RECENZE Arma Reforger v Early Access

Jak funguje česká vojenská simulace dva týdny po vydání?

Oblíbená vojenská série z dílny českých Bohemia Interactive se nám před pár dny rozrostla o další kousek. Nejedná se ale o plnohodnotný díl! Armu Reforger proto chápejte jako mezistupeň mezi trojkou a čtyřkou, která pomůže vývojářům otestovat spoustu věcí a lépe tak zacílit za přispění hráčské komunity na výslednou podobu Army 4. Ostatně ani Arma Reforger není hotový produkt, protože v současnosti je otevřen jen předběžný přístup a další obsah by měl být postupně přidáván.

Ač je prezentováno, že hra podporuje singleplayer i multiplayer, musíte přijmout fakt, že Arma Reforger je z drtivé většiny multiplayerovou záležitostí. Žádnou kampaň nebo scénáře pro hru jednoho hráče zde od vývojářů zatím nenajdete. O to víc mrzí, když zjistíte, že zdejší herní mapa představuje remasterovaný ostrov Everon z kultovní Operace Flashpoint, respektive Cold War Assault.

Hlavní menu nabízí v základu herní režim Conflict a Game Master. Oba dva jsou sice spustitelné i bez multiplayeru, ale má to svá úskalí. V režimu Conflict se vyskytují boti jak v roli protivníků, tak v roli spolubojovníků, ale chybí zde jakákoli možnost AI spoluhráče jakkoli úkolovat nebo ovládat. Takže ve výchozí základně sice dokolečka pochodují vojáci, ale v útoku na zadaný cíl vám nijak nepomohou. Dobývat nepřátelské pozice sice můžete i osamoceně, ale je to dost náročné. Nepřátelští AI boti mají smrtící mušku i na několik stovek metrů. Pokud se člověk přiblíží k nepřátelům ze špatného směru, většinou umírá dřív, než vůbec dokáže identifikovat nepřátelského střelce nebo jeho pozici.

Zatím je tak možné si Conflict skutečně užít jen v PvP režimu s ostatními živými hráči. Jedině tak dokážete těžit z koordinace přes zvukovou vysílačku, možnosti zásobování a stavění opevnění a také z toho, že lidský protivník nedokáže ani zdaleka tak dobře střílet jako zdejší AI. Na druhou stranu, pokud by byla zakomponována možnost nasadit vlastní četu s AI vojáky a udělovat jim příkazy, využitelnost singleplayeru by prudce stoupla.

Režim Game Master je pak ryzí pískoviště (sandbox), kde vybraný jedinec chystá ostatním lidem scénář, umisťuje herní objekty a zadává cíle, na které mají ostatní hráči útočit. Vcelku jednoduše si zde můžete skrze izometrický pohled kamery umisťovat na mapu rozličné typy pěších jednotek (od jednotlivců až po čety), vybudovat zázemí, kulometná hnízda, kryty či velitelství. Přidávat lze i vozidla, ale zatím jen lehčího charakteru jako třeba Humwee s „padesátkou“ kulometem apod. Na tanky nebo vrtulníky v Arma Reforger zatím zapomeňte, zřejmě až časem.

Když jsem si s tímto nástrojem trochu hrál, zjistil jsem, že pro hru jednoho hráče je použitelnější více než původně zmiňovaný režim Conflict. Během chvilky jsem si rozplánoval bitvu o vesnici, kdy jsem naklikal nejprve její obránce a posléze jsem umístil útočící jednotky, kterým jsem dal příkaz k útoku. Pak už jen stačilo umístit svoji postavu na mapu a přidat se k útočícím jednotkám, čímž jsem se přepnul do pohledu z vlastních očí.

Bavilo mě, že jsem se mohl být součástí větší masy vojáků a nehrát si na sólistu, což mi k Armě nikdy moc nesedělo. Kdykoli jsem uznal za vhodné, mohl jsem se zpátky přepnout do Game Master režimu a dál za běhu upravovat celý scénář nebo naplánovat jeho další část. Celé to má pouze jeden háček, musíte mít chuť pořád tvořit a vše si neustále chystat. Pokud chcete zapnout Armu Reforger a mít singleplayer instantní akci, musíte jít jinou cestou.

Multiplayer s živými hráči výše popsané mouchy logicky nemá, byť musím konstatovat, že úroveň hratelnosti stoupá a klesá s tím jací lidé se připojí na daný server. Jedna z mých posledních her se vyloženě zvrhla ve chvíli, kdy se nově příchozí skupina hráčů prezentovala tak, že si svlékla uniformy a další boj vedla pouze v bílých slipech.

Arma Reforger se v úvodních dnech také potýkala s poměrně velkou nedostupností volných míst na serverech a s častými pády hry. Teď o víkendu jsem se už na servery ale připojoval vcelku bez problémů. Pády hry sice nevymizely úplně, ale nutno dodat, že za to často mohou i dodatečně stahované přídavky z workshopu, kde je potřeba dávat pozor na vzájemnou kompatibilitu.

Onen workshop, který se nalézá uvnitř hlavního menu hry, je báječná věc, a pokud si Armu Reforger koupíte, doporučuji bedlivě kontrolovat nově tvořené přídavky a další herní obsah. Šikovní lidé z herní komunity totiž nelenili a začali v editoru (externí nástroj, není součástí herního menu) vytvářet odlišné herní módy jako třeba Boj o vlajku, Král kopce nebo i samostatné mise s postupným udílením úkolů kam postupně zakomponovávají i AI hráče a vylepšují jejich skriptování.

Ač tedy pořád platí, že Arma Reforger je v prvé řadě multiplayerový titul, po necelých dvou týdnech od vydání, jsou možnosti pro hru jednoho hráče o mnoho veselejší a já doufám, že se to bude dál zlepšovat. Právě stahované komunitní scénáře se mi momentálně líbí asi nejvíce, takže se těším, až se objeví další a lepší verze. Jen to chce testovat a třídit zrno od plev. Řada ze těchto scénářů jsou pouze testy, ve kterých si modeři ověřují nebo se teprve učí skriptování AI.

Technická stránka hry a její stabilita potřebuje také ještě doladit. Neustále jsem narážel na grafické problémy. Prolínání objektů je zde na denním pořádku, stejně tak se chvílemi jakoby rozlévají po zemi stíny hráčů do prapodivných tvarů. S plynulostí hry jsem ale kupodivu problémy neměl, takže to na rozdíl od předešlých dílů Army vypadá, že optimalizace funguje už od začátku. Grafika je jinak moc pěkná a bylo hodně fajn vidět Everon v remasterované podobě. Ještě si tak moct zahrát i původní kampaň z Operace Flashpoint, to by bylo něco!

Vyplatí se tuto chvíli investovat třicet eur do Army Reforger? Tak na to není úplně snadná odpověď. Pokud jste Arma nadšenci a chcete tímto způsobem pomoci s vývojem čtvrtého dílu, pak to pro vás nebude špatná koupě. Budete moci sledovat a vyzkoušet všechny novinky, které se postupně objeví a můžete i přispět svojí zpětnou vazbou samotným vývojářům.

Pokud ale za svoje peníze očekáváte od začátku nabitou herní náplň, radím počkat si. Buď do chvíle, kdy toho Arma Reforger nabídne podstatě více a je jedno, jestli se o to postará komunita či vývojáři, nebo klidně vydržte až na Armu 4. Škoda, že zakoupením Army Reforger zatím nevzniká žádná budoucí sleva na koupi čtvrtého dílu. Myslím, že minimálně jako poděkování za placené testování by se to slušelo.

Arma Reforger