RECENZE Ghost of Tsushima: Directors Cut

Názor Bergyho na konverzi na PS5 a nový ostrov.

VERDIKT: Zmatečné varianty placených upgradů, ale nový herní obsah a hlavně nové PS5 funkce potěší každého fandu původní hry.

Když tu před rokem byla recenze základní hry, měli jsme pádný důvod k radosti. Tahle Playstation exkluzivita se povedla prakticky po všech stránkách a člověk skoro žasnul, co všechno šlo ještě vyždímat ze staré dobré PS4. Zdálo se logické, že po vzoru dalších velkých her musí časem dojít i na nějaký PS5 patch, který ale nepřišel. Místo toho vznikla tzv. „Director's Cut" edice, která svým obchodním modelem trochu zamotala hlavu všem okolo.

K novému hernímu obsahu nebo PS5 funkcím se nicméně nemáte šanci dostat zdarma. Zaplatíte vždy, jde jen o to kolik, podle vybrané varianty. Můžete si buď koupit celou novou hru v nové edici, což má smysl, jen pokud jste s koupí do teď otáleli a nemáte nic (70 USD za PS5 verzi nebo 60 USD za PS4). Pokud na Director's Cut přecházíte v rámci PS4 (nemáte konzoli PS5), pak dostáváte pouze nový herní obsah bez PS5 vychytávek a zaplatíte za něj 20 USD.

V případě, že už máte konzoli PS5 a k tomu i standardní verzi hry Ghost of Tsushima z dřívějška, tak je pro vás určena asi nejsmysluplnější varianta v podobě upgradu z PS4 na PS5 verzi, kdy vám Director's Cut přinese nejen nový herní obsah, ale hlavně PS5 exkluzivní vylepšení grafiky, výkonu, a hlavně podporu haptické odezvy na DualSense ovladači. Bohužel za toto vylepšení musíte vysázet 30 USD na Playstation Store. Poslední varianta počítá s těmi, kdo si nyní zakoupí vylepšení na Director's Cut v rámci PS4 a později budou chtít mít tuto edici i pro PS5. V tomto případě je upgrade zpoplatněn „pouze" 10 dolary.

Co se týká přechodu na PS5 verzi, tak je ještě důležité zmínit, že herní postup není přenesen automaticky, ale člověk musí využít nové herní volby pro import PS4 uložené pozice do PS5 Director's Cut. Sám jsme tuto možnost vyzkoušel v review-verzi od Sony a fungovalo to v naprostém pořádku. Nutno podotknout, že já na své PS5 provozoval i původní hru, takže potřebnou uloženou pozici jsem už měl na disku. Pokud máte své uložené pozice ještě ve staré PS4, musíte je dostat do online úložiště PS plus a pak do nové konzole nebo si je přenést ručně pomocí USB flashky.

Nový herní obsah je dostupný ve všech Director's Cut (PS4 i PS5) a má podobu přidané mapy, respektive ostrova Iki, který se v reálném světě nachází na půli cesty mezi Cušimou a ostrovem Kjúšú. Autoři zpřístupnili nové DLC podobným způsobem, jako jsem viděl třeba v Kingdom Come: Deliverance. Noví hráči k němu nejprve vůbec nemohou a musí základní hru odehrát alespoň do Aktu 2, aby se možnost odemkla.

Ostatním, kteří již mají odehráno, se v deníku zobrazí nová možnost příběhové linky, po které se dá vydat. Prolog k příběhovému rozšíření se pak odehrává ještě v Cušimě, kde poprvé čelíte odlišným protivníkům, kteří jsou doprovázeni šamany (nový druh nepřátel ovlivňující průběh bitev v DLC). Krátce poté se naskytne možnost přeplout lodí na ostrov Iki a začít rozplétat záhadu, která ho obepíná...

