiďte, protože zážitek s ním není až tak moc rozdílný. Pokud ale s Move budete jen zápasit, do pušky raději neinvestujte, neb vám ve vašem zápolení moc nepomůže, protože že by to byla nějak opravdu nápomocná periferie, to bych si zatím asi netroufl říci.

Každopádně kvituji, že Killzone 3 má tolik technologických možností, však právě proto si od něj Sony hodně slibuje, když 3D funguje perfektně, ale Move na můj vkus trochu rozporuplně. Každopádně akce se velice vydařila, dozvěděli jsme se několik zajímavých údajů, stejně jako si dosyta vyzkoušeli hraní na všechny způsoby, které možná i vám napoví, co si k nové Killzone pořídit a čemu se raději vyhnout.