Důležité je si uvědomit, že na ostrov Iki není možné jen tak přijet a zase odjet, což by hráč mohl udělat v jakékoli jiné části mapy původní hry. Proto vám převozník dává na výběr, jestli se opravdu na plavbu vydat nebo ji raději odložit na později. Důvody jsou dva. Jednak se očekává, že hráč už bude dostatečně zkušený, protože vás na ostrově čeká celkově větší výzva než v původní hře. A dalším důvodem je, že pokud chcete začít dobrodružství na ostrově Iki, musíte být připraveni, že neodjedete dříve, než prozkoumáte celý ostrov a vyřešíte všechny hlavní herní úkoly, kterých rozhodně není málo. V součtu vám to zabere i přes deset hodin čistého času.

Vyšší obtížnost datadisku mohu potvrdit, sám jsem si to vyzkoušel přes uloženou pozici, kdy jsem čerstvě odemkl Akt 2 a vstup na Iki pro mě byl docela hořkou pilulkou. Souboje mi dávaly mnohem více zabrat, nemluvě o tom, že jsem se musel vždy nejprve soustředit na odhalení a likvidaci šamanů, kteří posilují zbylé nepřátelské bojovníky. Jestli stojíte o doporučení, rozhodně jeďte na ostrov Iki až v pokročilejší fázi hry, kdy bude mít vaše postava více odemčených schopností a kvalitnější zbraně či vybavení.

Dění na ostrově Iki je z drtivé většiny postavené na postupném odhalování tajemství a nové zápletky kolem šamanky Orlice, kterou všude doprovází Mongolové. Příchod vaší postavy na Iki ještě komplikuje fakt, že domácí obyvatelé jsou vůči vašemu rodu spíše nepřátelští. Nezbývá, než si je naklonit na vlastní stranu, aby vám pomohli v boji s Mongoly a Orlicí. Navíc se zde začnou nechtěně odhalovat i tajemství z mládí hlavního hrdiny Jina, se kterými se doposud nedokázal vnitřně vyrovnat. Nejvíce ty, které se týkají smrti jeho vlastního otce. Díky tomu všemu vás čeká v tomto DLC o poznání odlišný herní zážitek, než tomu bylo v původní hře. Neznamená to však, že byste se zde nevěnovali i klasickým činnostem, jako je spousta soubojů, dobývání pevností nebo komunikace s řadou NPC.

I když Ghost of Tsushima disponoval na PS5 upscalovanou 4K grafikou už z dřívějška, nyní máme v grafickém režimu plnohodnotné 4K bez dopočítávání. Pokud trváte na 60 FPS, můžete využít i výkonnostního režimu, který využívá proměnlivé rozlišení a zajistí vám vyšší počet snímků za vteřinu. Já sám jsem testoval v grafickém režimu a byl jsem spokojený. Nicméně je na každém z vás, jaké nastavení si zvolíte a s čím budete nejvíce spokojeni.

Největší radost jsem ovšem měl z přidání haptické odezvy pro PS5 ovladač DualSense. Když třeba zafouká vítr, hned cítíte, jak vám ovladač šimrá dlaně. Při jízdě koněm cítíte dusot kopyt nebo třeba když Jin zasune katanu do pochvy. Do akce se dostaly i adaptivní spouště, které kladou odpor při střelbě z luku. Těch efektů je ve výsledku opravdu nepočítaně a je to prostě skvělé. Stejně tak potěší rychlost veškerého načítání z NVMe úložiště. Vše se odehrává v jednotkách vteřin, což hodně vylepšuje plynulost celé hry. Na závěr ještě drobnost - pokud používáte kvůli autenticitě japonský dabing (doporučuju), tak nyní PS5 verze umí ve všech cutscénách synchronizovat rty postav s dabingem.

Celkově je Ghost of Tsushima: Director's Cut velmi povedenou nadstavbou základní hry. Nová herní lokace sice na první pohled nepůsobí rozlehle, ale poskytují velice slušnou herní dobu a odlišný zážitek. Pokud jste majitelé PS5, tak si původní i nově přidanou část hry užijete ještě více díky technologickým vychytávkám nové generace. Škoda jen, že samotný upgrade nebyl dán hráčům zdarma. Ideální by bylo platit jen za nový herní obsah.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.

Ghost Of Tsushima

PS4